Gyorsan bővül, 150-hez közelít a minősített magyarországi logisztikai parkok száma. A logisztikai park minősítés nélkül az adott szolgáltatás nem végezhető. A rendszer jogszabályi háttere 2023-ban született meg, és tavaly teljesedett ki. A minősítés azonban régebbi: a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MLSZKSZ) 2006-ban vezette be, és működtette, amíg a kormány 2023-ban át nem vette, hogy beillessze az ország gazdaságfejlesztési vérkeringésébe.
Így az oklevelek említett, közel 150 (pontosan 138) tulajdonosának csak egy része új logisztikai szolgáltató – hangzott el a szövetség herceghalmi közlekedéslogisztikai konferenciáján. Az MLSZKSZ rendezvényén adták át a közelmúltban megszerzett 22 újabb oklevelet.
A 2023-ban ismertetett elképzelés szerint a minősített szolgáltatók uniós támogatáshoz juthatnak fejlesztéseikhez. Azonban Nagy Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparügyekért felelős helyettes államtitkára előadásában elmondta, hogy kifejezetten logisztikai parkoknak szánt uniós pályázatot még nem írtak ki. Az ezt célzó magyar egyeztetések az uniós partnerekkel ugyanis elég nehéz harcot jelentenek, az RRF-források egyelőre elakadtak, igaz az Európai Unióban máshol sincs a Magyarországon tervezetthez hasonló, területi lehatárolású támogatás.
Azonban más pályázatok – például az általános vállalkozásfejlesztési vagy a digitalizációs – kínálnak lehetőséget az okleveles ipari parkoknak is.
A parkok által elnyerhető támogatásra 2023-ban azért került (máig meglévő) hangsúly, hogy a parkok ne csak adminisztrációs kényszernek éljék meg, hogy szabályozott környezetben kell működniük. A szabályozott környezetre azért van szükség, mert a kormány a logisztikai parkokban folyó fejlesztéseken keresztül rá kíván látni a tendenciákra is, hiszen az ország gazdaságának fejlesztéséhez ismerni kell az adott parkok
Ezekre alapozva az NGM már arra készül, hogy az Építési és Közlekedési Minisztériummal az új beruházásokat igyekezzen a meglévő parkok közelébe terelni.
Háromfajta logisztikai park működik Magyarországon a méretük, illetve az ezen alapuló vonzáskörzetük alapján: az intermodális, a regionális és a helyi logisztikai parkok. Az oklevél megszerzésére történő ösztönzésként megjelent az előminősített logisztikai park kategória is, továbbá a járási szintre tervezett logisztikai térség fogalma. Ez utóbbi 115 olyan hazai járásban (később akár további járásokban is) szerezhető meg Nagy Ádám tájékoztatása szerint, amelyek az ipar és a logisztika által az átlagosnál jobban igénybe vett területek.
A 138 logisztikai park több mint 5,1 millió négyzetméter fedett raktári felületet jelent.
Ahhoz, hogy a logisztikai parkoknak és az árufuvarozóknak legyen munkájuk, kezelni, továbbítani való áru is kell. Mint Nagy Ádám felidézte, az NGM 2023-ban stratégiai megállapodást kötött a két nagy hazai közúti áruszállító szervezettel, az MKFE-vel és a Nit Hungaryval. Közös érdeknek nevezték, hogy
a Magyarországon előállított termékeket lehetőleg magyarországi vállalkozásoknak kell fuvarozniuk, ahogyan a magyar ipar bővüléséből származó többletmennyiséget is.
„Ahol az ipar nő, ott a kapcsolódó logisztikának is fejlődnie kell, mégpedig a 2023-as elképzelés szerint 2030-ig 5 százalékkal” – jelentette ki a helyettes államtitkár. Ugyanakkor elismerte, e cél elérésének esélyeit erősen rontja egyebek mellett a német gazdaság lassulásának hatása. Mint rámutatott – már csak ezért is fontos a már bejelentett vagy folyamatban lévő ipari beruházások átadása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.