Világgazdaság

A kérdés: hová tűnt a Malév vagyon?

A felszámolás alatt lévő Malév Zrt. kintlévőségeinek behajtása eddig 2,6 milliárd forint bevételt eredményezett, amely az összes behajtható követelés 90 százaléka – közölte a parlament honlapján Németh Lászlóné. A nemzeti fejlesztési miniszter szerint a reálisan behajtható követelések összege jelenleg körülbelül még 100 millió forint. A felszámolóbiztosnak 12-13 milliárd forintra lenne szüksége, hogy fedezni tudják például a dolgozók járandóságait és a felszámolások követeléseit.

A leányvállalati részesedések és a kapcsolódó követelések értékesítéséből
573,820 millió forint, eszközeladásból 116,101 millió forint folyt be eddig a Malév Zrt. felszámolási eljárása során – áll a nemzeti fejlesztési miniszter egy írásbeli kérdésre adott válaszában. Németh Lászlóné közölte, hogy a kintlévőségek behajtása — elsősorban külföldi követelésekből — ezidáig 2,6 milliárd forint bevételt eredményezett, amely az összes behajtható követelés 90 százaléka.

Az ingatlanok értékesítése (két üdülő Balatonlellén) mindezidáig sikertelen volt, hat hirdetésre egy ajánlat sem érkezett. A reálisan behajtható követelések összegét Némethné  jelenleg körülbelül még 100 millió forintra becsülte. Az eszközök értékesítéséből várható bevétel azonban a tárcavezető szerint nem megbecsülhető, tekintettel a még megmaradt, viszonylag jelentős becsértékű eszközök (üdülők, CRJ repülőgép, cargo eszközök) iránti vevői érdeklődés hiányára vagy csekély voltára.

Némethnét a független Scheiring Gábor kérdezte arról, hogy „Hová tűnt a Malév ” A független országgyűlési képviselő arra emlékeztetett, hogy Varga Jenő felszámolóbiztos 2013 augusztusában szeretné befejezni a MALÉV felszámolását tekintettel a perekre. Másrészt megállapította, hogy mintegy 12 milliárd forintra lenne szüksége, amiből fedezni tudják az „A” kategóriás követeléseket, így a dolgozó járandóságokat és a felszámolások követeléseit. A rendelkezésre álló vagyont viszont a felszámolás kezdete óta mintegy 3-3,5 milliárd forintra becsülték, miközben Scheiring szerint utólag kiderült, késedelmesen készültek el a felszámoláshoz szükséges vagyonmérlegek, számviteli beszámolók.

Némethné megerősítette Scheiring információját, mely szerint a felszámolási eljárás költségei, a munkavállalók elmaradt bér-, felmondási időre járó átlagkereset-, végkielégítés-, szabadságmegváltás jogcímen fennálló követelését és ezek munkavállalói és munkaadói járulékait) a vonatkozó számviteli nyilvántartások alapján jelenleg 12-1 3 milliárd forint közé tehető. Azt is közölte, hogy a felszámolásba vonható vagyont a Malév Zrt. menedzsmentje a csődtörvény szerinti határidőben elkészített és a felszámoló részére átadott vagyonleltár adatai alapján állapította meg. A tiltott állami támogatás jogcímén az állam részére visszafizetendő összeget a Magyar Nemzeti Vagyonkezel ő Zrt. követelésként határidőben bejelentette, és az hitelezői igényként szerepel a felszámoló nyilvántartásában.

Scheiring arra is emlékeztetett, hogy 2012 végén a kormány létrehozta a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Társaságot, ami kizárólagos állami felszámolóként azon esetekben, amikor stratégiailag kiemeltté minősítenek cégeket. A társaság a Hitelintézeti Felszámoló szerepét veszi át, de láthatóan a Varga Jenő országgyűlési képviselő felszámolóbiztos személye változatlan marad – írta Scheiring. A Párbeszéd a Magyarországért politikusa szerint így nem tűnik biztosítottnak a felszámolási eljárás átláthatósága, így az sem, mennyi bevétel folyt be ezidáig. Példája szerint a Malév Air Tours értékesítéséből befolyt összeget üzleti titoknak minősítették, miközben egy rentábilis vállalkozást nagyon alacsony, 500 milliós áron hirdették meg. A vevő egy fogászati turisztikai cég, akinek tulajdonosi köre közvetlenül a miniszterelnökhöz kapcsolható – hangoztatta Scheiring.

