A zöldítés, a fenntarthatóság egyre gyakoribb szereplői a fogyasztók mindennapjainak. A cél nemes, és a környezetünk védelmében minden apró lépés hasznos és elengedhetetlen. Egy tavalyi nagyszabású uniós fogyasztói felmérésből – amelyet itthon a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) készített – az derült ki, hogy a fenntarthatósági, környezetvédelmi felhívásokat egyre jobban unják az emberek. A megkérdezettek zöme azt szorgalmazza, hogy az EU fogadja el a „zöldállításokról szóló irányelvet”, és gondoskodjon arról, hogy a zöldállítások és -címkék tekintetében szilárd előzetes jóváhagyást vezessenek be, amely ugyanakkor elegendő teret enged a megbízható címkéknek. Támogassák és népszerűsítsék a hiteles környezetbarát, például az uniós ökocímke használatát. Erősítsék meg a zöldre festés elleni intézkedéseket. Végül, de nem utolsósorban gyorsítsák fel a nemzetközi együttműködést a zöldre festés elleni küzdelemben.
Magyarországon a TVE vizsgálta az egyébként 16 európai és Európán kívüli országra kiterjedő, a fogyasztók környezetbarát állításokkal kapcsolatos megítélését.
Az eredmények szerint a válaszadók megközelítőleg fele szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint amelyiken nincs ilyen. Ám mindössze 3 százalékuk vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöldállításokat.
Amúgy négyből három válaszadó úgy véli, hogy a zöldállításokat és -címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték. Csaknem 70 százalékuk gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanúsítási tevékenységére.
A legtöbb fogyasztó szeretne tenni az ökológiai lábnyoma csökkentéséért
Négy európai válaszadóból három úgy gondolja, hogy a kiemelten szennyező vállalatoknak egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöldállítást. „Ez utóbbiak közé tartozik többek között a Coca-Cola és a Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtott be panaszt a TVE európai fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt a műanyag palackjaik okozta környezetszennyezés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban – emlékeztetett Dénes Júlia, az egyesület munkatársa. – Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsátáskompenzációs marketingüzenete, amely azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető.”
A felmérés rámutat: a legtöbb fogyasztó ma már szeretne tenni az ökológiai lábnyomának csökkentéséért, és ehhez megbízható információkat keres. A zavarba ejtő, véget nem érő zöldcímkék és állítások tengere azonban összekavarja és ezért frusztrálja őket.
A zöldre festés súlyos probléma, és nem alaptalanul
„A zöldreklámok állításait a fogyasztók 41 százaléka tartja manipulatívnak, és átverve érzik magukat. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amelyre fény derül, általánosságban is aláássa a zöldállításokba vetett bizalmat. Az eredmény pedig az lesz, hogy még a megalapozott, megbízható minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók” – világítja meg a probléma lényegét Dénes Júlia.
A fogyasztóknak megbízható környezeti információkra van szükségük ahhoz, hogy fenntarthatóbb életmódra térjenek át. A felmérés egyértelműen rámutat arra, hogy az emberek nincsenek felkészülve a zöldre festés felismerésére.
Nem a fogyasztók feladata az igaz és a hamis megkülönböztetése. A hatóságok feladata biztosítani, hogy az állítások és címkék eleve megbízhatók legyenek.
Európán kívül sem kedvezőbb a helyzet
Ha jobban kitekintünk a nagyvilágba, máshol sem jobb a helyzet. A felmérés eredményei nagyjából hasonlók azokban az Európán kívüli országokban is, ahol a felmérést végezték: az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon. A fogyasztók rosszul vagy egyáltalán nem érzik magukat tájékozottnak azokról a követelményekről, amelyeket a vállalatoknak be kell tartaniuk ahhoz, hogy zöldállításokat használhassanak.
A Tudatos Vásárlók Egyesületének nemrég megjelent hazai felmérése kissé pozitívabb képet mutat a hiteles ökominősítések ismerete tekintetében. Itthon minden harmadik fogyasztó ismeri az egyik legelterjedtebb hiteles ökominősítést, az EU-ökocímkét (EU Ecolabel) köszönhetően a népszerűsítő kampányoknak, illetve annak, hogy egyre több terméken jelenik meg itthon a címke.