BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Kapacitást bővít az Opel

Több járműipari konszern is beruház Magyarországon: motor, sebességváltó, gumiabroncs készül

A világ egyik vezető motorgyára lesz a szentgotthárdi General Motors Powertrain Kft. azt követően, hogy két év múlva befejeződik az az 500 millió eurós beruházás, amely révén a termelőkapacitás eléri az évi félmillió darabot – jelentette be tegnap a Parlamentben Reinald Hoben, az Opel/Vauxhall gyártásért felelős alelnöke, kiemelve, három korszerű motorcsalád készül majd az üzemben. A most bejelentett gyárbővítés nagyságrendjét jellemzi, hogy 1990-től az elmúlt év végéig összesen 748 millió euró értékű beruházás színtere volt Szentgotthárd, ahol az Opel-alkalmazottak száma 800-zal, 1500-ra bővül.

Reinald Hoben úgy fogalmazott: azért döntöttek Magyarország mellett, mert a gyártási költséget, a képzettséget és a mostani gyár fejlesztéséhez szükséges költséget vették számításba. „A politikai támogatás országos és helyi szinten egyaránt kiváló feltételeket teremtett szentgotthárdi gyárunk működéséhez, és mi ennek folytatódására számítunk az elkövetkezendő években” – mondta az alelnök.

Orbán Viktor miniszterelnök a sajtótájékoztatón elmondta: a kormány olyan projektek mögé áll oda, amelyek esetében a támogatás összege nemzetgazdasági szinten négy év alatt megtérül. Figyelembe veszi azt is, hogy sokáig, legalább még húsz évig termel ez a gyár – tette hozzá a miniszterelnök, üdvözölve az Opelt mint a rendszerváltás utáni első nagy magyarországi beruházót. Mint mondta, az Opelhez hasonló nagyberuházások várhatók, mégpedig olyan cégek részéről, amelyek már jó ideje megvetették a lábukat hazánkban. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a fejlesztés 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg, amelynek megtérülésével három év alatt számol a tárca.

A rüsselsheimi Opel-központ döntése voltaképpen várható volt. Novemberben, amikor a GM úgy határozott, mégsem adja el az Opelt, Solt Tamást, a General Motors Powertrain-Magyarország Kft. frissen kinevezett ügyvezetőjét Rüsselsheimben úgy tájékoztatták: Szentgotthárdnak van jövője, és hogy a gyár erős jelöltként vesz részt az új projektekért zajló versenyben. Akkoriban határoztak arról, hogy 2013-tól indul az új generációs motorok sorozatgyártása. Ahhoz azonban több évig tartó óriásberuházásra van szükség.

Innen nézve pedig világos, hogy – több nyugat-európai gyártóhellyel szemben – az anyavállalat az idén sem csökkentette a szentgotthárdi üzem létszámát. Pedig a június végéig legyártott 125 ezer motor éppen 30 ezerrel kevesebb az egy évvel korábbi mennyiségnél. Ezért a már tavaly januárban bevezetett rövidített munkaidő továbbra is inkább szabály, mint kivétel a gyár életében, és nem pótolják a nyugdíjba vonuló, illetve távozó kollégákat.

A második fél évre még mindig alacsony a darabszám-előrejelzés, és tovább csökken a két fő termék, a motor és a hengerfej gyártásának darabszáma: előbbiből 220, utóbbiból 270 ezer az éves terv.

A társaságnak ugyanakkor az elmúlt évben komoly segítséget jelentett, hogy az európai GM-gyárak megrendelései mellett az év első négy hónapjában 18 ezer – 1,6, illetve 1,8 literes – motort szállíthatott Kínába. A második fél évben pedig ezer 1,6 literes turbómotort is készítettek a távol-keleti országban lévő GM-egység számára.

A kínai export nem újdonság a szentgotthárdi vállalat történetében, hiszen tíz évvel ezelőtt több mint négyezer, helyben öszszeszerelt Opel Vectrát is kiszállítottak. Az elmúlt három évben pedig több tízezer közepes és nagy teherbírású Allison haszonjármű-sebességváltót gyártottak egyebek között a kínai New Era Corporation számára.

A GM-Powertrain ugyanakkor az idén is folytatja az elmúlt két évben meghonosodott alkatrészgyártást: továbbra is szállít – elsősorban Kínába és Dél-Koreába – megmunkált motorblokkot, csapágyfedelet, főtengelyt, hajtórudat, valamint hengerfejet és vezérműtengelyt.


Allison-fejlesztés Szentgotthárdon

Új, csúcstechnológiás gyárat épít Szentgotthárdon az egykori GM-leányvállalat, a haszonjárműsebességváltó-specialista Allison Transmission. A tíz éve alapított cég eddig az Opel-gyárban lévő üzeméből több mint 150 ezer automata sebességváltót szállított európai és ázsiai megrendelőinek. David Parish az Allison Transmission egyik alelnöke hangsúlyozta, hogy az amerikai cég igen elégedett a magyarországi tapasztalatokkal. Mivel az Allison jelentősen bővíteni kívánja magyar vállalata termelőkapacitását, a termelés már a jövő év júniusában megkezdődik az ipari parkban vásárolt 13 500 négyzetméteres telken épülő üzemben. A tervek szerint továbbra is a GM-Powertrain Kft. biztosítja a munkaerőt az Allison számára.


Újabb Hankook beruházás

Évi húszmillióra akarja növelni a jelenleg ötmillió darabos magyarországi gumiabroncsgyártását a Hankook – jelentette be a Wirtschafts Woche című német üzleti lapnak Jin-Wook Choi, a Hankook Tire Europe alelnöke. A cikk szerint azt követően, hogy befejeződik a rácalmási gyár jelenleg folyó, 230 millió eurós bővítése, és a személykocsiabroncs-gyártás tízmillióra bővül, a dél-koreai világcégnek a haszonjármű-üzletágra is figyelmet kell fordítani. Miután hazánkban van a Hankook egyetlen európai gyára, „kézenfekvő, hogy teherautóabroncsok számára is telepíteni kell gyártósorokat a magyar gyárban, amelynek kapacitása így eléri az évi húszmillió darabot” – mondta Jin-Wook Choi. VG

Cégtörténet

- 1990-ben a General Motors megállapodik a magyar kormánnyal egy motorgyártó üzem, valamint egy az eredeti tervek szerint elsősorban a hazai piacra dolgozó személy-autógyár beindításáról. A GM a már kifutóban lévő Opel Kadetteket akarta gyártani Szentgotthárdon. Azonban 1991 őszén közölték, hogy az Opel akkori legújabb modelljének számító, alsó középkategóriás Astra készül majd a magyar gyárban.

- 1992 március 12-én legördül a szalagról az első Opel Astra, fél évvel megelőzve az első esztergomi Suzuki Swiftet.

- 2000 októberében felavatták az Allison Transmission magyarországi haszonjárműsebességváltó-gyárát. Az Allison Transmission akkoriban a General Motors egyik leányvállalata volt, amelynek az egyetlen nem amerikai gyára Magyarországon van, és amely Észak-Amerika kivételével az egész világpiacra szállít

- 1992 március 12-én legördül a szalagról az első Opel Astra, fél évvel megelőzve az első esztergomi Suzuki Swiftet.

- 2000 októberében felavatták az Allison Transmission magyarországi haszonjárműsebességváltó-gyárát. Az Allison Transmission akkoriban a General Motors egyik leányvállalata volt, amelynek az egyetlen nem amerikai gyára Magyarországon van, és amely Észak-Amerika kivételével az egész világpiacra szállít-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek