Közel az egyötödével zsugorodott és 76 milliárd forint alá esett 2022-ben a lakossági gépjárműlízing-követelések állománya a magyarországi pénzügyi vállalkozásoknál – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) előzetes, tavaly év végi adataiból.

Peugeot-autoFort Autószalon, kereskedés. foto: Vémi Zoltán
Peugeot-autoFort Autószalon, kereskedés. foto: Vémi Zoltán
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A jegybank statisztikái szerint a pénzügyi vállalkozások teljes, lakossági gépjármű-finanszírozásból származó követeléseinek nettó állománya is hasonlóan alakult: 

19,8 százalékkal, 76,9 milliárd forintra zsugorodott az egy évvel korábbi 95,8 milliárdról.

(A lízingfinanszírozás és a teljes, gépjárművekhez köthető portfólió közötti különbséget a kifejezetten járművásárlásra felvett hitelek adják, ám ezek aránya elenyésző, tavaly az egymilliárd forintos volument sem érte el.)

Eközben a teljes, a pénzügyi vállalkozásoknál lévő gépjármű-finanszírozási portfólió 14,9 százalékkal, 978,8 milliárd forintra növekedett 2022-ben, 

így a lakossági ügyfelekhez köthető állomány súlya 11,2-ről 7,9 százalékra csökkent egyetlen év alatt.

A pénzügyi vállalkozások teljes követelésállományában egyébként ennél jóval magasabb a lakossági ügyfelek részesedése: tavaly év végén 16 százalékot ért el, igaz, ez is jóval alacsonyabb az egy évvel korábbi 19,3-nél.

Az MNB által közzétett adatok egybecsengenek a Magyar Lízingszövetség által nemrégiben közzétett adatokkal: az utóbbiak szerint náluk összesen 9273 – új és használt – járművet finanszíroztak tavaly a szervezethez tartozó pénzügyi szolgáltatók, ami alig több, mint a fele az egy évvel korábbi 17 460-as darabszámnak. Ezzel a lakossági ügyfelek súlya jócskán lecsökkent: a darabszám alapján 23,6 százalékra zuhant az egy évvel korábbi 34,6-ről. Emellett a lakossági piacon összesen 4297 új járművet finanszíroztak a lízingcégek 2022-ben, ami kevesebb mint a fele az egy évvel korábbi 9224-nek.

Az persze, hogy a lakossági ügyfelek aktivitása és súlya érezhetően csökken a gépjárműlízing-finanszírozásban, egyáltalán nem meglepő. 

A kereslet visszaesésében jelentős szerepe lehet például annak, hogy az új és használt személyautók ára egyaránt gyors növekedésnek indult az elmúlt időszakban, ami megfontoltságra késztethette az autóvásárlásban gondolkodó magánügyfeleket is.

Az orosz–ukrán háború és a jórészt abból eredő bizonytalan gazdasági helyzet szintén kivárásra ösztönözhette a lakossági vásárlókat. Ráadásul a használt autók felé forduló ügyfelek közül sokan keresik az idősebb és olcsóbb járműveket, amelyek finanszírozására a lízing nem alternatíva, sokkal inkább az utóbbi időben szintén jócskán megdrágult személyi kölcsönök nyújthatnak megoldást.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint egyébként a teljes hazai lízingpiac is ellentmondásos évet zárt 2022-ben: a finanszírozott összeg 18 százalékos bővülés után 859 milliárd forintot tett ki, ám eközben a szerződésszám 14 százalékkal, hozzávetőleg 70,5 ezerre csökkent. Az állomány forintban 14,5 százalékkal emelkedett, miközben a szerződések száma 1 százalékkal csökkent egy év alatt. A kis- és középvállalkozói szektor 64 százalékos súlyával továbbra is elsődleges ügyfélköre a lízingszolgáltatóknak, miközben a nagyvállalatok részesedése 19, a lakossági ügyfélköré pedig mindössze 8 százalékot tesz ki.

Alig több mint kétmilliót szánnak használt autóra a magyarok

Bár a magyar autópark folyamatosan öregszik – az átlagéletkor már átlépte a 15 évet –, az árak emelkedése, a gazdaság lassulása, az autók drágulása miatt a magyarok nagy része nem számol autóbeszerzéssel rövid távon – derül ki a K&H múlt év utolsó negyedévében készült reprezentatív felméréséből. A 30–59 éves korosztály 6 százaléka mondta biztosra azt, hogy egy éven belül autót tervez vásárolni, 29 százalékuk csak elképzelhetőnek tartja ezt. Ebből adódik, hogy a válaszadók majdnem kétharmadánál, 65 százalékánál nincs napirenden ez a kérdés. Akik biztosan vagy valószínűleg belevágnának az autóvásárlásba, elsősorban benzines kocsira pályáznak: 43 százalékuk választaná ezt a meghajtást. A dízelmotoros kocsik az autóvásárlást fontolgatók 21 százalékánál jönnek szóba. A hibridek csak 13 százalékukat érdeklik, a villanyautók népszerűsége pedig továbbra is alacsony, mindössze 7 százalékuk venné fontolóra ezek vásárlását. A felmérés szerint az autóvásárlást fontolgatók alig több mint negyede, mindössze 27 százaléka szeretne új autót – elsősorban a diplomásokra és a magas jövedelműekre igaz ez –, a többség használtban gondolkodik. Átlagosan 3,4 millióért vennének autót, a legtöbben – 33 százalékuk – 1-2 milliós összeget fordítana erre a célra. Akik használt autót vennének, átlagosan 2,1 milliós keretből oldanák meg a kérdést, míg az újautó-vásárlóknál az átlagos keret 6,7 millió forint. Ez az összeg azonban csak a teljes paletta alsó, legalacsonyabb áron elérhető szegmensében elég egy új autóra, azok ára ugyanis jelentősen emelkedett az elmúlt időszakban: januárban például a KSH adatai szerint több mint 24 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban.