Világgazdaság

Jó lesz a fapados Nabucco is?

Olcsóbb és a reális szállítási lehetőségekhez is jobban illeszkedik a Nabucco lebutított változatának is tekinthető s a BP által szorgalmazott SEEP gázvezeték. Éppen csak Európa orosz gáztól való függését nem enyhíti kellőképp a Jamestown alapítvány szerint.

Felerősödött a kampány az azeri gázért vetélkedő vezetékprojektek és elképzelések között, bár a rivalizálás elhúzódhat: korábban ez év őszére ígérte Azerbajdzsán, hogy kiválasztja az általa gázzal ellátandó európai csövet, a legújabb dátum már 2012 eleje.

A Jamestown alapítvány a négy közül azt a vezetékjavaslatot boncolgatja, amelyet a British Petroleum (BP) állított össze. A cég által Délkelet-európai Vezetéknek (SEEP) nevezett útvonal az alapítvány szerint komoly kihívás a Törökországtól Bécsig tervezett Nabuccónak, a török–görög–olasz ITGI-nek és az Adrián Keresztüli Vezetéknek, a TAP-nak a Sah Deniz II gázáért indult vetélkedésben.

A Jamestown szerint az általa a BP last minute ötletének nevezett SEEP ésszerű és tiszta elgondolás, lényegében az uniós támogatású Nabucco újragondolt és jelentősen leegyszerűsített változatának tekinthető. Így például a teljesen új beruházásnak szánt, évi 31 milliárd köbméteres kapacitású Nabuccóval szemben a 3800 kilométeres SEEP az útvonal mintegy kétharmadán meglévő gázcsöveket használna Törökországban, Bulgáriában, Romániában és Magyarországon, majd a szintén meglévő magyar–horvát és a magyar–osztrák interkonnektorokat venné igénybe. Az egyszerűsítések miatt a Nabuccónál sokkal olcsóbb lenne, 10 milliárd köbméteres kapacitása pedig épp arra elég, amennyi gáz eladását Azerbajdzsán garantálná. „Ám a SEEP viszonylag kis kapacitása miatt nem csökkentené eléggé Európa orosz gázimporttól való függését” – mutat rá a Jamestown.

Sem a BP korábbi közléséből, sem az alapítvány írásából nem derül ki, mennyibe is kerülne a SEEP. A Nabucco költségeit a BP 14 milliárd euróra teszi, Fellegi Tamás fejlesztési miniszter pedig nemrég előzetesen 24-26 milliárd eurót valószínűsített. Kérdésünkre a szaktárca megerősítette: nem kívánnak számháborúba bocsátkozni, csupán arra akarták felhívni a figyelmet, hogy jelentős a bizonytalanság a végső költségét illetően, így akár a magántőke bevonása is felmerülhet lehetőségként. Mindezekről Fellegi Tamás nem véletlenül Londonban beszélt, hiszen a szintén október 24-én a társelnökletével rendezett Low Carbon Finance Forum fő célkitűzése is az volt, hogy felhívja a brit és nemzetközi cégek figyelmét a közép-európai energetikai befektetésekre. A Világgazdaság megkeresésére Christian Dolezal, a Nabucco Pipeline International szóvivője közölte: a megvalósíthatósági tanulmányokon alapuló legutolsó, 7,9 milliárd eurós előrejelzés óta nem született új, hivatalos adat, ha lesz, közlik. Minden egyéb szám spekuláció, mert nem tényeken alapul.

Másoknak is tetszik az AGRI

Szerbia is csatlakozni szeretne az azeri–grúz–román interkonnektorhoz, azaz az AGRI-hoz – jelentette be Borisz Tadic szerb elnök. A vállalkozásnak Magyarország is tagja az MVM csoporton keresztül. Az AGRI a SEEP-hez hasonlóan a meglévő gázrendszer használatával operál, de a törökországi tranzit helyett cseppfolyós formában hozná át a Fekete-tengeren az azeri gázt. Kétkedők szerint éppen ez az elgondolás gyenge pontja, mert a cseppfolyós gáz importjához szükséges létesítmények megépítése megdrágítja a vállalkozást.


B. Horváth Lilla Másoknak is tetszik az AGRI Szerbia is csatlakozni szeretne az azeri–grúz–román interkonnektorhoz, azaz az AGRI-hoz – jelentette be Borisz Tadic szerb elnök. A vállalkozásnak Magyarország is tagja az MVM csoporton keresztül. Az AGRI a SEEP-hez hasonlóan a meglévő gázrendszer használatával operál, de a törökországi tranzit helyett cseppfolyós formában hozná át a Fekete-tengeren az azeri gázt. Kétkedők szerint éppen ez az elgondolás gyenge pontja, mert a cseppfolyós gáz importjához szükséges létesítmények megépítése megdrágítja a vállalkozást.-->

Autók BÉT - Napi események Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzések - Gazdaság és Pénzügy Nemzetközi konfliktusok Pénzügyi és gazdasági válság Lakossági energia és üzemanyagárak kutatás turizmus Gyógyítás-finanszírozás Cégjog IMF Költségvetés 2012-2013 forintárfolyam Felmérések autóipar Csúcstalálkozók Elemzői vélemények Hitelek: lakás A második Orbán-kormány Bűnügyek oktatás autó Simor András Adósságválság az EU-ban Részvénypiacok A szociális és adórendszer átalakítása RÁBA Nyrt. fogyasztási cikkek A munka világa Deviza- és árupiac Zöld ügyek Szakszervezet - Érdekképviselet utazás Befektetési lehetőségek Európai Unió Egyesült Államok Korábbi konferenciák biztosítás Silvio Berlusconi ingatlanpiac MÁV infokommunikáció Egészségügy - Gyógyítás Adórendszer Magyarországon