BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Karnok Csaba
Mol, üzemanyag, tankolás, benzinkút

Rossz irányba tartanak az üzemanyagárak

Minden tényező a hazai benzin- és gázolajárak emelkedését erősíti, ám a piac így is stabil, a prémiumtermékek kifejezetten jól fogynak. Tavaly nagyjából szinten maradt a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak kiskereskedelmi üzemanyag-értékesítése, az idén némi növekedésre számít a szervezet főtitkára, Grád Ottó.

Fájdalmasan, 8 százalékos jövedékiadó-növekedéssel startolt az idén a magyarországi üzemanyagpiac. A változást az okozta, hogy a hatályos jogszabály változása miatt a jövedéki adónak követnie kell az inflációt. Így a 4,1 százalékos pénzromlás miatt a jövedéki adó a benzin esetében 152,55 forintról 158,8 forintra, a gázolajnál 142,9-ről 148,76 forintra emelkedett. „Ez azonban csak egy egyszeri, igaz, megmaradó tétel. A probléma az, hogy jelenleg minden olyan tényező a további drágulás irányába mutat, amely befolyásolja a hazai üzemanyagárakat” – válaszolt a Világgazdaságnak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

üzemanyag
Tovább drágul az üzemanyag / Fotó: Karnok Csaba

Grád Ottót az árak várható alakulása mellett a MÁSZ múlt évi értékesítéséről, piacáról kérdeztünk. A MÁSZ-tagok fedik le a hazai kiskereskedelmi benzineladások háromnegyedét és a gázolajeladások kétharmadát. (A teljes, országos adatok majd a NAV statisztikáiból tudhatók meg.)

A januári magas ár csak a kezdet

Grád Ottó a Világgazdaságnak részletezte, hogy – az előttünk álló hónapokban – miért kell emelkedő üzemanyagárakra felkészülnünk. Mint felidézte, a mostani árakat már a múlt év elején is magasak előzték meg, az éves árcsúcs februárra esett. Az ezután indult csökkenés szeptemberig tartott, azóta viszont folyamatos drágulást tapasztalunk. A január 12-i állapot szerint a 95-ös (E10) benzin literje átlagosan 635 forintba, a gázolajé 649 forintba került.

Nem segít a gyenge forint

Az árak további emelkedése mellett szól, hogy a forint tovább gyengülhet az euróval és a dollárral szemben is. Míg az euró árfolyama elsősorban a késztermékek árát érintheti, a dolláré a nyersolajét. Márpedig a hazai piacon eladott üzemanyagot túlnyomórészt (mintegy 70 százalékban) Magyarországon dollárért vásárolt nyersolajból állítják elő. A jelenlegi euróárfolyam 412 forint, a dollár 400 forint körül mozog.

 

Az olaj ára rosszul reagál a feszültségekre

Ártanak a geopolitikai történések és egyes régiók politikai instabilitása is, mert végső soron a nyersolaj drágulását okozzák. Míg tegnap 80 dollár körül volt egy hordó Brent olaj ára, ma már 82 dollár.

Új szankciók a láthatáron

Felfelé kényszerítik az olaj árát az orosz érdekeltségekre, illetve az orosz szénhidrogén-termékekre kivetendő újabb amerikai és európai szankciók, amelyek a térségünket is érintik. 

Az USA például jelezte, hogy szigorúbban fogja ellenőrizni a „nem az első körben jegyzett országok” kőolajszállításait, amelyek nagyon jó szürkepiacot teremtenek az orosz eladóknak.

E szállítmányok esetleges kiesése szűkíti a piacot, aminek egyenes következménye az olaj drágulása.

Drágulást vetít előre az orosz résztulajdonú, szerbiai NIS finomítót fenyegető amerikai szankció is. Ha a NIS emiatti esetleges leállása Szerbiában üzemanyaghiányt okozna, az érezhető hatással lenne a teljes közép- és délkelet-európai térség piacaira – vetíti előre Grád Ottó.

Nagy utat tesz meg a gázolaj alapanyaga

Az üzemanyagpiac fontos jellemzője a gázolaj és a benzin árkülönbsége is. Ez jelenleg literenként stabilan 15-20 forint körüli. A magasabb gázolajárnak szezonális oka is van, hiszen Európa nyugati részén általános a tüzelőolaj használata. A tüzelőolaj, vele a gázolaj ára tehát csak a tél elmúltával gyengül. A benzinhez viszonyított különbsége a turistaidény kezdetével, a benzin iránti kereslet erősödésével fog csökkenni.

A markáns gázolaj-benzin árkülönbség azonban megmarad, amíg az ukrajnai háború le nem zárul. E várakozását a szövetség főtitkára azzal támasztotta alá, hogy az ukrajnai háború előtt az EU-ban előállított gázolaj több mint 20 százaléka orosz alapanyagból készült. A kieső forrás most csak új irányokból pótolható. A távolabbi feladási pontok hosszabb tengeri szállítást és magasabb költséget jelentenek a felhasználó nyugati finomítóknak.

A közeljövőben tehát inkább az áremelkedésnek van reális esélye.

 

Szinten maradt a MÁSZ piaca

A MÁSZ tagvállalatainak kiskereskedelmi értékesítése tavaly szerény mértékben, 0,6 százalékkal esett. A frissen közzétett számok valós értékét az adja, hogy a 2023-as és a 2024-es értékesítések már összehasonlíthatók, mert azok valósabb piaci körülmények közötti értékesítéseket jelentenek. (Ezzel szemben a 2023-as számokat célszerűbb volt a 2021-essel összevetni, hogy ne zavarjon be a koronavírus-járvány, illetve a hatósági árszabályozás időszakának piactorzító hatása.)

Benzinből félszázalékos növekedéssel 1,54 milliárd liter fogyott a MÁSZ-tagok kútjainál, míg gázolajból 1,4 százalékos csökkenéssel 2,35 milliárd litert értékesítettek. 

A csökkenő gázolajigény jelzés a magyar gazdaság teljesítményéről.

Azonban – hívta fel a figyelmet Grád Ottó – az országban felhasznált gázolajnak harmadát nem a kiskereskedelemben értékesítik, tehát a pontos, országos adatokra a NAV statisztikákig még várni kell. (Benzint viszont szinte csak a kiskereskedelemben szereznek be az autósok.)

 

Van igény a prémium-üzemanyagokra

A prémium-üzemanyagok a teljes MÁSZ-forgalomnak csak egy kisebb hányada adják, azonban a vevőkörük stabil és bővül. A benzinpiac e szegmense tavaly 9,8 százalékkal, a gázolajé 15,6 százalékkal lett nagyobb. A forgalmat lebonyolító hazai benzinkutak száma évek óta kicsit több kétezernél. A MÁSZ főtitkára szerit tavaly sem volt érdemi számú új kútátadás vagy -bezárás. A tulajdonosok, üzemeltetők inkább felújításra, korszerűsítésre költöttek. Némileg átrendeződött azonban a piac a lengyelországi Orlen megjelenésével.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.