Még enyhén romlónak, de már stagnáláshoz közelinek ítélték helyzetüket februárban a turisztikai cégek. A javuló hangulatot jelzi, hogy az ágazatban végzett trendkutatás Turizmus Konjunktúra Index (TKI) februári értéke jelentősen javult januárhoz képest, így elérte a –3 pontot. Legutóbb 2022 júliusában mértek ilyen értéket.

Buffet continental breakfast in Amsterdam
hotel, étterem, restaurant, szállás, idegenforgalom
A vendéglátásban még kivárnak a munkaerő-felvétellel.
Fotó: Getty Images

A februári javulás mindhárom alszektorban éreztette a hatását, de az alindexek értéke különböző.

A következő három hónapban lassan elkezdik bővíteni munkaerő-állományukat a cégek, ezt tükrözi a foglalkoztatott létszám alakulását mutató +7 pontos érték, ami az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest –12 ponton állt. Ez pedig azt jelentette, hogy lassú ütemben, de korábban csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt.

Az előző hónapokkal ellentétben létszámbővülés várható a szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai alszektorban a következő három  hónapban, a vendéglátásban azonban inkább kivárnak a cégek.

A turisztikai cégek 85 százaléka az áraik, 90 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt három hónapot illetően. 

Az árnövekedés átlagosan 19, míg a működési költségek emelkedése 43 százalékot tett ki.

 Vagyis a vállalatok nem tudták áthárítani az összes költségnövekedést a fogyasztókra. A szektorbeli cégeknek továbbra is szüksége van támogatásra.

A turizmus konjunktúra index alszektorok szerint 2023. február
 

Februárban a turisztikai cégek 46 százaléka jelezte, hogy a következő három hónapban várhatóan növeli a szolgáltatásának árát (januárban 55 százalék volt ez az arány), míg 54 százalékuk nem változtat azokon. A turisztikai cégek 38 százaléka a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emel (ez az arány januárban 46 százalék volt).

A fűtési szezon végeztével enyhül a szolgáltatókra nehezedő költségnyomás, az energiaárak csökkenésére számítanak. 

Mindezek eredményeként a működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását, a következő 3 hónapban 31 ponttal javult januárhoz képest, így –9 pont lett. A felmérés kezdete óta nem állt ilyen kedvező pozícióban a mutató, ráadásul mindhárom szektorban jelentősen javult az index januárhoz képest. 

Tavaly június után újra növekedést jelez, hogy januárhoz képest 33, két hónap alatt pedig 44 ponttal javult az üzleti tevékenység eredményének indexe, amely a jelenhez képest a következő három hónapra 17 ponton áll. 

Januárhoz képest mindhárom szektorban javult a várható eredményesség indexe, nagyobb mértékben a szálláshely-szolgáltatásban (+46 pont) és az egyéb turisztikai szektorban (+39 pont), míg kisebb mértékben a vendéglátásban (+17 pont) – közölték a felmérés készítői.

Tavaly kezdték szondázni az ágazati várakozásokat

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal elvégzett kutatása az ágazatban érdekelt vállalkozások hangulatát, a konjunktúra várható alakulását méri. A TKI értékét egy –100 és +100 közötti skálán értelmezik. Az első felmérés eredményét tavaly júniusban tették közzé.