A Takarékbanknál a lakossági portfólió 68 százaléka jogosult a moratórium igénybevételére, 28 százaléka él is vele, 40 százaléka kilépett a július végi törlesztési adatok alapján. A vállalkozásoknál a portfólió 45 százaléka a moratóriumra jogosult állomány, 31 százaléka él is vele, 14 százaléka a moratórium ellenére törleszt a július végi adatok alapján. Az MKB Bank aktuális számai egyelőre nem publikusak.
A Takarékbank esetében a moratóriumot júliusi adatok alapján igénybe vevő lakossági ügyfelek által visszafizetendő összeg átlagosan 4,2 százalékkal nőtt a moratórium alatt. Ugyanez a vállalati szektorokban 2,4 százalék. A teljes hitelállomány vonatkozásában átlagosan 3 százalékos a növekedés. Ezek az információk a Budapest Banknál és az MKB Banknál jelenleg nem állnak rendelkezésre – írja a Magyar Bankholding. A Takarékbanknál nem nőtt érezhetően a moratóriumból kilépők köre, azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek kivárnak.
A Budapest Bank ügyfelei a moratórium kapcsán elsősorban azért keresik fel a bankot, hogy megtudják, meghosszabbítják-e a moratóriumot, illetve milyen fizetési könnyítési lehetőségek érhetők el számukra. A Takarékbank esetében az érdeklődések középpontjában a moratórium esetleges további folytatásával kapcsolatos kérdések állnak.
A Takarékbanknál úgy gondolják, hogy a kilépni szándékozó kliensek többsége az elmúlt lassan másfél évben már lépett, és ha a lehetőségeik engedték, folytatják a törlesztést. „Arra számítunk, hogy miután megjelennek a moratórium újabb szakaszának részletszabályai, azok ismeretében az eddiginél többen jelzik a kilépési szándékukat, melyre számos csatornát biztosítunk ügyfeleinknek.”
A Takarékbanknál minden olyan ügyfél, aki a moratórium alatt felgyűlt kamatot, díjat szeretné előtörleszteni, díjmentesen élhet a lehetőséggel. A Budapest Bank igyekszik proaktívan tájékoztatni az ügyfeleket, amennyiben rendelkezésre állnak a bank számára az információk. A jövőre vonatkozóan egyenlőre pozitív visszajelzések érkeztek a törlesztés folytatásával kapcsolatban.
Az MKB Bank az MNB által megfogalmazott javaslatot továbbította ügyfelei részére a moratóriummal kapcsolatban, hogy aki teheti, annak célszerű mihamarabb folytatnia a törlesztést. A hiteltörlesztési moratórium csak akkor jelent valós segítséget, ha az ügyfél nehéz anyagi helyzetben van, ezért nem tudná fizetni a hitele törlesztőrészleteit. Ha az anyagi helyzete lehetővé teszi, érdemes minél hamarabb kilépnie a moratóriumból, és ismét elkezdenie a törlesztést.
A Takarékbank az első moratórium tavaly márciusi kezdete óta azt javasolja ügyfeleinek, hogy aki a válság miatt nehéz anyagi helyzetbe került, éljen a szüneteltetés lehetőségével. Akinek viszont a pénzügyi helyzete megengedi, az fizesse tovább a törlesztőrészleteket az eredeti kölcsönszerződés feltételei szerint, mert ezzel elkerülhető a moratóriumot követő időszakban a futamidő meghosszabbítása. Tapasztalataik szerint a kliensek a moratórium első szakasza után érzékelték, hogy mindez nem tartozáselengedést jelentett, hanem a törlesztési kötelezettség átmeneti felfüggesztését. Ez azért kiemelendő, mert a moratórium nem kamatmentes időszak, így feloldása után a futamidő a moratóriumban töltött időnél nagyobb mértékben is meghosszabbodhat.