BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Mathias Corvinus Collegium - MCC/Facebook

Helyettesítheti a pedagógust a modern informatikai eszközpark? - erre keresték a választ a szakértők

Az MCC idei csúcskonferenciáján rögtön az első panelbeszélgetés foglalkozott az oktatástechnológia (szakmai nevén ed tech) összetett szerepével, kiemelve az előnyeit, ugyanakkor kritikus kérdéseket is felvetve vele kapcsolatban. Az esemény felszólalói arra is választ kerestek, hogy helyettesíteni fogja, vagy sem, a modern eszközpark a pedagógust.

Hiába biztosítják a diákok számára egyöntetűen a hozzáférést az új technológiai eszközökhöz és az internethez, ez önmagában még nem csökkenti a társadalmi egyenlőtlenséget – sőt, megfelelő oktatási, pedagógusi és családi támogatás hiányában még növelheti is azt. Ez volt az egyik közös pontja az egyébként több kérdésben eltérő nézeteket valló nemzetközi oktatási szakértőknek a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Budapesti Technológia és Társadalom Csúcstalálkozója technológia és társadalom viszonyát vizsgáló konferenciáján.

pedagógus, MCC, ed tech
A pedagógusra mindig szükség lesz / Fotó: Mathias Corvinus Collegium – MCC / Facebook

Az MCC idei csúcskonferenciájának második napján rögtön az első panelbeszélgetés foglalkozott az oktatástechnológia (szakmai nevén ed tech) összetett szerepével napjainkban, kiemelve az előnyeit, ugyanakkor kritikus kérdéseket vetve fel a tanulásra, viselkedésre és társadalomra gyakorolt hatásával kapcsolatban. 

Bár a panelbeszélgetés szakértői különféle tudományterületek számos nézőpontja felől közelítettek a témához, észrevételeik több ponton egybevágtak. Mindannyian hangsúlyozták, hogy az eszközök és az internet-hozzáférés biztosítása az oktatási intézményekben nem elégséges feltétel, sőt: megfelelő háttértámogatás nélkül növelheti az egyenlőtlenségeket.

Helyettesíthető a pedagógus?

Egyöntetűen és nagyon határozottan elutasították a gondolatot, hogy a technológia valaha is helyettesíthetné a pedagógusokat. 

A technológiának támogatnia kell a tanári munkát, kiváltani nem tudja azt. Ugyanilyen összhangban emelték ki a szülők szerepét, akiknek irányítaniuk kell gyermekeik technológiahasználatát, segíteni őket az értelmes tanulásban, és felügyelni a technológia identitásformáló hatását. A beszélgetés konklúziójaként a szakértők elismerték a digitális tudás szükségességét, azt azonban mindannyian hangsúlyozták, hogy e tudás kritikai gondolkodás és megbízható kulturális alapok nélkül a jövőben is kevés lesz.

Abban, hogy pontosan mennyire lehetnek hasznosak az új oktatástechnológiai megoldások, nem értettek egyet a szakértők. Glenn Fahey, az ausztrál think tank, a Centre for Independent Studies oktatási programjának igazgatója pragmatikus szemlélettel az okos szabályozást sürgette a teljes tiltással szemben. 

Az okos szabályozás egyébként nem feltétlenül megengedő. Erre az Ausztáliában érvényes iskolai mobiltelefon-tilalmat hozta fel jó példaként, utalva rá, hogy egy ilyen korlátozás már önmagában javíthatja a tanulási eredményeket, ahogyan ez náluk is történt. 

A mobil az iskolában egyébéként nemzetközi probléma, aggodalmakat okoz tanárnak, szülőnek, a világtrend pedig az, hogy nem megengedhető a korlátlan szabadság: más-más mértékben és módszerekkel, de egyre több helyen vezetnek be korlátozásokat, az enyhétől a teljes tiltásig.

Avrum Tomer szerint viszont, aki Izrael egyik legbefolyásosabb közpolitikai agytröszjének az oktatáspolitikai osztályát vezeti, a szabályozás önmagában így sem elégséges: fontosabbnak látja az alapvető értékek közvetítését, a közösségi identitás kialakítását és a szülői példamutatás szerepét.

Az ed tech kritikája

Még erősebb kritikát fogalmazott meg az oktatástechnológiai eszközök terjedésével szemben Catherine L’Ecuyer kanadai neveléstudományi szakértő, aki szerint 

az ed tech mögött gyakran üzleti érdekek állnak, amelyek elvonhatják a figyelmet a valódi pedagógiai célokról.

Figyelmeztetett arra is, hogy a digitális írástudás készségének túlhangsúlyozása elhomályosíthatja a kulturális alaptudás és a kritikai gondolkodás szükségességét, márpedig e kettő nélkül lehetetlen az eligazodás az online térben.

Ráadásul a folyamat, amelynek során az új technológiai eszközök az oktatás területén is egyre elterjedtebbé válnak, kulturálisan is kötött – erre már Setényi János, a Tanuláskutató Intézet vezetője mutatott rá. Míg Kelet-Ázsia technológiabarát, Európa óvatosabb ezen a téren.

Már most látható és mérhető a hatása annak, hogy az új technológai eszközök és megoldások a diákok többségének életében mindennapossá váltak. A fejlett oktatástechnológia kiszélesíti a tartalmakhoz való hozzáférést, ám eközben a mélyebb tanulással szemben a tanulók figyelmének gyors lekötését, a bevonást helyezi előtérbe, gyakran felszínes, szórakoztató módon. Ennek ellensúlyozására tehát elengedhetetlen a tanárok és a szülők támogatása, felügyelete, és annak szem előtt tartása, hogy az oktatási rendszereknek az újdonság helyett az időtálló tartalmat kell előtérbe helyezniük.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.