A Várkert Bazárban tartott évértékelő beszédében Orbán Viktor miniszterelnök közölte, hogy további három hónappal meghosszabbítja az üzemanyagok árának 480 forintos szinten történő befagyasztását, mely február 15-vel járt volna le. Tekintve, hogy az intézkedés bejelentésekor 80 dollár körül mozgott az olaj hordónként ára, míg mára már 90 dollár fölé emelkedett, az árstop lejárta valószínűleg jelentős sokkot okozott volna az autósoknak, fuvarozóknak, és bizonyára a különböző áruféleségek árába is tovább gyűrűzött volna.

Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

Mivel szombaton a Budapesti Értéktőzsde nincs nyitva, az intézkedés hatását a Mol árfolyamára csak hétfőn fogjuk látni, ám könnyen lehet, hogy a piac már beárazott valami hasonló intézkedést, hiszen várható volt, hogy a kormány nem fogja engedni az üzemanyagárak elszabadulását.

Ugyanakkor a legtöbb piaci elemző az idei évre tartósan magas olajárat – a jelenleginél is magasabbat – jósol, elsősorban az OPEC+ által kiaknázható felesleges kapacitások alacsony volta miatt.

Az elmúlt évben 5,4 százalékkal több üzemanyagot adtak el a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai. A több mint 3,8 milliárd literes értékesítés kiskereskedelmi és nem országos adat, mert a szövetség értékesítése a hazai gázolajpiacnak mintegy kétharmadát, a benzinének pedig a háromnegyedét teszi ki. A MÁSZ eladásai 2020-ban még 7,8 százalékkal csökkentek, ugyanis a 2019-es értékesítés több mint 3,9 milliárd liter volt. Az idei növekedés egyik fő oka Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára szerint az, hogy november 15-től literenként legfeljebb 480 forint lehet a normál minőségű üzemanyag ára.

Az átlagárakat tekintve a 95-ös benzinért már 509 forintot fizetnénk az ársapka nélkül, a gázolaj átlagára pedig 525 forint lenne.