Hamis banki hívások, megtévesztő online kereskedelmi ajánlatok, hívószám-hamisítás (spoofing), visszahívásos telefonos csalás (wangiri) és adathalász e-mailek: csak néhány azok közül a megtévesztő cselekmények közül, amelyekkel ma már nap mint nap találkozhatunk.

Young,Hacker,In,Data,Security,Concept
Young hacker in data security concept
kiberbűnözés
Sokrétű és kiterjedt munka megtalálni a hatékony védekezést a kibertámadások ellen.
Fotó: Shutterstock

A digitális térben elkövetett pénzügyi visszaélések megelőzése és visszaszorítása érdekében kötött megállapodást a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet, valamint az Országos Rendőr-főkapitányság KiberPAJZS elnevezéssel 2022 novemberében. Az együttműködéshez később a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, az Igazságügyi Minisztérium, a Magyar Államkincstár, valamint a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága is csatlakozott.

Cél a felhasználók, ügyfelek tájékoztatása

A KiberPajzs kommunikációs és edukációs program célkitűzése az ügyfelek és felhasználók informálása az online térben megjelenő veszélyekről annak érdekében, hogy a felhasználók a megfelelő ismeretek birtokában kellő óvatossággal kezeljék pénzügyeiket a különböző digitális eszközökön és csatornákon – tájékoztatott a Magyar Bankszövetség. A program 2023. évi, mai (szerdai) konferenciáján a szervezetek értékelik az együttműködés eredményeit és ismertetik elképzeléseiket az együttműködés folytatásáról, valamint szakértői előadásokon és kerekasztal-beszélgetéseken mutatják be a digitális pénzügyi visszaélések elleni védekezés technológiai és emberi oldalát.

„Sokat fejlődtek az elmúlt évben a kibercsalások elleni védekezési módszerek. Igaz, 2022 volt a legerőteljesebb az internetes bűnözés tekintetében, legalább ennyit erősödött a védelem is – fogalmazott a KiberPAJZS együttműködés 2023 konferencián (kiberkedden) – előadásában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke, Koltay András. Felsorolta, hogy 

az elmúlt évben több területen értek el előrelépést: így a hívószám-hamisítást megnehezítő szolgáltatások, valamint pénzügyi szolgáltatások használóit megcsalók felderítésének vonatkozásában. 

Megerősítették az androidos és az IOS-készülékeken használható védőprogramokat, és készülőben van egy szabályozási koncepció is.

A Kiberpajzs együttműködés nem csupán egy eszköz, hanem alapja a védekezési módszerek további folytatásának

– mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke. Koltay András nézete szerint a digitális kockázatokkal szembeni védekezés soha véget nem érő versenyfutás, ahol a cél a biztonságos és megbízható online környezet megteremtése. Hangsúlyozta: hiszi, hogy a projektben részt vevő szervezetek hozzájárulnak a digitális világ biztonságosabbá tételéhez. Az NMHH elkötelezett a megkezdett munka folyatásában, hogy szorosan együttműködjön partnereivel az online tér biztonságának további erősítéséért – emelte ki. 

Csak pár ezrelék a kibertérben elkövetett csalások száma

Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke arról beszélt, hogy bár a kibertérben elkövetett csalások száma dinamikusan növekszik, értékük a teljes pénzforgalomhoz viszonyítva európai összehasonlításban is kedvező, pár ezrelék. A jegybank mint társprojektgazda a kezdetektől ott áll a KiberPajzs kezdeményezés mögött és igyekezett katalizátorszerepet játszani. Idén áprilisban elindult a kiberpajzs.hu honlap, amely már 171 ezer látogatót vonzott, és közülük minden ötödik hetente visszatér az oldalra - közölte.
 

 

A jegybank alelnöke elmondta: a KiberPajzs megállapodás idén lejár, a projektszerződés megújítása után az MNB továbbra is hajtómotorja kíván lenni az együttműködésnek. A projektben részt vevő szereplők számának növekedése miatt a szervezeti kérdéseket is kezelni kell, és a kommunikációs partnerek bővítését is lehet fejleszteni, hogy még több emberhez jusson el az üzenet – fűzte hozzá.

Túri Anikó, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára a bűncselekmények megelőzése mellett a minél gyorsabb cselekvés fontosságát hangsúlyozta

 – tájékoztatott a távirati iroda. Pozitív példaként említette a brit szabályozást, amely visszatérítési kötelezettséget írna elő a pénzügyi szolgáltatóknak kibercsalások esetére a lakossági ügyfelek, mikrovállalkozások és jótékonysági szervezetek számára.

Jelentősen javult a károk megtérülése

Előadásában Balogh János országos rendőrfőkapitány rámutatott: az online és információs rendszerek használatával elkövetett bűncselekmények száma más bűncselekményekhez képest nagyobb növekedést mutat. Ezzel párhuzamosan javult a károk megterülését mérő mutató: a korábbi évek 1-2 százalékáról 20 százalékra.
A kibernyomozói hálózat 2023. októberi megalakulás óta több száz millió forint értékben, 15 eredményes felderítést hajtottak végre – mondta. A kiberbűncselekmények felderítést mintegy 300 magasan képzett szakember végzi.

Concept,Of,Cyber,Security,,Information,Security,,And,Encryption,,Secure,Access
A felvilágosító üzeneteket a társadalom széles rétegének el kell juttatni, de kiemelt célcsoport a fiataloké, akiknek nagy része rendszeresen használja a közösségi médiafelületeket
Fotó: Shutterstock

Az Igazságügyi Minisztérium a fogyasztóvédelem és az áldozatsegítés révén is kapcsolódik a kiberbiztonsághoz – jelentette ki az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. Répássy Róbert az MTI tudósítása szerint elmondta: a szakmailag leginkább érintett szervezetek felismerték, hogy az online térben fenyegető veszélyeket csak együttműködve lehet elhárítani, ebben pedig nagy felelősség hárul az IM-re. 

Az igazságügyi tárca a fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelésen és a határozott fogyasztóvédelmi hatósági fellépésen keresztül, valamint a bűncselekmények és tulajdon elleni szabálysértések áldozatainak megsegítésén keresztül kapcsolódik a programhoz.

 

Az államtitkár közölte: „a fogyasztóvédelmi és áldozatsegítő szakterületen egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek a prevencióra, hogy tudatosítsák a kiberbiztonsági kockázatokat és erősítsék a lakosság digitális immunrendszerét". Mint mondta, a felvilágosító üzeneteket a társadalom széles rétegének el akarják juttatni, de kiemelt célcsoportjuk a fiataloké, akiknek nagy része rendszeresen használja a közösségi médiafelületeket. Hozzátette: a csalók gyakran az áldozatok összes pénzét eltulajdonítják, ilyen helyzetekben nagy segítség lehet a kormányhivatalokban működő áldozatsegítő szolgálatnál igénybe vehető azonnali pénzügyi segély. Kiemelte: ez nem kártalanítás, hanem a bűncselekmény közvetlen következtében kialakult krízishelyzet orvoslása, a mindennapi élet folytatásához nyújtott segítség.