A 35 év alatti korosztály munkahelyváltással kapcsolatos indokai között a magasabb jövedelem mellett az idősebbek véleményéhez képest nagyobb arányban szerepeltek a vezető személyét érintő vagy a munkakörnyezettel és munkahelyi szolgáltatásokkal kapcsolatos megfontolások is – mondta Ríz Ádám, a munkavállalói élmény fejlesztésével foglalkozó EMPX Solutions tanácsadó cég ügyvezetője.
Az idősebb korosztályokhoz képest viszont kevésbé érdekli ennek a csoportnak a tagjait a munkaszervezés, a pihenőidő mértéke és a munkahelyi stressz. Mint ahogy az is, hogy mennyire stabil vállalatnál dolgoznak. Annál fontosabb számukra, hogy figyelembe vegyék a véleményüket, hogy szakmailag fejlődhessenek a munkahelyükön, valamint – főleg a nem irodai munkát végzők esetében – a munkaidejük rugalmassága. Ríz Ádám szerint összességében nehéz életkori és generációs mintázatokat felfedezni a munkaerő megtartása érdekében tett erőfeszítések sikerében, a szakértő szerint a lojalitás elsősorban nem generációs, hanem inkább élethelyzeti kérdés. Ám – a kutatás vezetője számára is meglepetésként – a vártnál is jelentősebb szempont a fiatal munkavállalóknak a jövedelem, miközben a fiatalok az átlagnál magasabb arányban elégedettek a bérükkel. Mégis nagyobb arányban váltottak a magasabb fizetésért, mint az idősebbek.
Az ellentmondás látszólagos, Ríz Ádám szerint a fiatalokat korántsem csak az anyagi juttatások motiválják, hanem további fontos szempont, hogy a munkavállalókkal együttműködik-e a cég, elismerik-e a munkájukat, van-e előrelépési lehetőség, jól szervezett-e a munkavégzés, világosak-e a munkakörök, milyen a közvetlen vezetővel való viszony – sorolta a szakember.
Sok fiatal kevésbé tartja fontosnak az elérhető jövedelmet, ha úgy érzi, hogy befektetnek a tudásába, és hogy az adott ugrással közelebb kerülhet a céljaihoz. Van viszont egy pont, amikor már nem éri meg csak a tudás bővítése miatt maradni, komplexebben kezdik el a körülményeket mérlegelni. A felsorolt szempontok fontossága egyébként nagyon hasonlóan alakul a többi korosztályban is – tette hozzá a kutatás vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.