BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ingyenes, gyors és egyszerű segítség – A békéltetőtestületek gyakorlott szakértőkből állnak

Nemcsak a karácsonyit, hanem szinte már minden akciót, így a nyári nonstop leárazásokat követően, vagy akár egy egyszerűnek tűnő szolgáltatás elvégeztével is megemelkedhet a panaszos fogyasztók száma. A hatályos jogszabályok, számos uniós előírás átültetésével, védik ugyan a termékek vásárlóit, a szolgáltatások igénybevevőit, ám, ha probléma adódik, és nem sikerül az értékesítővel megoldani, érdemes felkeresni a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét.

Sajnálatos, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) fordulók nagy része még mindig nincs tisztában azzal, hogy panasza esetén ki tud neki segíteni, hol és mikor rendeződhet a problémája. „Ezért is tartjuk fontosnak minden fórumon felhívni a figyelmet a békéltetőtestületekre, ugyanis hozzájuk lehet fordulni azért, hogy a kereskedővel, szolgáltatóval fennálló vitás ügy ingyen és gyorsan megoldódjon” – hangsúlyozta a Világgazdaság megkeresésére Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke, hozzátéve: 

e szervezetek legfontosabb feladata, hogy valamilyen módon a fogyasztó és a vállalkozás között egyezséget kíséreljenek meg létrehozni. Ám ha esetleg erre nem kerül sor, akkor is eldöntik, hogy a fogyasztó kérelme megalapozott-e, vagy sem. 

tv vásárlás
telefon, TV, internet, mobil, NMHH
A legfontosabb a fogyasztók számára, hogy az eladók, szolgáltatók kötelesek együttműködni a békéltetőtestületek eljárásában. 
Fotó: Shutterstock

 

Az eljárás előnyei 

A békéltetőtestületi eljárás előnyei közé tartozik, hogy ingyenes, gyors, egyszerű, ugyanakkor szakszerű, és mind a két vitás fél – a fogyasztó, illetve a vállalkozás – számára érthető. A fogyasztóvédelemben és a vitás ügyek rendezésében a békéltetőtestületek gyakorlott szakértőkből állnak.

A békéltetőtestületek – amelyeket a kereskedelmi és iparkamarák működtetnek – valamennyi vármegyében elérhetők a fogyasztók számára. További pozitívum – ami talán a legfontosabb a fogyasztók számára –, hogy az eladók, szolgáltatók kötelesek együttműködni a békéltetőtestületek eljárásában, azaz az eljárást nem utasíthatják vissza! Ellenkező esetben automatikusan fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. „Ez azt jelenti, hogy a bepanaszolt kereskedő vagy szolgáltató köteles először is írásban nyilatkozni a fogyasztó sérelmét illetően, miszerint elismeri-e, vagy vitatja. Továbbá meg kell küldenie a békéltetőtestület számára az üggyel kapcsolatos bizonyítékait is, és a meghallgatáson is személyesen meg kell jelennie” – emelte ki a FEOSZ ügyvezető elnöke.

Hogyan lehet megoldást kérni? 

A fogyasztó számára az a legfontosabb, hogy írásban juttassa el kérelmét a békéltetőtestülethez, amelynek megvannak a maga kötelező tartalmi elemei. A békéltetőtestületek az internetes honlapjaikon „Kérelem” formanyomtatvánnyal segítik a fogyasztókat, hogy minél egyszerűbben a testülethez fordulhassanak. Ez már tartalmazza a szükséges nyilatkozatokat is, így csak ki kell tölteni akár kézírással, akár számítógépen, és el kell küldeni a békéltetőtestületnek. 

Fontos, hogy a fogyasztónak a kérelemhez mellékelnie kell az összes, rendelkezésre álló bizonyítékot. 

Ilyen lehet például a vásárlásról kapott számla-nyugta, a hiba bejelentését igazoló jegyzőkönyvmásolat, a Vásárlók Könyvébe tett beírás, az átutalt összeg megfizetését bizonyító tranzakció, a megkötött szerződés, a vállalkozás által küldött fizetési felszólítás vagy az adott céggel folytatott levelezések, a szolgáltató részéről megküldött számlaegyenleg. 

Baranovszky György kifejtette: 

Mindezek tudatában, ha egy mód van rá, legelőször a vitát kíséreljük meg közvetlenül rendezni a kereskedővel, és ezt írásos formában bizonyítanunk kell a békéltetőtestület előtt.

Erre megfelelő lehet például egy, a kereskedőnek elküldött e-mail vagy postai levél, a vállalkozás által a termék hibájáról felvett jegyzőkönyv másolata, netán a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzés. „Végül alapvető követelmény, hogy pontosan fogalmazzunk a kérelemben, és határozzuk meg, mit szeretnénk kérni, elérni a testület eljárásával” – nyomatékosította a szakember. Tehát ne azt írjuk be, hogy „kérem, segítsenek”, hanem ha mondjuk egy hibás laptopról van szó: „Kérem a termék javítását vagy cseréjét.” 

Ha bizonytalanok vagyunk, hogy mit kérhetünk, nyugodtan vegyük igénybe azt a lehetőséget, hogy a békéltetőtestületek – szintén ingyen – fogyasztóvédelmi tanácsot adnak a fogyasztókat megillető jogokról és kötelezettségekről.

Tired,Mother,Trying,To,Work,On,A,Laptop,At,Home
Tired mother trying to work on a laptop at home during her kid crying. Childcare and working mom concept. Women powerful. Toddler tantrum. Young lady working at home during quarantine.
A kérelemben pontosan fogalmazzunk. Ha például egy hibás laptopról van szó, konkrét dolgot írjunk: „Kérem a termék javítását vagy cseréjét.”
Fotó: Shutterstock

 

Milyen ügyek jöhetnek szóba? 

A békéltetőtestületek számtalan különféle üggyel foglalkoznak, de mindenképpen feltétel, hogy egy vállalkozás és magánszemély közötti vitáról legyen szó. Ezért idetartoznak:

  • a garanciális viták, ha például a kereskedő nem javítja, nem cseréli a megvásárolt, de elromlott laptopot, televíziót, számítógépet, okostelefont.
  • Azok az ügyek, amikor megrendeltünk valamit az interneten, de nem azt kaptuk, amit kértünk, és mégsem adják vissza a pénzt, továbbá ha az online rendelt termék meghibásodik, és nem hajlandók a problémával foglalkozni. 
  • Ha szerintünk túl sokat számlázott a mobil- vagy az internetszolgáltató, vagy ha büntetést kaptunk a parkolás során, esetleg a vasúton, autóbuszon utazva bírságoltak meg. 
  • Azok a kérelmek is, amelyekben a fogyasztók a gáz- vagy áramszámlát vitatják, 
  • de az is, ha a nyaraláson elmaradtak a befizetett programok, 
  • késett a repülő, esetleg a szállás volt botrányos, de nem kaptunk semmilyen visszatérítést. 
  • Végül, de nem utolsósorban, az építőipari vagy kivitelezési szolgáltatással kapcsolatos ügyek. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.