Világgazdaság

Túl lassú a PSZÁF az ombudsman szerint

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztóvédelmi eljárásai során több esetben jelentősen túllépte a jogszabályban előírt ügyintézési határidőt, amivel sérült a jogbiztonság követelménye és a tisztességes eljárással összefüggő jog - állapította meg Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.

A biztos azt is kifogásolta, hogy amikor a panaszok hozzá érkeztek, az ügyintézési határidő a fogyasztóvédelmi eljárásban még negyvenöt munkanap volt, az idén azonban három hónapra emelkedett. (A törvényben előírt határidőt a jogalkotó változtatta meg.)

A felügyelet az ombudsman közleménye szerint arra hivatkozott, hogy a fogyasztói beadványok száma a gazdasági és pénzügyi válság hatására a korábbihoz képest a többszörösére emelkedett. A korábbi vezetés emellett olyan ügyeket is kivizsgáltatott, amelyek nem tartoztak hatáskörébe. Mindezen feladatok együttes teljesítése a felügyelet kapacitásának változatlanul maradásával, a jogszabályban előírt határidőn belül nem volt lehetséges. A 2010. július 1-jétől hivatalban lévő új vezetőség azonban megtette a szükséges intézkedéseket a felhalmozódott ügyek rendezésére, mégpedig az előírt határidőn belül – tájékoztatta a biztost a PSZÁF.

A felügyelet válaszát az ombudsman nem fogadta el. Ezt azzal magyarázta, hogy a panaszok nagy száma és a személyi feltételek szűkössége nem mentesítheti a közigazgatási szervet a törvényben előírt ügyintézési határidő betartása alól. Az ügyfél érdeke, hogy a sérelmezett hitelintézeti magatartást mielőbb kivizsgálják, és az eljárás ésszerű időn belül befejeződjön – foglalta össze véleményét Szabó Máté.

PSZÁF Binder István Szabó Máté fogyasztóvédelem