Immár 2020 óta minden évre jut valami komoly nehézség a gazdaság számára, ami akadályozza az FMCG-piac működését is. Ez alól nem volt kivétel 2024 sem. Az FMCG Kereskedelmi Toplista 15 láncának összteljesítménye a 2023-as kerekített 7900 milliárdos bruttó forgalom után 2024-ben megközelítette a 8400 milliárdot. Azonban ez a 6 százalék körüli növekmény önmagában kevés a boldogsághoz, az áremelkedéseket, költségnövekményeket figyelembe véve – derült ki a Trade Magazin közleményéből, amely hagyományosan június első munkanapján jelenteti meg az FMCG Kereskedelmi Toplistát.
Túl nagy átrendeződés történt az egy évvel korábbihoz képest, az 2024-ben is látható volt, hogy
Ugyanakkor a brit kiskerlánc esetében ez a fejlődés jóval impozánsabb, mint a 2023-es volt, amikor az azt megelőző évhez viszonyítva negatív nullán állt bruttó forgalmának változása.
A rangsor további helyezései lényegében megegyeznek a 2023. évről kiadott toplistáéval. Az azonban szembetűnő, hogy a diszkontok közül is csak a Lidl tudta megtartani két számjegyű növekedését, a szegmens többi szereplője is inkább a piacra jellemző átlagos bővülést vagy az alatti növekedést ért el.
A drogériák tartják magukat a két számjegyű növekedéshez, ami 12-14-17 százalékot (Müller–Rossmann–DM) jelentett számukra tavaly. Azonban esetükben is jelentős a visszaesés az éveken át kettessel kezdődő forgalmi bővüléseikkel összevetve.
A 2024. év legjobb forgalmi növekedését a DM, a Rossmann és a Lidl mutathatja fel 17-14 százalékkal, de rögtön utánuk ott a legsikeresebb Napcsillag ecofamily lánc 8 százalékos bővüléssel. Habár a 2023. évi 30 százalékos növekedési teljesítményéhez képest lényegesen kisebb a tavalyi harmadakkora körüli szám, az mindenképp kiemelendő a nagy nemzetközi láncok utáni pozícióval – hangsúlyozta Hermann Zsuzsanna, az FMCG Kereskedelmi Toplistát összeállító Trade magazin főszerkesztője.
A magyar nagy láncok élmezőnyében a hasonlóan teljesítő Coop és CBA mellett a Reál némi mínusszal zárt, azonban mindhármuknál jól láthatóan csökkent a boltok száma a tavalyi évben. Ezzel szemben a kisebb magyar láncoknál, mint a Kerekes vagy Dél-100, a teljes piaci átlag alatti fejlődést láthatunk.
Piackutatási adatok szerint bár 2023-hoz képest javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket. A spórolási stratégiák 2024-ben sem segítették a kereskedelmi forgalmak bővülését:
A YouGov adatai alapján a promóciók részesedése a forgalomból tovább nőtt, immár 32,2 százalékra emelkedett. A Retail Zoom adatai szerint az infláció nemcsak a fogyasztók pénztárcáját, hanem a boltok életképességét is megtépázta. 2022 óta több mint 2000 üzlet zárt be Magyarországon, túlnyomórészt független kisboltok.
„Az FMCG Kereskedelmi Toplista 2024-es adatai nagy meglepetéseket nem okoztak. De fontos látni, hogy a kereskedelmi eredmények egyfajta tükröt tartanak az általános piaci helyzetnek, megmutatják a fogyasztási problémákat és kihívásokat, valamint a gazdaság működésének nehézségeit is. Bízzunk benne, hogy 2025-ben lesz még esély a fogyasztás bővülésére, és ezzel az üzleti sikerekre is, bár egyelőre az év első öt hónapjában tapasztaltak és a bevezetett intézkedések halványítják a reményt” – foglalta össze Hermann Zsuzsanna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.