BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
LUS_1344, közlekedés repülés Budapest Airport Lóga Máté

Lóga Máté a Világgazdaságnak: minimalizáljuk az éjfél utáni késői berepüléseket, amelyek a tavalyi nyáron zajproblémákat okoztak

A Budapest Airport mind személyforgalomban, mind áruforgalomban felülteljesít – mondta a Világgazdaságnak Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke. Arról is beszélt a repülőtérrel kapcsolatban, hogy hoztak egy döntést, ami kihívást jelent a légitársaságoknak, de meg kellett tenniük a zajproblémák minimalizálása érdekében.

A pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkár szerint a repülőtér erőfeszítéseit siker koronázta. Szóba került, hogy

  • hogyan teljesít a reptér a személyforgalomban,
  • megtérül-e a visszavásárlás
  • és mit tesznek a zajcsökkentés érdekében.
LUS_1344, közlekedés repülés Budapest Airport Lóga Máté
Lóga Máté: a repülőtér visszavásárlásánál két fő szempontot kellett figyelembe venni / Fotó: Kallus György

Még januárban nyilatkozta, hogy hatalmas siker a visszavásárlás. Miért gondolja így?

A Budapest Airport visszavásárlásánál két fő szempontot kellett figyelembe venni. Egyrészt egy stratégiait, amikor az állam úgy dönt, hogy a repülőtér hazai tulajdonban tartása kiemelten fontos. Másrészt üzletileg is kell nézni, amikor a befektető az adott eszközt a lehető leghatékonyabban kívánja működtetni. A repülőtér esetében mindkét szempont maradéktalanul érvényesült. Az államnak egy stratégiai infrastrukturális eszköz került a vagyonportfóliójába, miközben a repülőtér hatékonyan működik.

Voltak olyan kritikák, miszerint a visszavásárlás nem fog megtérülni.

Olvastam ezeket a kritikákat, ám tranzakciós csapatunk számára ez inkább mosolyt keltő volt. Ha nem lenne megtérülő a befektetés, sem a magyar állam, sem a Vinci nem fektetett volna bele ekkora összeget.

Akkor a Vinci mint üzleti befektető pontosan tudja, hogy mibe fektetett?

Természetesen. A francia vállalat tisztában van azzal, hogy ez a befektetés kiváló megtérülést ígér, egy nagy nemzetközi cégnek nem is lehet más célja.

Az Info Rádiónak azt mondta, hogy a megtérülés a vártnál hamarabb megkezdődhet.

Továbbra is úgy gondolom, hogy a megtérülés hamarabb bekövetkezhet, mivel a Budapest Airport mind a személyforgalomban, mind az áruforgalomban felülteljesíti a 2024. június 6-án, a tranzakció lezárásakor vártakat. Ez nyilvánvalóan komoly erőfeszítéseket igényelt, mindennap meg kell küzdenünk ezért a teljesítményért. Idén több mint 18 millió elégedett utast kell kiszolgálnunk, hogy jövőre is Budapestről induljanak vagy érkezzenek.

Több légitársaság új, idei ajánlatai alapján úgy tűnik, a légiforgalom tovább nő. Ez nyilván a Budapest Airportnak jó, de a lakosságot hogy érinti?

Eddig kevés szó esett arról, hogy a Budapest Airport napi járatüzemeltetésében reggel, délben és este van a három csúcsidőpont. Az idei tarifális – díjszabás szerinti – szabályzatunkat úgy alakítottuk ki, hogy a nem csúcsidőben történő repüléseket is kihasználjuk, ezért számos új járat indul vagy érkezik ebben az időszakban. Emellett egyéb ösztönzőkkel késztetjük a légitársaságokat arra, hogy minimalizálják az éjfél utáni zajkorlátozásba „becsúszó” járataik számát, amelyek a tavalyi nyáron zajproblémákat okoztak. Ez kihívás a légitársaságok számára, de meg kellett tennünk a zajproblémák minimalizálása érdekében.

Rekordkínálat a repülőtér nyári menetrendjében

A Budapest Airport eddigi legszélesebb és legváltozatosabb járatkínálatát hozza a 2025-ös nyári szezon; a 13,8 millió ülőhely, illetve a közvetlen járattal elérhető 136 úti cél új rekordot állít fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér történetében. A új menetrendben eddig nem szereplő célállomások és légitársaságok is vannak, valamint jelentős bővítések meglévő úti célokra.

A március 30-án életbe lépett nyári menetrendben tizenegy új légi összeköttetést jelentett be a repülőtér-üzemeltető: a Wizz Air Bilbao, Girona, Vilnius, Velence, Gdansk és Boroszló, a Ryanair Castellón és Katowice irányába, az új légitársasági partnerek közül a Jazeera Airways Kuvaitvárosba, a SCAT Airlines Simkentbe, a SAS Scandinavian Airlines pedig Koppenhágába indít új járatokat. 

A menetrenddel az utasforgalom is bővül

Tovább erősödik a Magyarország és Kína közötti forgalom is: a tavalyinál százezerrel több, 357 300 ülőhely érhető el a szezonban, ami 24 százalékos bővülés. A két ország közötti kereslet folyamatos növekedése egyaránt tükrözi az országok közötti erős gazdasági kapcsolatokat és a Magyarországot övező turisztikai érdeklődést.

A meglévő légitársasági partnerek közül 

  • a Lufthansa, 
  • a Eurowings, 
  • a KLM és az 
  • EasyJet is jócskán bővíti kapacitásait, 
  • az Aer Lingus és 
  • az Aegean Airlines pedig heti ötre növeli járatai számát, 

ezzel is javítva az átszállási lehetőségeket az Egyesült Államokba és a görög szigetekre. Az Izraelbe irányuló kapacitásnövelés eredményeképpen idén nyáron a régió repülőterei közül a budapesti kínálja majd a legtöbb ülőhelyet Izraelbe, illetve Izraelből.

Új korszak kezdődött a magyar repülés történetében

Aláírták a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport Zrt. megújított együttműködési keretmegállapodását. A Világgazdaság kérdésére válaszolva a teljes vezetőség aláhúzta: mindent megtesznek azért, hogy ne forduljanak elő a nyári késéscunamihoz hasonló esetek.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.