
Csúcsformában: visszavette piacvezető helyét Magyarországon a Suzuki
„Bár a Magyar Suzukinak számos nehézséggel kellett megküzdenie, a kihívásokat szervezetten, rugalmasan tudtuk kezelni” – mondta Acumi Maszato, a Suzuki vezérigazgatója az autógyártó nagyvállalat 2024-es beszámolójának bemutatóján, megjegyezve: eseménydús évet zártak tavaly. Hozzátette: termelésük és értékesítésük is stabil maradt, a cég megőrizte a magyar gazdaságban betöltött meghatározó szerepét.

Az igazgató beszédében kiemelte: 2024-ben az ellátási láncot negatív külső hatások – piaci és geopolitikai változások, természeti katasztrófák – befolyásolták. A vállalati szintű együttműködéseknek és a kiváló csapatmunkának köszönhetően az alkatrészellátást mindezek dacára fenn tudták tartani, a működés optimalizálásával csökkenteni tudták a költségeket.
Ismét vezető márka lett a Suzuki
Emlékeztetett, hogy 2024 februárjában legördült gyártósorukról a négymilliomodik Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara. Hozzátette, hogy 32 év alatt összesen hétféle típus készült Esztergomban: manapság 123 országba exportálják az ott előállított S-Cross és Vitara modelleket. 2024-ben 111 492 autót gyártottak, 92 százalékát exportra.
A gyárban külföldön és itthon is népszerű modellek készülnek. Az igazgató felhívta a figyelmet, hogy a Vitara és az S-Cross főszerepet játszott abban, hogy a Suzuki ismét vezető márka lett az új személyautók magyarországi piacán: 15 732 forgalomba helyezett gépjárművel – 12,94 százalékos részesedéssel – végeztek az élen. Hangsúlyozta: az anyavállalat fenntarthatósági célja, hogy 2050-re termékportfóliójuk és üzemeik is karbonsemlegesek legyenek. Februárban nagy lépést tettek ebbe az irányba:
- kétmillió eurós beruházással,
- csaknem két évig tartó fejlesztést követően
átadták saját napelemparkjukat. A vállalat így éves szinten csaknem 270 millió forintot spórolhat meg, és több mint 1700 tonnával csökkentheti a közvetett szén-dioxid-kibocsátást.
Az autóipar jelentős átalakuláson megy át, a változások a Suzuki csoportnak is kihívásokat jelentenek
– emelte ki Acumi. Novemberben anyavállalatuk bemutatta a Suzuki első tisztán elektromos személyautóját, az eVitarát, amely új korszakot nyit a Magyar Suzuki életében is. Céljuk, hogy minél sikeresebben vezessék be az új modellt a hazai piacon. Jelezte: a gazdaságosan üzemeltethető, de lendületes teljesítményt nyújtó hibrid autókra persze továbbra is nagy az igény. Emlékeztetett, hogy 2020-tól már kizárólag ilyen modelleket értékesítünk az Európai Unió piacain.
Az ötszázezredik hibrid személygépkocsit, egy GLX fel- szereltségű S-Crosst 2025. januárban gyártották le, márciusban pedig az egymilliomodik Vitara gördült le az esztergomi gyártósorról.
Acumi Maszato arról is beszélt, hogy a járműiparban egyre kiélezettebb a verseny. Gazdasági, humán erőforrást érintő és globális geopolitikai kihívásokkal is szembe kell nézniük, ezért működésükben nagy szükség van a rugalmasságra. Végezetül elmondta: az autóipar átalakulása nem zökkenőmentes folyamat, azonban a tudásuk és a tapasztalatuk is megvan hozzá, hogy jól reagáljanak az új kihívásokra.
