BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így látják a gazdaság helyzetét a nagyvállalatok

A hazai nagyvállalatok többségében a gazdasági növekedés mérséklődésére számítanak egyéves időtávon. Már hozzászoktak a magasabb energiaárakhoz és a forint árfolyamának ingadozásához.

A hazai nagyvállalatok közel fele szerint egyéves időtávon még gyengébb lehet a gazdaság – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legfrissebb eredményeiből. Hároméves időtávon azonban már kedvezőbb a kép, ugyanis tízből három vállalkozás a jelenleginél erősebb teljesítménnyel számol. A gazdaságban végbemenő folyamatok különböző mértékben befolyásolják a vállalatok eredményességét. Jelenleg a cégek leginkább az inflációtól és a kormányzati gazdaságpolitikától teszik függővé jövedelmezőségüket, de újra kiemelten fontos lett a hazai vásárlóerő és a beszállítói árak változása is.

Businessman,Drawing,Virtual,Technical,Graph,And,Chart,For,Analysis,Stock
Fotó: Shutterstock

A KSH jelentése alapján 2023 negyedik negyedévében a nyers adatok szerint gyakorlatilag nem változott a magyar GDP, az előző év azonos időszakához viszonyítva pedig csupán 0,5 százalékkal nőtt. A K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredménye szerint egyéves időtávon még ennél is kisebb volumenű növekedést várnak a cégek.

„A magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait és terveit jelző felmérésünk alapján egyéves időtávon még mindig azok vannak nagyobb arányban, akik a jelenlegi gazdasági növekedés mérséklődésére számítanak (44 százalék), miközben javulást ennél jóval kevesebben feltételeznek (27 százalék). Hosszabb távon viszont már jóval optimistább a szektor. Habár a többség hároméves időtávon sem vár változást a gazdaság teljesítményében (58 százalék), itt már egyharmaduk számol a jelenleginél nagyobb növekedéssel és mindössze 8 százalékuk romlással. Utóbbiak aránya az előző negyedévben még 18 százalék volt” – mondta el Rajna Gábor, a K&H Vállalati divíziójának vezetője.

A várakozások alapján tehát úgy tűnik, hogy a 2027-ig tartó időszak fokozatosan könnyebb lehet a cégeknek.

Forrás: K&H

 

A felmérés alapján azt látjuk, hogy a cégvezetők nehezen tudják meghatározni, hogy melyek azok az elemek, amelyek leginkább befolyásolják a cég profitabilitását, akár negyedévről negyedévre is változhat a fontossági sorrend

– hangsúlyozta a szakértő.

Jelenleg, a csökkenő pálya ellenére az infláció áll az első helyen, tízből öt vállalkozás vélekedik így (52 százalék). Ezzel szinte megegyező arányban nyilatkoztak a kormányzati gazdaságpolitikáról is (49 százalék), ami korábban inkább a középmezőnyben szerepelt. Ezt követően a hazai vevőket és a beszállítói árakat említették a vállalatok magas arányban, amikre szintén jelentősen hathat az infláció, de egyúttal azt is jelenti, hogy újra egyre meghatározóbb tényezővé válik a vásárlóerő alakulása. 

Úgy tűnik a cégek már hozzászoktak a magasabb energiaárakhoz és a forint árfolyamának ingadozása sem érinti már annyira érzékenyen őket. Ezt mutatja, hogy jelenleg kevésbé a jogszabályi környezet, az árfolyamváltozások, az energiaköltségek növekedése és a közterhek alakulása befolyásolják a cégek következő 12 havi eredményét, holott az utóbbi két tényező jelentősége azt ezt megelőző két negyedévben jóval erősebb volt. A sor végén nem történt változás, az egyéb operatív költségek, a külföldi vevők és a finanszírozási lehetőségek alakulása azok a tényezők, amelyek általában a legkevésbé vannak hatással a cégek jövedelmezőségére. A vállalatok tehát nem érzik, hogy hitelszűke lenne.

Forrás: K&H

Tizenötmilliárd forintnyi összegre pályázhatnak a hazai cégek – itt vannak a részletek

Újabb több milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához. A program korábbi szakaszaiban eddig mintegy 1200 vállalkozás részesült képzési támogatásban.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.