Álhírnek minősítette a BYD magyarországi terveinek változásáról, a termelés lassabb felfuttatásáról és helyette a törökországi termelés felpörgetéséről szóló híreszteléseket Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, kormánybiztos.
Az eredetileg a Reutersen megjelent, névtelen forrásokra hivatkozó értesülés szerint a kínai autógyártó csak 2026-ban kezdené el a tömeggyártást a Szeged mellett épülő gyárában, és a kapacitását csak a korábban tervezettnél lassabban pörgetnék fel, míg a gyár a tervezettnél több autót készítene el törökországi üzemében.
Joó István a Facebook-bejegyzésében három képpel szemléltette, hogy miért képtelenségek ezek az állítások. A fotókon a törökországi és a magyarországi építkezés helyzete látható. Ezekből kiderül, hogy a török beruházás esetében jóformán még egy kapavágás sem történt, míg Magyarországon az építkezés a végéhez közeledik. Ellentmond a magyarországi termelés visszafogásának az is, hogy a BYD nemrég jelentette be, hogy a vállalat európai központja Magyarországon lesz, és a kormánybiztos szerint
a BYD központja azt is megerősítette, hogy semmilyen módosulás nincs a hazai gyárépítés és gyártási felfutás tekintetében.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy bár a kínai gyártású elektromos autókra vonatkozó különvámokat a Törökországban készült autók elkerülhetik, az unión kívül készült járműveket sújtó 10 százalékos vámot azonban nem.
A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség később közleményben is jelezte, hogy a BYD kitart Magyarország mellett, felidézve, hogy a kínai autógyártó 224 tárgyalási forduló után döntött úgy, hogy első európai gyárát hazánkban építi fel. Szintén a BYD Magyarország melletti elkötelezettségét tükrözi, hogy
a társaság Hollandiából Budapestre telepíti az európai központját,
ami marketingszakemberektől hr-specialistákon át adatelemzőkig legalább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehetőséget a fővárosban. Mindezen túl a kínai vállalat elindít két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot is a hazai egyetemekkel együttműködve.
A HIPA közleménye felidézi, hogy a májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró értékű projekt célja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehetővé teszi a járművek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós időben gyűjtött adatok elemzése alapján. A másik kutatás-fejlesztési beruházás pedig még nagyobb volumenű, 141 millió euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul.
Mindezen túl a kínai vállalat nemrég azt is bejelentette, hogy a BYD a már 2017 óta működő komáromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.