Igazi száguldás indul Debrecen után – terítéken a 106-os vasútvonal fejlesztése
Arról, hogy mikor indulhat meg a vasúti forgalom a Debrecen–Berettyóújfalu–Nagyvárad vonalon, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodájától a Haon nem kapott választ. Sejthető, hogy a közeljövőben ez nem várható. A részletes tervezés ugyanis még két-három évig tart, utána jöhet a közbeszerzés, és csak azután a kivitelezés.

A két nagyváros közötti vasúti összeköttetés megvalósulásával páthuzamosan fut a 106-os vasútvonal (Debrecen–Nagykereki) „újjászületése” is. A 106-oson azonban csak akkor indulhat újra a forgalom, ha elkészül a Debrecen–Nagyvárad vonal. Vagyis az október 19-től leállított vonatforgalom még évekig nem indulhat el. Hogy erre meddig kell várni, arra sem adott választ a minisztérium. Az ÉKM ugyanakkor közölte, hogy
a Debrecen–Nagyvárad vasútvonalra korábban beharangozott, közel 160 kilométer per órás sebesség csak a Sáránd és Berettyóújfalu közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszon valósul meg. Derecske és Berettyóújfalu között pedig nem terveznek új megállóhelyet
– ami a Tépén élőknek szomorú hír.
A minisztérium válasza szerint a Debrecen–Nagykereki (106-os) és a Debrecen–Berettyóújfalu (104-es) vasútvonal fejlesztése még csak az előkészítési fázisnál tart. A részletes műszaki tartalom – nyomvonal, sebesség, vágányszám, állomások – csak két-három év múlva lesz ismert.
A jelenleg is zajló közbeszerzés címe: „Debrecen–Berettyóújfalu között vasútvonal fejlesztése”, amely új, nagy sebességű pályát tartalmaz Debrecen Nagyállomás és Berettyóújfalu között.
Ennek részeként a 106-os vonal átépítése és részbeni új nyomvonalra helyezése is szerepel a tervekben Debrecen és Sáránd között. A 104-es és a 106-os az első 12 kilométeren párhuzamosan futna, majd eltérne egymástól.
Minden vonal mást szolgál
A jövőben a városi-elővárosi közlekedést a 106-os, míg a nagy sebességű, nemzetközi kapcsolatot a 104-es vasútvonal szolgálná. A megvalósíthatósági tanulmány szerint Debrecen és Sáránd között 80–120, Berettyóújfaluig 160 kilométer per órás sebességre tervezik a pályát. A 106-oson új megállóhelyek létesítését is vizsgálják, és Sáránd–Derecske-Vásártér között felújítanák a meglévő állomásokat, beleértve az állomásépületeket és a magasperonokat. A 104-es vonalon ezzel szemben nem terveznek új megállókat.
A minisztérium hozzátette:
a Berettyóújfalu–Biharkeresztes közötti, 101-es vonalon sebességemelés nem várható,
mivel ez nem része a mostani fejlesztésnek. Hangsúlyozzák viszont, hogy a több évtizede fennálló hiátust, miszerint Nagyvárad és Debrecen között nincs közvetlen vasúti kapcsolat, meg akarják szüntetni. Jelenleg csak Püspökladányon keresztül, átszállással lehet eljutni az egyik városból a másikba.


