Összesen csaknem 25 milliárd forint értékben folynak jelenleg is olyan beruházások az országban, amelyek a kormány és az támogatásával valósulnak meg. Ezen projektek java részét a tervek szerint még idén átadják – közölte a VG érdeklődésére az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK), amely részletes listán mutatta be a zajló fejlesztéseket.

Kerékpár
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Kerékpárút-fejlesztés a Balatonnál, a Duna mentén és a Tisza-tónál is

A folyamatban lévő beruházások között 

a legnagyobb tételt a kerékpárutak építése, korszerűsítése jelenti mintegy 14 milliárd forint értékben.

A jelenleg folyó legjelentősebb fejlesztés az EuroVelo 6 (EV6) Komárom és Dunaalmás közötti, majd 13 kilométer hosszú szakaszának építése 2,5 milliárd forintból. Kicsit lejjebb a Dunán, Dunaalmásnál is épül az EV6 egy bő 7 kilométeres etapon. Befejezéséhez közeledik továbbá a Tokaj-kör építése, ahol megközelítőleg 2 milliárd forint EU-s forrásból zajlik a Kopasz-hegyet megkerülő biciklis nyomvonal kivitelezése.

A Balatonnál napokon belül befejeződik a régóta várt és eddig hiányzó balatonrendesi kerékpárútszakasz építése,

valamint még október végén lezárul három nagy uniós Ginop-projekt, amelyekben összesen több mint 3 milliárdos forrást használt fel a NIF Zrt. a Balatoni Bringakör Balatonlelle–Siófok–Balatonakarattya–Örvényes közötti részén.
Az egyre népszerűbb turisztika célpontnak számító Tisza-tó már 2020 óta körbetekerhető kerékpárúton. Azonban rövidesen Tiszafüredről más irányba, a Hortobágy felé is lehet majd kerekezni, ugyanis előkészítés alatt áll a tavat Balmazújvárossal összekötő biciklis infrastruktúra kivitelezése. Ugyanakkor idén, még az építkezés előtt kijelölik a Tisza-tavat Debrecennel összekötő nyomvonalat is.

Tucatnyi kisvasút újul meg

Szintén jelentős, mintegy 9 milliárd forintos összegben zajlik a kisvasútpályák korszerűsítése.

A legnagyobb forrást, 3,4 milliárdot a több mint százéves lillafüredi erdei vasút kapta. 

A vonalon már zajlanak a pályafelújítási munkálatok, így ott szeptember vége óta nem közlekednek a vonatok. Ezenfelül megújul a hortobágyi,és a Szob–Márianosztra között ingázó kisvasút pályája, továbbá az almamelléki, a gyöngyösi, a kaszói, a kemencei és a szilvásváradi erdei vasút, valamint a tömörkényi Csaj-tavi keskeny nyomtávú vasút is.

Az extrém sportokat űzők sem maradnak ki

Az Aktív Magyarország azonban nemcsak a „klasszikus” szabadidőeltöltést támogatja, hanem az extrémebb tevékenységeket is.

Fotó:  Csapó Balázs / Kisalföld

A XXII. kerületben és Törökbálinton a görkorcsolyások, a gördeszkások és a kerékpárosok számára egyaránt ideális helyszínnek számító görpark épül, de várhatóan még idén elkészül a gördeszkapálya Debrecenben is, ahol emellett a tócóvölgyi városrészben egy csaknem 2700 négyzetméteres extrémsportparkot is kialakítanak, amely kiszolgálja majd mások mellett a BMX-eseket, a triálosokat és a dirtjumposokat egyaránt. 

Gyöngyössolymoson „vasalt utakat”, azaz via ferrata pályákat építenek ki, 

ami nem más, mint egy drótkötelekkel kiépített hegymászótúra-útvonal.

  • Veszprém egy új futópályával gazdagodik majd, de
  • szintén örülhetnek a bakancsos turisták, mivel fejlesztik a badacsonytördemici Kisrodostó kulcsosházat, ahogyan
  • a Nagykovácsiban lévő Sztrilich Pál Cserkészparkot is

– sorolta a fejlesztési központ a beruházásokat a VG-nek küldött tájékoztatásában.

Fotó: Mészáros János / Új Néplap

A fiatalok szemléletformálása szintén kulcskérdés

Az Aktív Magyarország az infrastruktúra-fejlesztéseken felül a szemléletformálásra is nagy hangsúlyt fektet. 

Ezt szolgálja például a 2017-ben útjára indított Vándortábor program, amellyel csak idén több mint 17 ezer gyermek fedezhette fel a teljesítmény örömét és az ország különböző tájait

– közölték. A hátrányos helyzetű gyermekek támogatására életre hívták az Aktívan az osztállyal programot, amelyben száz iskolából 5 ezer rászoruló fiatalnak biztosítottak aktív és természetközeli élményeket egynapos osztálykirándulásokon.