Némethné hangsúlyozta, hogy a felszámolási eljárás mindenben a jogszabályokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően történik, a számviteli nyilvántartások vezetését és az értékesítés folyamatát megfelelően dokumentálják, és kérésre  (a vonatkozó törvényi korlátozások betartásával) az érintett személyek betekintést nyernek az eljárás dokumentációjába. Szerinte ez vonatkozik a Malév Air Tours Kft. értékesítésére is, amely nyilvánosan, pályázati úton történt. A tárcavezető közölte, hogy a Malév Air Tours Kft.-ben a Malév Zrt. által tulajdonolt 100 százalékos üzletrészt és a felszámolás alatt lévő Malév Zrt. "részéről fennálló követeléseket mindösszesen 18,820 millió forintért értékesítették nyilvános pályázati eljárásban.

Varga Jenővel kapcsolatban Némethné közölte, hogy a Malév Zrt. felszámolásában is közreműködő felszámolóbiztost jelölte ki az állami felszámoló cég a Gyulai Húskombinát Zrt. felszámolóbiztosának. A nevezett magáncégei nem működnek közre az állami félszámoló cég képviseletében – közölte a tárcavezető. A fejlesztési miniszter hangsúlyozta, hogy a felszámolási eljárás befejezése jogszabályi tényezőktől függ, s nem a felszámolóbiztos személyén múlik. A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény vonatkozó speciális rendelkezései a felszámolási eljárás kezdetétől számított 270 napos határidőt szabnak a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásában a zárómérleg elkészítésére. Ezt a határidőt a Malév esetében a bíróság 2013 . augusztus 31-ig meghosszabbította, amely határidő - a folyamatban lévő peres eljárásokra tekintettel - módosulhat.

A válaszban az is elhangzik, hogy a felszámolóbiztos a Malév menedzsmentje által a csődtörvény szerinti határidőben elkészített és a részére átadott vagyonleltár adatai alapján állapította meg a felszámolásba vonható vagyon nagyságát, amelyet az idő közben elkészült mérlegek adatai is alátámasztottak. Némethné szerint a társaság komplex pénzügyi, gazdasági és elszámolási folyamataira, csekély volt az esélye annak, hogy a tevékenységet, lezáró beszámoló a csődtörvény által előírt 2012. március 15-i határidőre elkészüljön. A menedzsment több ízben is jelezte a várható késedelmet, és szakmai érvekkel támasztotta alá a fenti kötelezettség határidőn túli teljesítését. A társaság a nemzetközi elszámolási rendszerekkel való pontos elszámolást tekintette prioritásnak, elsősorban azért, hogy a felszámolási eljárás során a követelések behajtásának alátámasztott dokumentációja legyen.

A vagyonmérlegből Némethné szerint megállapítható volt, hogy a Malév Zrt . felszámolási vagyonba vonható eszközeinek döntő többsége a Malév Zrt . követeléseiből áll. A felszámolóbiztos elsősorban ezek behajtására törekedett, nem pedig a jelentős veszteséggel járó követelés-értékesítést tekintette célnak – hangozatta a tárcavezető.
A beszámolót a 2012. augusztus 31-ére összehívott, majd szeptember 3-ái g
felfüggesztett igazgatósági ülésen tárgyalták meg, és fogadták el . A társaság
közgyűlése 2012 . október 4-én a 2011. évi beszámolót és a tevékenységet lezáró beszámolót nem fogadta el. A felszámolási nyitómérleg, valamint a közbenső mérleg 2012 . november 9-i dátummal elkészült, és az igazgatóság által elfogadott tevékenységet záró mérleget a felszámoló szervezet által elvégeztetett vagyonértékelések adatai alapján benyújtották a felszámoló bíróság részére.

A Malév Zrt. felszámolója a csődtörvény módosítása és a felszámoló bíróság végzése folytán 2013 . január 8-i hatállyal a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft . lett, mely az előző felszámoló szervezet jogutódjaként jár el. Ugyanakkor Némethné szerint a fenti változások semmilyen mértékben nem indokolják a felszámolóbiztos személyének változását egy, a változás időpontjában már 10 hónapja folyamatban lévő eljárásban.

végkielégítés németh lászlóné Malév csődtörvény kintlévőség fejlesztési miniszter Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Társaság felszámolás Malév Air Tours Kft Varga Jenő szabadságmegváltás követelés felszámolóbiztos felszámolás eljárás Scheiring Gábor Párbeszéd a Magyarországért Gyulai Húskombinát Zrt.