Az Európai Bizottság egyre erőteljesebben sürgeti az Egyesült Államokat, hogy biztosítson különleges státuszt az Európai Unióban gyártott elektromos járművekre, különben – Olaf Scholz német kancellár szavaival élve – vámháború alakulhat ki Brüsszel és Washington között.

Usa,And,Eu,Trade.,Us,Of,America,And,European,Union
Fotó: Shutterstock

A vitát Joe Biden amerikai elnök inflációcsökkentést célzó adócsomagja indította el, amely jelentős adó- és egyéb kedvezményeket biztosítana az Egyesült Államokban gyártott elektromos autók és akkumulátorok megvásárlásához. Az uniós szaktárcák prágai egyeztetésén az EB szakértői közölték, az egyetlen elfogadható kompromisszum, ha a kontinensen készülő eszközök ugyanazt a mentességet kapják meg, mint a kanadaiak és a mexikóiak.

Ez az amerikai intézkedés méltatlan, és rendkívül hátrányos helyzetbe hozza az Európai Unióban gyártott elektromos autókat és akkumulátorokat. Számunkra elfogadhatatlan a törvénycsomag, és minden erőnkkel azon leszünk, hogy megváltoztassuk

– jelentette ki Jozef Síkela cseh ipari és kereskedelmi miniszter, az európai delegáció vezetője. Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa úgy véli, kemény egyeztetések várnak a felekre, és nem cáfolta, hogy Németország a legaktívabb azok közül, amelyek a megoldást sürgetik.

Magyarországon is kiemelkedő az autóipari és elektronikai értéke, sőt, lakosságarányosan Szlovákia, Csehország és Szlovénia után, Dél-Koreát, Japánt és Németországot megelőzve a negyedik legtöbb gépkocsit gyártja, ám Biden adócsomagja várhatóan akkor sem hagy nagyobb nyomot a hazai gazdaságon, ha valamelyest belekeveredik Brüsszel és Washington vámháborújába. Az elektromosautó-gyártás 2025-ben pöröghet fel igazán, hiszen a Mercedes, Audi, Opel, Suzuki, BMW ötösből utóbbi kettő várhatóan 2025-től készíthet Esztergomban és Debrecenben e-modelleket vagy azok egyes elemeit, ráadásul a tengerentúlon összeszerelt járművekben – típustól függően – bizonyos százalékban európai gyártású alkatrész is lehet. 

Már elektromos autót is gyárt a Mercedes Magyarországon – így néz ki

Új korszakot nyitott tavaly a magyar járműgyártás történetében a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., ugyanis elindította az új EQB gyártását, amely az első hazai tisztán elektromos meghajtású, sorozatgyártásban készülő autó.

Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője arra hívta fel a VG figyelmét, hogy inkább az akkumulátorokkal kapcsolatos kedvezmények érinthetik a magyar gazdaságot. A szakértő szerint nem csupán a nagy cégek eredményeit kell figyelni, hanem az összes beszállítóét, hiszen rengetegen dolgoznak a járműiparban, és az országnak is fontos devizabevétele származik belőle.

Megkeresésünkre Virovácz Péter, az ING Bank vezető makrogazdasági elemzője hangsúlyozta, a beruházásoknak köszönhetően Magyarország zöld rendszámos hatalommá kezd válni, miközben az e-autók egyre hangsúlyosabb szereplők lesznek. Az amerikai változásokkal kapcsolatban azt mondta, szerinte nem gyakorol drasztikus hatást az itthoni gyártósorokra, mert legfeljebb a cégek úgy kalibrálják át a működésüket, hogy a hazánkban készülő eszközök az európai és ázsiai piacokat lássák el. Hozzátette, nagy előnyt jelenthet, hogy Magyarországon egyre több alkatrészt is gyártanak az elektromos autókhoz, és ahogyan nő az egész piac, úgy lehet egyre fontosabb szerepe a globális gyártásban.

Mindemellett azt gondolom, hogy azon amerikai vásárlóknál, akik a Magyarországon is működő prémiummárkák autói közül válogatnak, mint például az Audi vagy a BMW, nem hinném, hogy jelentősebb keresletbeli visszaesést okozna, hogy az Egyesült Államokban gyártott Chevrolet-hez olcsóbban hozzájuthatnak. Nem ugyanaz a vásárlói kategória

– mutatott rá.

Az adótámogatások átrendezik az amerikai villanyautó-piacot

A Hyundai-Kia csoport lehet a Joe Biden elnök által aláírt 430 milliárd dolláros inflációcsökkentő csomag legnagyobb vesztese az autógyártók körében.