Nagyon alacsony tavalyi bázishoz fog mérni a Központi Statisztikai Hivatal, ezáltal a januári számok enyhe növekedést mutathatnak, de egyetlen hónapból komoly következtetést nem lehet levonni – mondta a Világgazdaságnak Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke.
A lakásépítés és felújítási munkákra szóló megbízások száma és volumene várhatóan növekedni fog ebben az évben, mindez azonban a tényszámokban majd igazán 2026–2027-ben jelenik meg, de legalább már idén munkát adhat az építőiparnak.
Az építőanyag-gyártók és kereskedők épp most összegezték, hogy a januárban tapasztalt pozitív elmozdulás, az akkori keresletnövekedés átmenetinek bizonyult,
az alapvető építőanyagok iránti kereslet februárban-márciusban megtorpant.
Ugyanakkor a januári piac élénkülés valamilyen módon megmutatkozik majd a hivatalos statisztikában is, tehát nem kizárt, hogy a január pozitív számokat fog mutatni az ÉVOSZ elnöke szerint.
A legnagyobb kérdés az új szerződésállomány alakulása lesz, miután
A 2018–2023 közötti erős piaci bővüléshez kiépült építőanyag gyártó kapacitások most kihasználatlanul állnak, üzemrészeket zárnak be a felvevőpiac hiánya miatt. Mindenekelőtt a szigetelőanyag, valamint a falazó- és burkolóanyagok gyártóit érinti a visszaesés.
Hamarosan startol az új Lakhatási Tőkeprogram, aminek első körben pályázható 200 milliárd forintos keretét várhatóan megemelik a már előzetesen is tapasztalható fokozott érdeklődés miatt. Az önmagában évente 8-9 ezer új lakását megépítését generáló program érdemben járulhat hozzá a lakásépítés felpörgéséhez, de 2025 második féléve előtt nem jelenik meg az építőipari kivitelezés mutatóiban – mondta Koji László. A szövetségi elnök leszögezte:
2027 lehet az a teljes év, amikor már tényszámokban is látszik a tőkeprogram hatása.
A lakásépítés azonban az építőipar összes tevékenységének 28-30 százalékát adja, a felújítás és az új építések együtt, vagyis annak bővülése az építési piac egynegyedét mozgatja meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.