Egy két hónapos, úgynevezett tanulóidőszak alkalmazásáról állapodtak meg az Európai Unió tagállamainak közlekedésért felelős szaktárcái azon az online értekezleten, amely az uniós mobilitási csomag miatt a kamionosok tachográfcsere-kötelezettségére fókuszált.
A tárgyalófelek többek között az év végi alkatrész- és eszközellátási nehézségekre tekintettel fogadták el a két hónapos ellenőrzési moratóriumot az uniós nemzetközi forgalomban közlekedő járművek tachográfcseréjére, amelyek határideje 2024. december 31. Tehát 2025. február 28-ig még nem bírságolják meg, csak figyelmeztetik azokat a járműveket, amelyeket a 2024. december 31-i határidő érintett volna. A kötelező csere 2025-ben azokra a járművekre is vonatkozik, amelyek jelenleg első generációs okoskészülékkel (gen2v1) futnak. Ez esetben a határidő 2025. augusztus 18. – hívja fel a figyelmet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE).
A szervezet több más területen is ért eleredményeket 2024-ben, ezeket Barna Zsolt, az MKFE elnöke idézi fel év végi köszöntőjében. Ezek közé tartozik, hogy az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM) és a Nemzetgazdasági Minisztériummal való együttműködés eredményeként újabb kormányhatározat született a logisztikai ágazat, azon belül a közúti személy- és áruszállítás versenyképességének javítása érdekében.
Fontos mérföldkő volt, hogy egy kormányhatározat nyomán megalakult a Logisztikai Ágazati Koordinációs Munkacsoport,
amely a közúti fuvarozás szempontjából kiemelkedően fontos szabályozási feladatokat felügyeli.
A tárcákon és hatóságokon átnyúló együttműködés hatékonyabb és gyorsabb problémafeltárásra és jogszabály-előkészítésre ad lehetőséget, amelynek máris vannak kézzelfogható eredményei.
Az ellenőrzés és a piacvédelem erősítésére két új régióban alakulhattak meg ellenőri csoportok (Székesfehérvár és Észak-magyarországi központtal), továbbá a vármegyei kormányhivatalok közúti ellenőrzéseinek koordinációja is professzionálisabb alapokra került az ÉKM KKEF irányításának köszönhetően.
Az idén az MKFE elérte, hogy rendszeresen feloldották a kamionstopokat. Ez a mindennapi munkavégzésben nyújtott számukra kézzelfogható könnyebbséget.
A szervezet erőfeszítéseinek köszönhetően Beregsurány megnyitott az üresen közlekedő kamionoknak, bár az ukrán féllel még egyeztetni kell az általuk bevezetett részleges tiltások miatt. A román és bolgár schengeni csatlakozás viszont 2025-ben lezárul, ami hatalmas könnyebbséget jelent majd a magyar–román határon közlekedőknek.
Amögött is az MKFE munkája áll, hogy a kereskedelmi gázolaj jövedékiadó-visszaigénylése mostantól az EU által engedélyezett legmagasabb szinthez igazodik, vagyis 2025-től 17 forint lesz literenként.
Az útdíjrendszer 2024-es változása és a bírságriasztás funkció leállítása súlyosan érintette a szakmát, de
az év végére sikerült elérni, hogy újrainduljon a riasztási szolgáltatás, és felkerült az asztalra az útdíjrendelet felülvizsgálatának kérdése is,
hogy arányosabb és méltányosabb szabályozási rendszer jöhessen létre. A nagyfelhasználói útdíjkedvezmény és a kamionstop rendeleti szintű szabályozása továbbra is a kiemelt célkitűzések közé tartozik.
A buszos vállalkozások számára fontos előrelépést hozott az év: sikerült elérni, hogy a Kúria megsemmisítse a Budai Vár közlekedését korlátozó rendeletet, és elindulhatott a párbeszéd egy rendezett behajtást lehetővé tevő szabályozás kidolgozásáról az I. kerülettel. (A történet messze nem zárult le a Világgazdaság novemberi cikke szerint.)
Egy csaknem egyéves tárgyalássorozat végén az MKFE és a Mol megállapodása úgy bővült, hogy az MKFE-tagok a korábbinál jóval kedvezőbb feltételekkel vásárolhatnak üzemanyagot és AdBlue-t, várhatóan már a jövő év elején.
A szervezet arról tájékoztatta honlapján a tagvállalatait, hogy az osztrák szövetségi minisztérium novemberi közlése szerint 2025-ben nőnek az ausztriai útdíjak. Az előterjesztés szerint az 1-es szén-dioxid-csoportba tartozó euro VI-os, öttengelyes jármű-kategóriában 12,5 százalékos díjemelést jöhet 2025. január 1-jével. Az autóbuszosok a külsőköltség-díjon belül a szén-dioxid díjában 25 százalékos kedvezményben részesülnek majd a tehergépjárművekhez képest. Ennek ellenére a kéttengelyes, euro VI-os (szén-dioxid 1-es csoport) autóbuszoknak 9 százalékkal emelkedne az útdíjuk 2025. január 1-jével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.