A most bejelentett formájában meglepte a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét (MKFE) a közlekedési és építési miniszter azon bejelentése, hogy a kamionokat az autópályákra és a gyorsforgalmi utakra fogják terelni. A sor az M1-essel indul, napokon belül kihelyezik a közúti fuvarozást új utakra terelő táblákat.
„Amikor az útdíjbevétel lehetséges növeléséről egyeztettünk a minisztériumban, arra tettünk javaslatot, hogy a nemzetközi szállításokban közlekedő tranzitforgalmat tereljék autópályára. Ez elsősorban a külföldieket érintő díjemelkedést jelentene” – reagált a hírre a Világgazdaság érdeklődésére az MKFE főtitkára, kommunikációs vezetője, Árvay Tivadar. Magyarázata szerint főleg az ország keleti és délkeleti részén jellemző, hogy a nemzetközi fuvarozók a magasabb költséggel járó autópályák helyett az olcsóbb autóutakat használják. Nem véletlen, hogy Lázár János az M1-es mellett a 42-es utat is az elsők között említette, mert nagy teher Berettyóújfalu és térsége számára, hogy a kamionok a 42-est használják az M4–M35-ös útvonal helyett. Árvay Tivadar közölte: észszerű döntés a tranzitforgalmat az autópályákra terelni. Semmi nem indokolja, hogy a nehézgépjárművek az alsóbbrendű utakat használják.
Azt viszont nem értik a közúti fuvarozók, hogy miért nem jelentkezik az általuk fizetett díjban annak a hatása, hogy az M1-esen, annak felújítása idején csökkentett szolgáltatáshoz jutnak. Ugyanezért az útdíjért ugyanis
A miniszter jelezte ugyan, hogy a lakosság kap 15 ezer forintos jóváírást, de a fuvarozókat nem említette. Márpedig ők adják össze az évente több mint 800 milliárd forintos útdíj mintegy kétharmadát. Árvay Tivadar szerint megoldás lehet, ha az adott időszakban, azaz a következő két-három évben a közúti fuvarozóknak az M1-es autópálya használatáért csak gyorsforgalmi útdíjat kellene fizetniük.
Az MKFE főtitkára a belföldi fuvarozásban azt látná jó iránynak, ha a szabályozás rugalmasabb lenne nemcsak a fuvarozók, hanem az általuk kiszolgált ügyfelek érdekében is. Konkrétan megnyílhatna a főútvonalak használatának a lehetőség a fuvarozók számára, hogy áruikat eljuttathassák a lakossághoz, az intézményekhez, a cégekhez. Most ugyanis bőven van arra példa, hogy egy 10 kilométeres út helyett azért fuvaroznak 60 kilométeresen, mert a rövidebb útvonalon a KRESZ szerint nem közlekedhet a nehéz-tehergépjármű. Ez
A főtitkár szerint ma már az újonnan épített vagy felújított két számjegyű utak is olyan minőségűek, hogy bírják a korszerű nehézgépjárműveket is, amelyeket jellemzően útkímélő tengelyekkel gyártanak, ezért kevésbé terhelik az utakat, a környezetet. „Nem kellene hagyni, hogy az útdíjbevétel-növelési szándéknak áldozatául essen ez az alágazat, amely az elmúlt években folyamatosan a talpon maradásáért, a versenyképessége megőrzéséért küzd” – jelentette ki Árvay Tivadar. Ráadásul – mint a Világgazdaság beszámolt – rendkívüli mértékben megnőtt a közúti fuvarozókat sújtó bírságok mértéke is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.