A magyarországi Turizmus Konjunktúra Indexének frissen közzétett februári eredményei remek hangulatról, nyolchavi csúcsra emelkedett értékekről tanúskodnak, egybecsengve a KSH legfrissebb adatsorával, amely szerint az évindító hónap mutatói mind pluszban vannak: a 2,3 milliós vendégszám 18, a vendégéjszakáké 8,7 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
Az ENSZ turisztikai bizalmi indexe is megerősíti a pozitív várakozásokat, a világszervezet idegenforgalmi szakértői testületének értékelése markáns:
Lényegében nem más a hazai prognózis, ugyanis
a következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a magyarországi szállásadók 44 százaléka növekedést vár, és mindössze 11 százalékuk tart visszaeséstől a vendégéjszakák számában.
A vendéglátásban működők közül 54 százalék vár vendégforgalom növekedést, és mindössze 15 százalékuk pesszimista, akik visszaesést vetítenek előre. Mindeközben az egyéb turisztikai szektorban működők 57 százaléka vár ügyfélforgalom-növekedést, míg visszaesést 14 százalékuk.
A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását.
A nemzetközi turizmus 2024-ben állt vissza a pandémia előtti szintre, világszerte 1,4 milliárd turista érkezéssel. A desztinációk többsége tavaly már több nemzetközi turistát fogadott, mint a járvány előtt, ráadásul a turisták költése is erőteljesen nőtt.
Az utazási láz egyelőre nem lankad, 2025-re az UNWTO prognózisa szerint a nemzetközi turisták száma várhatóan 3-5 százalékkal fog növekedni 2024-hez képest. Ez akkor realizálódhat, ha a világgazdasági feltételek továbbra is kedvezők, az infláció tovább csökken, és a geopolitikai konfliktusok nem eszkalálódnak.
Visszaevezve a hazai vizekre, kedvező előjel a továbbiakhoz, hogy
a szárnyaló évkezdésből valamennyi turisztikai régió részesült.
Sikeresen mozgatták meg a SZÉP-kártyás maradványpénzeket az év elején akciózó szálláshelyek, amelyek e vendégkörnek hirdettek kedvezményes árakat. Ennek eredménye, hogy – miként arról a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara idegenforgalmi és vendéglátóipari osztályának elnöke beszámolt – elsősorban a wellness-szállodákban volt lendületes az évkezdés. Miskolcon és környékén nagyon várják a Barlangfürdő megnyitását, méltán, hiszen a fürdők óriási és négy évszakos vendégkört vonzanak.
A helyi attrakciók jelentőségét mutatja Gyula sikere is, ahol a legnagyobb mértékű növekedést jelezték az adatok, miután a külföldi vendégek száma másfélszeresére nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A turizmus a vidék számára óriási lehetőség, ma már mintegy 400 ezer család megélhetését biztosítja, és a tavalyi kimagasló eredményeket figyelembe véve az ország egyik legfőbb gazdasági hajtóerejévé vált – hangsúlyozta a rekordévnyitó adatsor kapcsán a gazdasági tárca.
A növekedési tendencia folytatódott februárban is,
Debrecenben és környékén valósággal dübörgött a vendégforgalom.
A cívisváros fürdője rendszeresen megtelik vendégekkel, Fazekas Lajos, az Aquaticum Debrecen Kft. ügyvezetője nyilatkozata szerint egy éve 76 százalékos kihasználtsággal működtek, idén februárban pedig meghaladták a 81 százalékot is.
Hajdúszoboszló turizmusa is hasít, januárban 9,8 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma, amivel Hévíz mögött a második helyet érte el a fürdőváros a vidéki kategóriában Magyarországon, januárban.
Van, ahol szerényebben indult az év, mint Nógrádban, ahol az egyre közelebbi tavasz és a húsvét a várakozások szerint a turizmusnak is jelentős lökést adhat, hasonlóan az országos tendenciákhoz.
A termálfürdővel rendelkező községek top 10-es listájára két közkedvelt Győr-Moson-Sopron vármegyei fürdő is felkerült – mutattak rá a vizes attrakciók jelentőségére. Eszerint a külföldi vendégéjszakákat tekintve az osztrák és német turisták által nagyon kedvelt Hegykő áll az élen nagy előnnyel, itt Bogács a második, méghozzá jelentős előnnyel az utána következő Egerszalók előtt. Lipót lett a negyedik, majd Berekfürdő, Kehidakustány, Alsópáhok követi egymást. A külföldi éjszakák száma alapján a top 10 utolsó három helyén Cserkeszőlő, Demjén és Lakitelek sorakozik.
Az óriási működési költségek miatt szinte lehetetlen az év első három-négy hónapját nyereséggel zárni,
leállni azonban nem lehet – nyilatkozta egy szilvásváradi szállodás, rámutatva, hogy a település idegenforgalmát a termál- és gyógyvíz hiányában az időjárás és annak előrejelzése, valamint bármilyen infrastrukturális változás jelentősen befolyásolni tudja, mint például tavaly az útfelújítás.
A KSH számait kiemelt turisztikai térségek adják, márpedig a mi városunk nem ilyen – mutatott rá egy szolnoki panziós. Mint kiderült, azok a vendégek hiányoznak Szolnokról, akik két-három napot tölte(né)nek el a városban, mivel számukra nincs megfelelő kínálata a településnek, viszont az ottani szálláshelyek nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a budapestiek, a középkorúakat meg tudná szólítani a település, de ezért többet kellene tennie a helyi vállalkozók szerint, akik úgy vélik, a Tiszaligeti Strandfürdő átadása is lendítene a város turizmusán.
Hasonló helyzetben van Dunaújváros, ahol nincs turizmus, látványosságnak a Duna-part, a szabadstrand mondható. A vendégek oda nem nyaralni mennek, hanem üzleti vagy hivatalos útra, valamilyen munkával kapcsolatos dolog miatt. A tavalyi év nem volt kiemelkedő, de igazából panaszra sincs okuk a helyi vállalkozóknak – derült ki.
Özönlenek viszont a turisták Bács-Kiskunba, ahol az üzleti turizmus nagyon jelentős, Kecskeméten például a vendégek 85 százaléka szállodákban száll meg. A növekedés impozáns, a szállodai szobakapacitás-kihasználtság 38 százalékról 56 százalékra, a vendégek száma 15 százalékkal, míg az általuk generált vendégéjszakák száma 32 százalékkal nőtt – számolt be róla egy helyi szállodaigazgató.
Vidéken a legnagyobb mértékű növekedést Gyula és térsége érte el, ahol a külföldi vendégek száma másfélszeresére nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A legforgalmasabb turisztikai térségnek, a Balatonnak is kimagasló az eredménye: a vendégforgalom 13 százalékkal bővült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.