A hazai vállalkozási ökoszisztéma alapvetően mind a támogató szolgáltatások megléte, mind a szabályozási környezet tekintetében igazodik a nemzetközi trendekhez, az európai uniós országok között jellemzően középen, illetve a második harmad alján helyezkedik el – derült ki a Visa sajtótájékoztatóján, ahol a Női vállalkozók Magyarországon – Global Entrepreneurship Monitor idei különjelentését mutatták be.
Szintén a nemzetközi trendeknek megfelelő, hogy a női vállalkozó piacokhoz, illetve finanszírozáshoz való hozzáférése nem vagy csak alig kedvezőtlenebb a férfiakéhoz képest. A kutatásból kiderült, hogy több, a vállalkozások vizsgálata szempontjából fontos mutató esetében úgy tűnik, hogy nem kifejezetten a két nem közötti különbség a meghatározó.
Az eredmények arra utalnak összességében, hogy a nők – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – kevésbé veszik észre és használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket, kevésbé bíznak saját képességeikben, és ennek megfelelően a vállalkozási aktivitásuk is alacsonyabb. Ugyanakkor a már vállalkozó nők teljesítménye nem marad el lényegesen a férfi társaikétól:
is hasonlók.
A Világbank által 2006 óta mért Gender Gap Index globális értéke 2024-ben 68,5 százalék volt, vagyis a nemek közötti egyenlőtlenségnek ekkora százalékát sikerült megszüntetni. A haladás korántsem kielégítő, sőt, a jelenlegi fejlődési ütemmel 134 évre lenne szükség a teljes paritás eléréséhez, ami nagyjából öt generációval túl van az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) által 2030-ig kiadott Fenntartható Fejlődési Célok (SDG) végső dátumán.
A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) a világ legnagyobb vállalkozáskutatása, amely 1999 óta biztosít megbízható adatokat a felmérésben részt vevő országok vállalkozói aktivitásáról, illetve vállalkozási ökoszisztémájának helyzetéről. A globális felmérésben világszerte neves egyetemek vesznek részt, 2020-tól a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem képviseli Magyarországot, a kutatást az egyetemen belül a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Iroda végzi.
Magyarország 2024-es Gender Gap Indexe 68,6 százalék, ezzel a vizsgálatban részt vevő 146 ország rangsorában a 101. helyen áll, két helyet rontva 2023-hoz képest. Európai összehasonlításban a vizsgált 40 ország közül Magyarország a 38., úgy, hogy a régióban az index értéke a 70 százalékos szintet hazánkban, Csehországban és Törökországban nem érte el.
A kutatás megállapította, hogy a vállalkozói atmoszféra értékelésében a jelentősnek tekinthető véleménybeli különbségeket elsősorban nem a válaszadó neme, hanem az határozza meg, hogy az illető rendelkezik-e vállalkozási tapasztalattal, vagy sem. A nem vállalkozók inkább úgy látják, hogy a vállalkozói lét kívánatos karrierlehetőség, és a vállalkozók magas státusszal rendelkeznek, ugyanakkor lehetőségészlelésük, saját rátermettségük, magabiztosságuk és a vállalkozásindítás egyszerűségének értékelése negatívabb, mint a vállalkozók esetében.
A magyar női vállalkozók számára lényeges vállalkozásindítási motiváció
Különösen a korai szakaszban lévő női vállalkozók számára fontos, hogy valami lényegeset vigyenek véghez, ugyanakkor a megélhetés biztosításának kényszere is erőteljesebben jelenik meg náluk, mint a bejáratott vállalkozások esetében. A tavalyi adatok alapján a régebb óta vállalkozó nők esetében a megélhetési kényszer hatása enyhül, feltételezhetően elérnek egy bizonyos anyagi biztonságot, ugyanakkor az önmegvalósítás, az innovatív ötletek valóra váltásának vágya a többi vizsgált motivációs elemhez képest továbbra is fontos marad.
Újra pályázhatnak az elszánt női vállalkozók
A Visa She’s Next programra harmadik alkalommal pályázhatnak április 30-ig Magyarországon a női vállalkozók. A nyertesek egyenként hárommillió forintos támogatásban és egyéves vállalkozásfejlesztési mentorálásban részesülnek. A program az Impact Hub Budapest közreműködésével valósul meg. Az öt Visa-díjazott mellett az OTP Bank és az MBH Bank idén is azonos értékű különdíjat ajánlott fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.