Minden válság egy természetes teszt – hangzott el a Mathias Corvinus Collegium (MCC) A válság hatása a vállalkozásokra címmel tartott konferenciáján, ahol az intézmény Közgazdasági Iskolájának kutatási eredményeit mutatták be szakemberek. Pogácsás Péter kutató ismertetése szerint tavaly októberben összesen 37 mélyinterjút készítettek hazai vállalatvezetőkkel ágazatok és piacméret alapján.

20211125 PolgárdiTOP100 kiadványba, Jack Filter Hungária Kft., szűrőgyártás.
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Az interjúk során megismert történetek alapján a válság sorrendben az alábbi csatornákon keresztül fejtette ki hatását a vállalatokra: 

  1. energiaár-emelkedés
  2. alapanyagár-emelkedés
  3. keresletcsökkenés
  4. piacok, ellátási láncok átrendeződése
  5. árfolyamváltozások
  6. kamatemelkedések
  7. szabályozói változások

Arra kérdésre, hogyan reagáltak a vállalkozások, szinte mindenütt a költségtakarékosság volt az első lépés, a másik széles körű válasz pedig az áremelés volt. Pogácsás Péter szerint a megkérdezettek közül 16 cég teljesen vagy nagyobb mértékben hárította át költségeket az árakba. Az interjúalanyok többsége beruházott, ami javarészt energetikai beruházást takart. A másik stratégiai válasz az az új piacokra való belépés volt, ez szintén nagyobb körben volt jellemző a megkérdezettek körében.

A kutatás alapján a vállalkozások többsége válságállónak bizonyult, ami összefüggésben van az interjúalanyok piaci pozíciójával, sőt, a vállalatok 20 százaléka még nyert is ezen a válságon.

Szepesi Balázs, az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője szerint a nyertes cég euróban ad el, van tartaléka, nem szorult bankhitelre, tud raktározni, energetikailag védett, nincs kiszolgáltatva az integrátornak, stabil a stábja, és nem válságérzékeny a terméke. Ugyanakkor jelezte, ennek a válságnak még nem látszik a vége, de az biztos, hogy „tisztul a piac”.

Nincs aranyút, mindenki keresi a megoldásokat

– fogalmazott a szakember.