A Magyar Suzuki 2024-es pénzügyi eredményei:
- összes értékesítésből származó nettó árbevétel: 2245,6 millió euró (2023: 2871,3 millió euró)
- belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 301,8 millió euró (2023: 272,6 millió euró)
- exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 1943,8 millió euró (2023: 2598,6 millió euró)
- beszerzési alapú beruházás 65,3 millió euró értékben (2023: 54,7 millió euró)
- az importautó-, motorkerékpár- és pótalkatrész-kereskedelemből származó árbevétel évről évre emelkedő tendenciát mutat, a teljes árbevétel 15,5 százalékát adta, értékben 348 millió eurót.

Feltöltött készletekkel indították az évet a márkakereskedések
Tavaly összesen 111 492 autó készült Esztergomban (92 százaléka exportra), ez kevesebb az előző évhez képest. 2023-ban az európai disztribútor- és hazai márkakereskedői hálózat készlete alacsony volt a korábbi félvezetőhiány miatt, amely nagyobb gyártási volument generált. A 2024-es gyártási szám azonban illeszkedik a korábbi évek trendjébe és a középtávú várakozásokhoz.
Bár az előrejelzések a teljes hazai újautó-piac egy számjegyű bővülésével számoltak, végül
- a teljes szektor 12,9 százalékos,
- a Magyar Suzuki 29,3 százalékos
növekedést produkált a megelőző esztendőhöz képest. Tavaly összesen 121 607 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban. A Magyar Suzuki 15 732 új személyautó-regisztrációval, 12,94 százalékos piaci részesedéssel az első helyen végzett a hazai újautó-értékesítési listán.
Ezzel visszavette piacvezető pozícióját Magyarországon, az esztergomi sorozatgyártás 1992-es megkezdése óta immár 21. alkalommal.
Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az esztergomi gyártású modellek, így az S-Cross és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift. A két Esztergomban gyártott típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg: Vitarából 6883, S-Crossból 6607 darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedés a két típus eladási számaiban 2023-hoz képest. Járműkategóriák szerint a Vitara a kis szabadidő-autók között 29,3 százalékos, az S-Cross a kompakt szabadidő-autók között (C SUV-szegmens) 20,3 százalékos részarányt ért el, ami kategóriájában az első helyet jelentette mindkét Suzuki modell számára. Az új Swift 1867 darab értékesített darabbal a B-kisautó-szegmens első helyén végzett. Tavaly februárban legördült a gyártósorról a négymilliomodik esztergomi gyártású Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara.
A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 16,5 százalékát adták. A 2024-ben forgalomba helyezett 15 732 Suzuki mintegy 45 százaléka, 7073 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében.
Az európai piacra kizárólag hibrid modelleket gyártanak
A nemzetközi piacokon 2024-ben összesen 123 369 darab autót értékesítettek 5 kontinens 123 országába, amelyből 116 500 volt esztergomi gyártású. Az értékesítés 86,7 százaléka, 106 940 darab autó ment exportpiacokra. A Magyar Suzuki Zrt. a legtöbb autót már kizárólag hibrid hajtásrendszerrel az európai piacokon értékesíti.
Megőrizte piacvezető szerepét a marine-üzletág
A Magyar Suzuki Zrt. jelentős országos, illetve régiós márkakereskedői hálózattal és értékesítési tevékenységgel van jelen a hajómotor-, illetve a motorkerékpár-üzletágban. A marine-részleg 1999 óta forgalmaz Magyarországon hajómotorokat, alkatrészeket, hajós kiegészítőket. 2017 óta kelet-közép-európai disztribútorként Magyarországon kívül további 13 országba értékesít hajómotorokat partnerein keresztül. Tavaly összesen 416 hajómotort adtak el itthon, amellyel megőrizték a piacvezető szerepet. Az export piacokon 1750 hajómotort értékesítettek.
A motorkerékpár-üzletág Magyarországgal együtt 14 ország piacát látja el. Összesen 384 darab Suzuki motorkerékpárt regisztráltak, és 4,77 százalékos piaci részesedést értek el Magyarországon. Az exportpiacokon 1836 darab motorkerékpárt értékesítettek.





