
Bekeményít az MNB: másodpercek alatt kiszúrja a csalást – új korszak jön a bankvédelemben
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) számára kiemelten fontos a hazai elektronikus pénzforgalom biztonsága és az abba vetett bizalom megőrzése, így a kibercsalások visszaszorítása is – közölte a jegybank. Mint írták, az MNB és a tulajdonában álló Giro Zrt. által ma hajnalban elindított rendszer mesterséges intelligencia segítségével értékeli az egyes tranzakciókhoz kapcsolódó visszaélési kockázatokat.

A közleményből kiderült, hogy a vonatkozó jogszabályok alapján 2025. július 1-jétől a hazai bankoknak kötelező beküldeniük az azonnali átutalások meghatározott adatait a Központi Visszaélésszűrő Rendszerbe.
A bankokkal szemben elvárás, hogy a KVR-től kapott kockázati értékeket beépítsék saját visszaélésszűrő rendszereikbe.
A fejlesztés eredményeként a hazai bankrendszer nagyobb hatékonysággal lesz képes kiszűrni a fogyasztók pénzét veszélyeztető visszaélési kísérleteket. A következő időszakban a beérkező adatok és tapasztalatok alapján a rendszer folyamatos fejlesztése várható a hatékonyság maximalizálása érdekében.
Varga Mihály hadüzenetet küldött a csalóknak: jön a Magyar Nemzeti Bank öt csapása, ami mindent megváltoztat – a bankok viselhetik a kárt
A Magyar Nemzeti Bank öt intézkedéssel támogatja a kormány pénzügyi visszaélésekkel szembeni fellépését. Varga Mihály elárulta, hogy lép fel a jegybank a kibercsalók ellen.
Szigorít a jegybank, reszkethetnek csalók
Varga Mihály jegybankelnök június elején jelentette be a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatát a pénzügyi kibercsalások visszaszorítására. A jegybank elvárja, hogy a bankok az eddiginél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében, amit célzott vizsgálatokkal ellenőrizni fog.
A Magyar Nemzeti Bank törvénymódosítást is kezdeményez annak érekében, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést. Az MNB javasolja kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére. Ezeken felül a jegybank tájékoztató kampányt indít
- a visszaélési kockázatokról
- és a megelőzési lehetőségekről
a banki ügyfelek részére.
Így néz ki az öt csapás
- Az első csapás tehát ez az új rendszer lesz, mely komoly előrelépést hozhat a csalások megakadályozásában.
- A második csapás értelmében a jegybank ezentúl elvárja, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében. A bankoknak azonnal és teljes körűen végre kell hajtaniuk azokat az ajánlásokat, amelyeket a visszaélések megelőzése érdekében a Magyar Nemzeti Bank rögzített.
- A harmadik csapás, hogy az MNB nemcsak elvárja, hanem célzott vizsgálatokkal ellenőrizni is fogja, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében.
- Negyedik csapásként a jegybankelnök törvénymódosítás kezdeményez az ügyfelek védelme érdekében. Ebben az MNB javasolja, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést. Szintén javasolják kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére.
- Az utolsó elem, vagyis az ötödik csapás az lesz, hogy a jegybank egy tájékoztató kampányt indít a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére.





