Magyar gazdaság

Egyelőre állja a sarat a Knorr-Bremse

Jelenleg 80-90 százalékon zajlik a termelés a Knorr- Bremsénél – közölte a Világgazdasággal Sávos András ügyvezető, aki a DUIHK elnökeként büszke arra, hogy a német nagyvállalatok hazai leánycégei felelősségteljesen járnak el ebben a mindenki számára új helyzetben.

A Knorr-Bremse meg­ren­de­lés­­­-

állománya egyelőre nagyobb, mint egy évvel ezelőtt, de a koronavírus-járvány miatt arra lehet számítani, hogy az optimistább forgatókönyv szerint 5–10, a pesszimistább szerint pedig 15–20 százalékos visszaesés következhet be – mondta a Világgazdaságnak Sávos András, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, aki a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) elnöki tisztségét is betölti. Kifejtette, hogy a több mint 1800 embert foglalkoztató, tavaly 350 millió eurós, mintegy 120 milliárd forintos árbevételt elérő cégnél jelenleg 80-90 százalékon zajlik a termelés. Mivel a vasútipar megrendelői viszonylag stabilak, hektikus piaci reakciókra nem számítanak. Az anyagbeszerzés diverzifikált, egyelőre nem látszik kezelhetetlen kitettség, a szállítások többségénél legfeljebb három-négy napos csúszásokat tapasztalnak.

Mivel a Knorr-Bremse vállalatcsoport vasúti ágazatának budapesti központjában idejében felismerték, hogy a járvány kihatással lesz a cég működésére, ők is felállították a maguk operatív csoportját, és naponta egyeztetnek a szükséges intézkedésekről. Prioritásként a munkavállalók egészségét és biztonságát határozták meg, a második legfontosabb pedig a gazdasági veszteségek minimalizálása. A termelési részlegeknél, ahol két vagy három műszakban dolgoznak, nincs átfedés a munkaidőben, a kollégák nem is találkoznak egymással, a higiéniára fokozottan figyelnek, a szerszámokat és a gépeket az egyes műszakok között fertőtlenítik. A szellemi foglalkozású alkalmazottak többsége már két hete home office-ban dolgozik.

Sávos András szerint cégmérettől és ágazattól függően nagy a szóródás abban, hogy melyik gazdasági szereplő üzletmenete mikor térhet vissza a régi kerékvágásba. Úgy látja, több szektorban a harmadik negyedévnél hamarabb nem is reális cél a teljes kapacitású termelés újbóli elérése, a vasúti fékrendszerek gyártásában azonban ideális esetben sokkal kevesebb idő, akár egy-két hét is elegendő lehet a maximális fordulatszám eléréséhez. Leépítést addig sem terveznek, és kényszerű leállás esetén is biztosítanák munkavállalóiknak az alapbért. A DUIHK elnökeként büszkeséggel tölti el Sávos Andrást, hogy a német nagyvállalatok hazai leánycégei is felelősségteljesen, körültekintően cselekednek, a munkatársak védelmét a pénzügyi nehézségek tompítása elé helyezve. Annak kapcsán, hogy például az

Audi és a Mercedes-Benz győri, illetve kecskeméti telephelyén szinte egyik napról a másikra állt le a termelés, megjegyezte: mindenki saját hatáskörben dönt a kármentésről. A kialakult helyzetet mérlegelve az autógyárak végül a munka ideiglenes megszakítása mellett döntöttek.

A kormányzati intézkedésekről Sávos András kiemelte: olyan megoldás nem létezik, amely mindenkinek kedvez, de a gyors és rugalmas gazdaságpolitikai reakció előremutató, a közterhek csökkentése vagy részbeni elengedése a gazdasági szereplők azon részének, amelyet különösen sújtanak a járvánnyal kapcsolatosan hozott korlátozások és intézkedések, akár életmentő lehet. Kiemelte, hogy a kamara folyamatosan gyűjti és összesíti a tagvállalatok gondjait, szükségleteit, az ezek alapján megfogalmazott javaslatokkal pedig nyitott fülekre találnak a kormánynál.

Ezek is érdekelhetik