Az utóbbi két-három évben elértük azt az értékesítésben és az árakban is, hogy a termelőknek kedvük volt a görögdinnye termesztéséhez, ami abban is megnyilvánult, hogy évről évre növekedtek a termőterületek – utalt az idei dinnyeszezon kiinduló állapotára Göcző Mátyás, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete (MDE) elnöke. Ezekben az években az időjárás nagy részben a termelőknek kedvező volt – tette hozzá. Az idei időjárás viszont majdnem egész Európában olyan anomáliákat okozott, ami a termelést és az értékesítést is felborította.
„Kezdődött azzal, hogy a hideg idő alatt nem tudtuk időben kiültetni a palántákat, majd június második felében 40 fok körüli kánikula és légköri aszály sújtotta a növényeket” – sorolta. Így július elején nem lehetett elkezdeni a görögdinnye értékesítését, és csak 12-e körül volt már olyan mennyiségű magyar görögdinnye a piacokon, hogy az egész országban meg lehetett találni. Eben az időszakban viszont eléggé lehűlt a levegő, ráadásul nemcsak Magyarországon, hanem az exportpiacokon is – Münchenben ebben az időszakban 14 fokos nappali csúcshőmérséklet is előfordult. Ráadásul nemcsak nálunk és a számunkra fontos felvevőpiacot jelentő német, cseh és lengyel területeken volt hűvös, hanem az olasz és a spanyol dinnyetermelőknek is fontos exportpiacokon.
Márpedig az időjárás nemcsak a termelésben, hanem a fogyasztásban is kulcstényező: 30 Celsius-fok alatt 20-40 százalékos fogyasztáskiesés tapasztalható.
A különböző termőkörzetekben a dinnyék „összeértek”, nagyon sok felhalmozódott a piacon, miközben a kereslet az időjárási okok miatt csökkent. Az olasz és a spanyol termelők olyan piacokon is megjelentek – például Lengyelországban –, ahol korábban a távolság miatt nem voltak jelen, ráadásul ezek hagyományosan a magyar dinnye exportpiacai is, így a magyar termékek exportja is visszaesett.
Mindezek folyományaként egész Európában nyomott árak alakultak ki. Ez persze igaz volt a hazai üzletláncokra is, amelyek számára akár a szezon közepén is adott lett volna az olcsó import lehetősége. Göcző Mátyás ugyanakkor problémásnak találja, hogy az üzletláncok versenyében nem a termékkel, illetve a kiszolgálás minőségével, hanem a minél alacsonyabb árral próbálják meg becsalogatni a vásárlókat. Az MDE egy felhívásban már július közepén „nyomatékosan megkérte” a kiskereskedelmi láncokat, hogy a rossz időjárás miatti akcióikat – amelyek ellen önmagukban nem emeltek kifogást – „korrekt, rendes áron” hirdessék meg, a fogyasztók és a termelők érdekeit egyaránt szem előtt tartva.
Az MDE elnökének értékelése szerint ez nem sikerült, a termelői érdek elsikkadt a sokszor 149 forintos kilónkénti áron meghirdetett akciókban. A termelők számításai szerint ebben a szezonban a 200 forint alatti kilónkénti ár már veszélyezteti a magyar görögdinnye-termelés további ilyen szinten való fennmaradását. Ez ugyanis már veszteséget jelent a termelőknek, így
az önellátásunk is veszélybe kerülhet
– jelentette ki Göcző Mátyás. Márpedig akkor a fogyasztók érdekei is sérülnek.
Tény, hogy idén a szezon közben tapasztalható nyomott árakra hivatkozva több termelő is úgy nyilatkozott, hogy ezek után felhagy a dinnyetermesztéssel.
A helyzetüket nehezítette, hogy az értékesítési nehézségeken kívül nagy területeken súlyveszteséget is tapasztaltak.
Hiába voltak meg a kötésszámok, a termések nem nőttek meg olyan mértében, mint az egyébként elvárható lett volna. Idén körülbelül
Az MDE elnöke szerint ilyen árakkal jó esetben csak a dinnyetermelés önköltségét – ami technológiától függ, de hektáronként 4-5 millió forint lehet – tudták csak megtermelni. Ezenfelül azonban még vannak egyéb költségeik is ahhoz, hogy az áruházláncokba piacképesen kerüljön be a dinnye.
Göcző Mátyás szerint – bár az idei év után inkább a területcsökkenés veszélye áll fönn – az is elképzelhető, hogy nem kell már a jelenleginél sokkal nagyobb termőterület, de az fontos, hogy a megtermett árut is biztonsággal el kell tudni adni. Jelenleg 3600-3700 hektáron termesztenek görögdinnyét, és közel 700 hektáron sárgadinnyét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.