BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kátyúk okozta kárt sokszor nem fizetik ki

Csak minden második kátyú okozta kárt fizeti ki az útkezelő. A megoldást az évi pár ezer forintos kátyúbiztosítás jelentheti, ahol ez az arány jóval magasabb.

Tovább szaporodtak a kátyúk a nagy napi hőingás és az éjszakai fagyok hatására a hazai utakon, ami fokozott veszélyt jelent a következő hónapokban az autósok számára. Ráadásul a veszélyes úthibák okozta káresemények miatti kártérítési igényeknek csupán mintegy felét fogadják el az illetékes útkezelők. Ezért keddi közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) körültekintő dokumentációt és egy évi néhány ezer forintba kerülő kátyúbiztosítást ajánl a sofőröknek.

Potentially,Tyre-ripping,Potholes,On,The,Road,In,East,Sussex,,Uk. kátyú
A kátyúk súlyos kárt okozhatnak, de a kárt gyakran nem téríti meg senki / Fotó: Shutterstock

A kátyú okozta kárért az útkezelőnek kellene fizetnie

A közlemény szerint a kátyúkárok nagy része defekt, de ilyenkor gyakran a felnit is javítani kell, és az sem ritka, hogy a futómű is sérül, szélsőséges esetben pedig személyi sérülés is előfordulhat, és az anyagi kár is milliós nagyságrendű lehet. Ha nincs kátyúbiztosításunk, a kárt az illetékes útkezelőnél kell bejelenteni. Ez lakott területen kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt, lakott területen az önkormányzat megfelelő szerve, Budapest fő- és tömegközlekedési újain pedig a Budapest Közút Zrt.

A legtöbb elutasítás oka a nem megfelelő dokumentáció, de azok is hiába kérnének kártérítést, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet. 

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint két balesetből csak egy után fizet kártérítést az útkezelő.

Noha a kátyúk javítása folyamatos, várhatóan májusig nagy számmal találkozhatunk úthibákkal, ezért lehet célszerű kátyúbiztosítást is kötni akár már évi 4 ezer forintért. Ennek számos előnye is van az útkezelővel intézett kártérítéssel szemben.

A kátyúbiztosítás esetén nagyobb az esély a sikerre

A tapasztalatok szerint ugyanis kátyúbiztosítással jóval nagyobb a sikeres kárrendezés esélye, sőt annak egyes módozatai a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokra is fedezetet nyújtanak, miközben az autósoknak nem kell kinyomozniuk az útkezelő kilétét, a kárt elég a biztosítónak jelezni. Más biztosításokkal szemben a térítést sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli.

Általában kgfb vagy casco mellé köthetünk kátyúbiztosítást kiegészítő biztosításként, ám egyes vállalatok azt önálló termékként is kínálják. Fontos figyelembe venni, hogy 

a casco erre a kártípusra általában nem tud fedezetet nyújtani, mivel annak minimális önrésze általában legalább 100 ezer forint, az átlagos kátyúkár összege pedig valamivel ez alatt található.

Arra is érdemes figyelni, hogy a megfelelő dokumentáció a kátyúbiztosítás esetén is alapvető követelmény – mondta el Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke, aki szerint célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. Érdemes továbbá az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni és megőrizni a sérült alkatrészeket a kártérítés folyósításáig. 

Az is fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert csak így tud tanúkat és hatósági jegyzőkönyvet szerezni. Autópályán azonban lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.