A hamburger sikere világszerte az egyszerűségében, gyorsaságában és végtelen variálhatóságában rejlik. Ugyanolyan jó egy alapburger, mint az agyontuningolt, 30 centi magas kézműves produkció, csak az utóbbiért kétszer annyit el lehet kérni. Egy jól elkészített burger laktató, és könnyen újragondolható akár prémium, akár street food formában. A magyar piacon óriási siker ért el a Zing és a Simon’s burger is, két teljesen más megközelítéssel. De mi is ez?
A Zing Burger 2013-ban indult Budapesten, egy food truck formájában. Az alapítók, Susánszky Ádám és Csanda Eszter ötlete az volt, hogy Magyarországon is elérhetővé tegyenek egy olyan prémiumminőségű burgerezőt, amely gyors, mégis minőségi alternatívát kínál a fast food piacán. A Zing filozófiájának középpontjában a minőség és az átlátható alapanyag-használat áll. Hazai termelőktől szerzik be a zöldséget, az angus marhahúst a balatonfenyvesi Angus tenyészetből. A zsemléket egy kisüzemi malom százéves gépein őrölt lisztből készítik, maguk keverik a szószokat is, adalékanyag- és tartósítószer-mentesen. A kezdetektől fogva törekednek arra, hogy a „kézműves burger” ne csak szlogen legyen, hanem valós vendégélmény. A dizájnban és a kommunikációban is következetes, letisztult márkát építettek, amely a tudatos városi fogyasztókat célozza meg.
Az első food truck sikere után fokozatosan nyitották meg az üzleteiket Budapesten és vidéken. Jelenleg 15 egységük működik országszerte, köztük Győrben, Szegeden és Debrecenben is. A Zing 2019 óta franchise-rendszerben is terjeszkedik, de saját tulajdonú egységeket is működtet.
Pénzügyileg stabil, de visszafogott növekedést mutatnak. 2022-ben 592 millió forintos, 2023-ban 663 milliós árbevételt értek el, de ez január–szeptember között elért adat. 2024-ben pedig várhatóan 700 millió forint körül zárnak. Bár a burgerpiac erősödő versenyt mutat (különösen a Simon’s gyors térnyerésével), a Zing továbbra is őrzi pozícióját a prémiumszegmensben.
A tulajdonosok több alkalommal nyilatkoztak a közép-európai terjeszkedésről, de ez egyelőre nem indult el. A fókusz a minőség finomhangolásán, az éttermi élmény fejlesztésén és az új belső dizájnon van. A Zing tehát a magyar burgerforradalom egyik első és legkitartóbb szereplője, nem a leggyorsabb, de az egyik legstabilabb.
A Simon’s Burger 2022-ben robbant be a hazai gyorséttermi piacra, és szinte példátlan gyorsasággal épített ki országos hálózatot, igazi Z generációs sztori, amely mögött egy ambiciózus egyetemista, a még most is csak 24 éves Tóth Simon áll a testvérével, Mátéval. Egy kis konténeres büféből indultak, majd egy év alatt öt budapesti és egy vidéki éttermet nyitottak. Mindezt külső tőke nélkül, saját erőből, a bevételeik visszaforgatásával.
A Simon’s filozófiája a lean működés: azaz egyszerű, kiszámítható menü (klasszikus smash burger, sült krumpli, shake), gyors kiszolgálás és letisztult dizájn. A smash hanburger úgy készül, hogy a húsgolyót lelapítják egy forró fémlappal. Ahogy az alapító fogalmaz, zsemle, hús és szósz, semmi fakszni.
2025-ben már 18 magyarországi egységük működik, köztük vidéken is, és kettő előkészületben van. De nem álltak meg itt, és 2024-ben a Simon’s nemcsak belföldön, hanem külföldön is terjeszkedett. Májusban New York egyik népszerű és forgalmas pontján nyitották meg első nemzetközi üzletüket, ezzel ők lettek az első magyar gyorsétteremlánc, amely az USA-ban is jelen van.
A Simon’s-sztorit végig óriási médiafigyelem követte, nagyon professzionálisan vontak be influenszereket. Ma már a harmadik legnagyobb hamburgeres a magyar piacon, a McDonald’s és Burger King mögött.
Pénzügyi teljesítményük szintén látványos: míg 2022-ben még csak 157 millió forint árbevételt értek el, 2023-ban már 1,8 milliárd forintra ugrottak, 2024-ben pedig a becslések szerint 5 milliárd forint fölé nőhetnek. Az üzletlánc létszáma is exponenciálisan nő: a 2022-es néhány fős csapatból mára több mint 200 munkavállalós szervezet lett.
A Simon’s nem dolgozik franchise-rendszerben, minden egység saját tulajdonban van. Ez lehetővé teszi a kontrollt, de kihívást jelent az egységesség és minőség fenntartásában, kapnak is kritikákat időnként a Facebookon. A cég azonban tudatosan épít brandet: erősen jelen van a közösségi médiában, humoros, laza hangvételben kommunikál, amit a fiatal, Z generációs és még fiatalabb célcsoport kifejezetten értékel. A Simon’s tehát egy startupszellemű, gyors reagálású márka, amely azt bizonyítja, hogy magyar vállalkozásként is lehet globálisan gondolkodni – és még hamburgert is árulni Manhattan közepén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.