Az első negyedév alatt 9 százalékkal nőtt idén a normál használatú személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) éves állománydíja az egy évvel korábbival összevetve, míg a biztosítói kárráfordítások értéke 12 százalékkal emelkedett 2022 elejéhez képest, elmaradva az inflációtól, valamint a szerviz- és alkatrészköltségek drágulásától – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán közzétett, friss kgfb-indexe alapján.

20230519 Debrecen4-es főút, 220-as km szelvényHárom gépjármú ütközött.Fotó:
Fotó: Tóth Imre / Hajdú-Bihari Napló

A személyautók átlagos kgfb-állománydíja 50,9 ezer forint volt, ami negyedéves alapon 7 százalékos növekedés, miközben 

a vidéki és a fővárosi autósok között növekszik a biztosításárak különbsége, hiszen míg a vidékiek átlagosan 46 700 forintot fizettek autójuk biztosítására, addig ez a budapestieknek 74 700 forintjukba került. 

Éves szinten 9 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 13, a nem budapesti szerződéseknél pedig 8 százalékkal.

A kárráfordítások ennél lényegesen magasabb mértékben, 12 százalékkal emelkedtek egy év alatt, ilyen dinamikára az utóbbi években nem volt példa. A jelenség hátterében az és a külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet. 

A növekedés azonban összességében még elmarad az infláció mértékétől, ám annak hatása jelentkezni fog, így további díjemelkedésekre van kilátás 

– mutat rá a közleményben az MNB.

A díjak és a náluk élénkebben emelkedő kárkifizetések hatására az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe – amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be – 127 százalékon állt az első negyedévben. A korrigált index 2021 első negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje.

Az MNB tájékoztatásából az is kiderül, hogy az egyéb  jármű-kategóriák szinte mindegyikénél tetemes, a flottáknál két számjegyű mértékben emelkedtek a díjak. Az egyedi szerződéses taxiknál viszont 1 százalékos, míg a flottáknál 17 százalékos csökkenés látható, miközben az ilyen járművek darabszáma nő. A nagyobb buszoknál (42 feletti férőhelyes) egyedi (24 százalék) és flottás szinten is (20 százalék) díjemelkedés látható, ami a korábbi stagnálás után még mindig nem számottevő.

A kgfb-díjak és -károk alakulását bemutató indexét 2021 óta negyedévente közli a jegybank, felhasználva az általa működtetett, biztosítói adatszolgáltatáson alapuló tételes központi kgfb-adatbázist.

Az MNB hangsúlyozta: a kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb-szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet.