Magyar gazdaság

Az árfigyelő rendszer már közel 7 százalékkal mérsékelte az élelmiszerek árát

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium jelentett az árfigyelő rendszer hatékonyságáról. A közleményükben azt írták, hogy az élelmiszerek inflációja átlagosan 7 százalékkal csökkent.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert annak érdekében, hogy a piaci verseny fokozásán keresztül letörje az inflációt, és meggátolja az az élelmiszerárak további növekedését.

Budaörs 2023.07.21.
Auchan
foto: Kallus György Világgazdaság
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az árfigyelő hatékonyságát mutatja, hogy az elmúlt másfél hónapban a legnagyobb üzletláncok között olyan árversenyt generált, amelynek következtében 

az indulás óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak. 

Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. A tojásárak 28 százalékkal, a zöldségek és a spagetti átlagárai mintegy 17 százalékkal, valamint a liszt, a margarin és a sertészsír árai 10 százalékot meghaladó mértékben csökkentek a júliusi indulás óta. A zöldségek közül leginkább az újburgonya, a zöldpaprika és a paradicsom árai csökkentek: 46, 35 és 33 százalékkal. A húsok közül a pulykamell ára átlagosan 12, a csirkecombé 8 százalékkal lett olcsóbb.

Augusztustól visszatérhet a reálbér-növekedés a szaktárca szerint

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium úgy látja, hogy az inflációellenes intézkedések beváltak.

A rendszerben szereplő termékkategóriák közül 28 kategóriában tovább csökkentek az átlagárak az elmúlt héten. Mindössze egy hét alatt közel 17 százalékkal csökkent a körte, 10 százalék körüli mértékben a finomliszt és a paradicsom, valamint 7 százalékot meghaladóan a csirkecomb ára. 

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.

Az online platform népszerűsége töretlen, elindulása óta közel 1 millió 50 ezer látogatója volt. Az oldalon végzett szabadszavas keresések száma meghaladta az 535 ezret, amelyek során az elmúlt héten a látogatók leggyakrabban a csirkemell, cukor, tej, tojás és olaj szavakra kerestek.

Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az egy számjegyűre csökkentését.

 

GFM árfigyelő rendszer árverseny
Kapcsolódó cikkek