Magyar gazdaság

Átadták a hárommilliárd forintból megépült Szent Borbála-hidat – de még nem lehet használni

Megépült a Magyarországot és Szlovákiát összekötő legújabb híd, az Ipoly fölött húzódó Szent Borbála-híd. A majdnem 3 milliárd forintba kerülő átkelőt még nem lehet használni a folyó áradása miatt, de amint a vízszint visszahúzódik, gyorsan Szlovákiában lehetünk.

Magyarország a jövőben is elkötelezett amellett, hogy minél több határátkelési pontot létesítsen Szlovákiával – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter pénteken a magyarországi Drégelypalánk és a szlovákiai Ipolyhídvég között 2,9 milliárd forintból épült új Ipoly-híd projektzáró eseményén Drégelypalánkon. Szijjártó Péter a Szent Borbála-híd építésének befejezését a nemzetstratégiai program végrehajtásának mérföldköveként jellemezve emlékeztetett arra, hogy a 2010 utáni, nemzeti érdekeket szem előtt tartó kormányzás fontos célkitűzése volt a más nemzetekkel – különösképpen a szomszédos országokkal – való együttműködés erősítése.

Fotó: Szíjjártó Péter Facebook

A tárcavezető rámutatott: Magyarországnak Szlovákiával a leghosszabb, 654 kilométeres a közös határszakasza, amelyen 2010-ben mindössze 22 helyen lehetett átkelni. Azonban 2014-ben Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák miniszterelnökök aláírtak egy megállapodást a határátkelési lehetőségek számának növeléséről.

Ennek köszönhetően a Szent Borbála-híd már a negyvenedik határátkelési pont a két ország határán, tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot sikerült átadni, és a 2014-ben tervezett összes Ipoly-hidat megépítették.

Szijjártó Péter mindezt közös sikertörténetnek nevezte, és jelezte, Magyarország készen áll arra, hogy folytassák 

  • új hidak, 
  • utak, 
  • vasútvonalak építését a két ország között. 

Ezért izgatottan várják Szlovákia miniszterelnökének jövő keddi budapesti hivatalos látogatását, amely lehetőséget ad a további egyeztetésekre – mondta, majd felidézte: amikor a két ország közötti villamosenergia-rendszer, illetve gázvezeték összekötést átadták, többen kétkedtek azok fontosságában. „Azonban ma, amikor a szomszédban háború dúl, és a két ország energiaellátása soha nem látott nehézségekkel néz szembe, már helyeslik.” 

Szijjártó Péter közölte: 

Szlovákia a harmadik legfontosabb kereskedelmi partnere a magyar gazdaság szereplőinek: 2022-ben több mint 17 milliárd eurós kereskedelmi forgalmat bonyolítottak le, többet, mint bármikor azelőtt.

A miniszter arról is beszélt, hogy a speciális határ menti élethelyzet minőségét az dönti el, hogy a határ – amely mentén élnek – mennyire átjárható a tisztességes szándékkal, útlevéllel utazó, a szabályokat betartó emberek számára.

A Szent Borbála-híd történetéről szólva megjegyezte: még a XV. században Hunyadi János rendelt el hídépítést az Ipoly folyón, a két települést összekötő híd azonban a második világháborúban megsemmisült. Így Drégelypalánkról ahhoz, hogy a túlparti Ipolyhídvégre eljussanak, az embereknek húsz kilométert kellett kerülni a parassapusztai határátkelőhely felé, amely 20-25 percet vett igénybe.

A 2,9 milliárd forintból megépült, 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni 

– ismertette a külgazdasági és külügyminiszter.

Szijjártó kitért arra is, hogy jelenleg az Ipoly áradása nem teszi lehetővé a híd megközelítését közúton – hasonlóan ahhoz a helyzethez, mint amikor a Duna áradása miatt a fővárosi alsó rakpartokat le kellett zárni –, de azt kívánta, hogy az árhullám levonulását követően minél többen tudják használni az új átkelőt.

Hivatalos: minden idők legdrágább hídját építik meg Magyarországon – jövőre indul a beruházás

Most először hangzott el, mennyibe fog kerülni Magyarország legújabb hídja Mohácsnál. Soha ekkora összeget nem fordítottak még hídépítésre itthon.

 

Szent Borbála-híd Magyarország Szlovákia
Kapcsolódó cikkek