Az elmúlt években a krónikus munkaerőhiányból fakadó problémák kezelése okozta az egyik legnagyobb nehézséget a cégvezetőknek, ráadásul a munkavállalók váltási hajlandósága is drasztikusan megnőtt. A munkavállalói élmény növelése céljából előtérbe kerültek a különböző juttatások, például a rugalmas munkavégzés lehetősége. Az elmúlt fél évben azonban olyan horderejű változások következtek be a munkavállalók életében, amelyek alapjában változtathatják meg igényeiket a munkáltatóval szemben.
A Századvég, a Médiapiac és a Lounge Group közös kutatásából kiderült, hogy a több mint ezer megkérdezett munkavállalónak a 66 százalékát érintette valamilyen munkahelybeli változás az elmúlt fél évben, a jelen helyzet ellenére ugyanakkor a válaszadók 59 százaléka elégedett a munkahelyével. A kutatás célja az volt, hogy kiderítsék: a munkavállalókat ért nagyon erőteljes és tartós változás módosította-e az elvárásaikat, és ha igen, hogyan – erre ugyanis fel kell készülniük a vezetőknek.
Nagy a bizonytalanság
A felmérés eredményei szerint azok az alkalmazottak, akiknek javultak a munkakörülményeik, vagy rugalmasabb lett a munkavégzésük, elégedettek, továbbá azok is, akiknek csökkent a munkaidejük. Újra visszaigazolódott tehát, hogy
a munkavállalók szeretik a home office-t.
Másfelől viszont mindenkinél elégedetlenebb az, aki nem vesztette el a munkáját, a jövedelme sem csökkent, de a munkahelyén egy másik, új munkakört kapott.
A biztonságérzetre vonatkozó válaszok szerint általános percepcióvá vált, hogy 2020-ban sokkal inkább tartani kell az elbocsátástól, mint 2019-ben – a válaszadók 82 százaléka vélekedik így.
Azok érzik a munkahelyüket és a teljes munkaerőpiacot is a legbizonytalanabbnak, akiknek a munkaidejét csökkentette a munkáltató. Talán érthető ez a bizonytalanság, a munkavállaló gondolhatja azt, hogy a munkaidő-csökkentés utáni következő változás az elbocsátás lesz. Az ebbe a csoportba tartozók kifejezetten elégedettek a jelenlegi munkájukkal, mégis ők azok, akik legkevésbé érzik magukat biztonságban.
Elégedett dolgozó is válthat
Az ötévenkénti munkahelyváltási szándék átlagosan majd 30 százalékkal csökkent. A válaszok szerint elsősorban azok szeretnének most már egy helyen megállapodni, akiket elbocsátottak, azoknak pedig, akiknek a munkakörülményeik javultak, nullára csökkent a váltási szándékuk. Van azonban olyan, a munkában bekövetezett pozitív változás, amely a lojalitásban nem eredményezett számottevő javulást: például a rugalmas munkavégzésre lehetőséget kapó munkavállalók kifejezték, hogy nagyon elégedettek, a munkahelyváltás iránti nyitottságuk azonban nem csökkent annyira látványosan, mint ahogyan ezt a komfortjuk indokolná.
Az elbocsátott, de azóta új munkát kapók 67 százaléka megpróbálkozna a munkakereséssel rögtön a helyzet helyreálltával, mivel valószínűleg valamilyen kényszerhelyzetben dolgoznak most. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy
az előzőeknél is nagyobb lendülettel vágnának bele azonnali munkahelyváltásba azok, akiknek csökkentették a munkaidejüket.
Ennek a csoportnak a 72 százaléka úgy véli, hogy ha a pandémia elmúlik, a mostaninál jobb munkát találhat, de azoknak sem ment el a kedvük az azonnali váltástól, akik amúgy rugalmasabb munkavégzési lehetőségeket kaptak.
A munkahelyelhagyás okait multidimenziós faktorelemzésnek alávetve látni lehet, hogy
a 2020-as évben a klasszikus okok – például a túl sok munka – mellett jól elkülöníthetően jelent meg egy újabb dimenzió, mely a járványhelyzet okozta hatásokat foglalja magában
– véli dr. Pillók Péter, a felmérés előkészítésében és kiértékelésében részt vevő Századvég Alapítvány Társadalomtudományi Kutatócsoportjának igazgatója. A koronavírus, mint a munkahelyváltás oka, főként a K+F, a turizmus és vendéglátás, valamint az egészségügy, szociális ellátás területeken mutatható ki.
Rugalmasságért nem jár lojalitás
Összességében tehát elmondható, hogy a munkavállalók szeretik a home office-t, a rugalmas munkavégzést, de az nem erősítette meg a lojalitásukat még a mostani, bizonytalan környezetben sem. A rugalmas munkavégzési lehetőség alapvető dolog, amelyre valamilyen szabályozott formában szükség van – valószínűleg inkább a folyamatos digitális transzformációban való lépéstartáshoz –, de nem a motivációt segítő faktor.
A kutatás további konklúziója, hogy sok munkavállalói csoportnál a magasabb elégedettségi szinthez egyfajta kivárás társul, és inkább a vertikális kommunikálás hiányáról van szó. Ha a munkavállaló bizonytalan, vagy elégedetlen a munkáltatójával, és ezt nem fejezi ki neki, nem kommunikál vele, az magában rejti a horizontális panaszkodás veszélyeit. Ez pedig megmérgezi a vezetés alatti munkatársak életet és munkáját. Másfelől
a munkaadók erőforrásait valószínűsíthetően felemésztette az elmúlt időszakban magának a változásnak az abszolválása, de annak kommunikációjára, megfelelő közlésére már sok esetben nem jutott idő, vagy nem volt szándék.
A kutatás eredménye szerint a munkavállalók jelentős része valószínűsíthetően arra vár, hogy ha elmúlik a vírushelyzet, akkor stabilizálódnak a cégek, és lehetőségük lesz valamilyen jobb munka megtalálására.