
Lóga Máté a Világgazdaságnak: minimalizáljuk az éjfél utáni késői berepüléseket, amelyek a tavalyi nyáron zajproblémákat okoztak
A pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkár szerint a repülőtér erőfeszítéseit siker koronázta. Szóba került, hogy
- hogyan teljesít a reptér a személyforgalomban,
- megtérül-e a visszavásárlás
- és mit tesznek a zajcsökkentés érdekében.

Még januárban nyilatkozta, hogy hatalmas siker a visszavásárlás. Miért gondolja így?
A Budapest Airport visszavásárlásánál két fő szempontot kellett figyelembe venni. Egyrészt egy stratégiait, amikor az állam úgy dönt, hogy a repülőtér hazai tulajdonban tartása kiemelten fontos. Másrészt üzletileg is kell nézni, amikor a befektető az adott eszközt a lehető leghatékonyabban kívánja működtetni. A repülőtér esetében mindkét szempont maradéktalanul érvényesült. Az államnak egy stratégiai infrastrukturális eszköz került a vagyonportfóliójába, miközben a repülőtér hatékonyan működik.
Voltak olyan kritikák, miszerint a visszavásárlás nem fog megtérülni.
Olvastam ezeket a kritikákat, ám tranzakciós csapatunk számára ez inkább mosolyt keltő volt. Ha nem lenne megtérülő a befektetés, sem a magyar állam, sem a Vinci nem fektetett volna bele ekkora összeget.
Akkor a Vinci mint üzleti befektető pontosan tudja, hogy mibe fektetett?
Természetesen. A francia vállalat tisztában van azzal, hogy ez a befektetés kiváló megtérülést ígér, egy nagy nemzetközi cégnek nem is lehet más célja.
Az Info Rádiónak azt mondta, hogy a megtérülés a vártnál hamarabb megkezdődhet.
Továbbra is úgy gondolom, hogy a megtérülés hamarabb bekövetkezhet, mivel a Budapest Airport mind a személyforgalomban, mind az áruforgalomban felülteljesíti a 2024. június 6-án, a tranzakció lezárásakor vártakat. Ez nyilvánvalóan komoly erőfeszítéseket igényelt, mindennap meg kell küzdenünk ezért a teljesítményért. Idén több mint 18 millió elégedett utast kell kiszolgálnunk, hogy jövőre is Budapestről induljanak vagy érkezzenek.
Több légitársaság új, idei ajánlatai alapján úgy tűnik, a légiforgalom tovább nő. Ez nyilván a Budapest Airportnak jó, de a lakosságot hogy érinti?
Eddig kevés szó esett arról, hogy a Budapest Airport napi járatüzemeltetésében reggel, délben és este van a három csúcsidőpont. Az idei tarifális – díjszabás szerinti – szabályzatunkat úgy alakítottuk ki, hogy a nem csúcsidőben történő repüléseket is kihasználjuk, ezért számos új járat indul vagy érkezik ebben az időszakban. Emellett egyéb ösztönzőkkel késztetjük a légitársaságokat arra, hogy minimalizálják az éjfél utáni zajkorlátozásba „becsúszó” járataik számát, amelyek a tavalyi nyáron zajproblémákat okoztak. Ez kihívás a légitársaságok számára, de meg kellett tennünk a zajproblémák minimalizálása érdekében.
Rekordkínálat a repülőtér nyári menetrendjében
A Budapest Airport eddigi legszélesebb és legváltozatosabb járatkínálatát hozza a 2025-ös nyári szezon; a 13,8 millió ülőhely, illetve a közvetlen járattal elérhető 136 úti cél új rekordot állít fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér történetében. A új menetrendben eddig nem szereplő célállomások és légitársaságok is vannak, valamint jelentős bővítések meglévő úti célokra.
A március 30-án életbe lépett nyári menetrendben tizenegy új légi összeköttetést jelentett be a repülőtér-üzemeltető: a Wizz Air Bilbao, Girona, Vilnius, Velence, Gdansk és Boroszló, a Ryanair Castellón és Katowice irányába, az új légitársasági partnerek közül a Jazeera Airways Kuvaitvárosba, a SCAT Airlines Simkentbe, a SAS Scandinavian Airlines pedig Koppenhágába indít új járatokat.
A menetrenddel az utasforgalom is bővül
Tovább erősödik a Magyarország és Kína közötti forgalom is: a tavalyinál százezerrel több, 357 300 ülőhely érhető el a szezonban, ami 24 százalékos bővülés. A két ország közötti kereslet folyamatos növekedése egyaránt tükrözi az országok közötti erős gazdasági kapcsolatokat és a Magyarországot övező turisztikai érdeklődést.
A meglévő légitársasági partnerek közül
- a Lufthansa,
- a Eurowings,
- a KLM és az
- EasyJet is jócskán bővíti kapacitásait,
- az Aer Lingus és
- az Aegean Airlines pedig heti ötre növeli járatai számát,
ezzel is javítva az átszállási lehetőségeket az Egyesült Államokba és a görög szigetekre. Az Izraelbe irányuló kapacitásnövelés eredményeképpen idén nyáron a régió repülőterei közül a budapesti kínálja majd a legtöbb ülőhelyet Izraelbe, illetve Izraelből.
Új korszak kezdődött a magyar repülés történetében
Aláírták a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport Zrt. megújított együttműködési keretmegállapodását. A Világgazdaság kérdésére válaszolva a teljes vezetőség aláhúzta: mindent megtesznek azért, hogy ne forduljanak elő a nyári késéscunamihoz hasonló esetek.




