Péntek hajnalban ismét útnak indult a Boracay nevű, benini zászló alatt hajózó orosz olajtanker, amelyet a francia hatóságok még a breton partoknál kényszerítettek kikötésre. A 244 méteres óriást a múlt szombaton vontatták Saint-Nazaire kikötőjébe, miután a francia ügyészség eljárást indított a hajó papírjai körüli szabálytalanságok és „ellenszegülés” miatt.
A Marine Traffic adatai szerint a tanker délnyugati irányba hajózik, és ismét a Szuezi-csatorna felé tart, vagyis visszaállt eredeti útvonalára. Ez a Primorszkból induló és az indiai Vadinar finomítójába tartó szállítmányt jelent, amely a francia nyomozók szerint „jelentős olajrakományt” visz magával.
A hajó kapitánya és másodtisztje – mindketten kínai állampolgárok – rövid őrizet után péntek hajnalban térhettek vissza a fedélzetre. A bresti ügyészség ugyanakkor jelezte: a parancsnoknak 2026 februárjában bíróság elé kell állnia „ellenszegülés” vádjával. A másodtiszt ellen nem indult eljárás.
Az ügy súlyos diplomáciai következményekkel járhat, mivel a Boracay az orosz árnyékflotta része, amelyet az uniós szankciók megkerülésére használnak. Az EU szerint 444 hajó tartozik ebbe a hálózatba, amelyek naponta 10–15 alkalommal haladnak el a francia partok közelében.
Emmanuel Macron francia elnök koppenhágai nyilatkozata szerint a flotta üzemeltetése több mint 30 milliárd eurót hoz Oroszországnak, és közvetlenül a háború finanszírozását szolgálja.
A Boracay ráadásul nemcsak olajszállítás miatt került reflektorfénybe. A The Maritime Executive szerint kapcsolatba hozták a Dánia feletti drónos incidenst is, amely a múlt héten megbénította a légiforgalmat. Bár a portál szerint a drónok akár a hajóról is indulhattak, Macron óvatosságra intett, és hangsúlyozta: egyelőre nem áll rendelkezésre meggyőző bizonyíték.
Lebukott Európa az orosz olajszállító tankerekkel: hiába hozza sorra a szankciókat, valójában teljesen szabadon engedi, hogy hajózzanak – erről beszélt Trump?
A fekete-tengeri és távol-keleti kikötőkben rekordarányt értek el a tiltólistás tankerek, miközben a korlátozások hatástalannak bizonyulnak. Az orosz tengeri olajexport közel felét már olyan hajók szállítják, amelyek EU-, amerikai vagy brit szankció alatt állnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.