BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A béren is múlik a reform

A kormány már rábólintott a szakképzési rendszer átalakításra. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Világgazdaságnak azt mondta, április elejéig kaptak határidőt a pluszforrásokat igénylő bérezési rendszer intézkedési tervének kidolgozására.

Alapjaiban forgatná fel a szakképzési rendszert a 2020-tól induló új koncepció, amelyre a kormány már rábólintott – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Világgazdaságnak. Hozzátette, három hetet kaptak arra, hogy azokon a területeken, amelyek pluszforrásokat igényelnek – mint például a szakoktatók bérezési rendszererének újragondolása –, kidolgozzanak egy intézkedési tervet. A javaslataikat április elején teszik le a kormány asztalára, és a tavaszi és az őszi időszakban a parlamentben a törvényi hátteret is megteremtik a szakképzés 4.0 koncepcióhoz. „A szakképző intézményekben a szaktanárok hiánya a legnagyobb probléma. Alig vannak olyanok a felsőoktatásban, akik szaktanárnak jelentkeznek, ezért ezen a területen is változtatni kell” – tette hozzá Palkovics László. Az informatikusok, mérnökök, vegyészek vagy agrárszakemberek a munkaerőpiacon jól pozicionált állással rendelkeznek. Ha a szakiskolák nem tudják ugyanezeket a feltételeket biztosítani, nem lehet elvárni, hogy a felsorolt szakemberek továbbadják a tudásukat a diákoknak. Ezért olyan bérrendszert kell létrehozni, amilyen az iparra is jellemző – tette hozzá a miniszter.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint is az élőmunka, az oktatók magasabb bérezésének megoldása kell hogy prioritást élvezzen, de az infrastruktúra átalakítása és az eszközbeszerzés is fontos. A szakképzési rendszer átalakítása több éven át tartó folyamat, de azt, hogy a költségvetésnek ez mekkora pluszteher, egyelőre nem lehet megbecsülni – tette hozzá az MKIK elnöke.

A tankötelezettség újbóli 18 évre emelése is szóba került az egyeztetések során, és hosszas vita volt róla – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Parragh László. A strukturális változásokat ismertetve Palkovics László elmondta: a szakgimnáziumok 4+1 éves képzési rendszerét eltörlik, és újra bevezetik a technikumokat, amelyek ötéves képzést biztosítanak a diákoknak. Az ötödik év végén a technikusok mind a szakismereti, mind a közismereti tantárgyakból érettségit tesznek, és bizonyos feltételek mellett nyitva áll előttük a felsőoktatás is. A technikumokban a 11. évfolyamtól a diákok duális képzésben is rész vehetnek – ez most csak a szakképző intézményekre jellemző –, így a tanulás mellett jövedelmük is lehet majd. A szakképző intézetekben a 9., a technikumokban pedig a 11. évfolyamtól egy motivációs elemeket tartalmazó ösztöndíjrendszer indul: az ösztöndíj egy részét tanulmányaik alatt, a többit a megfelelő szakképesítés megszerzésekor kapnák meg a diákok – hangsúlyozta Palkovics László.

A hazai felnőttképzésben évente egymillió felnőtt vesz részt, de a hatásfoka alacsony, csaknem 300 milliárd forint folyik el a rendszerben – emelte ki Parragh László. Ezzel kapcsolatban Palkovics László elmondta: közelebb kell vinni a felnőttek oktatását a gazdasági szereplőkhöz, és csökkenteni kell a bürokratikus megközelítést. Szavai szerint a piacnak kell beáraznia, hogy milyen a jó képzés, és nem egy akkreditált szervezetnek. Ezért átalakítanák az akkreditációk és a vizsgák rendszerét.

Az MKIK elnöke szerint 2020-tól a szakképzés alapvetően keresletvezérelt lesz, a képzés átalakításához úgynevezett ágazati készségtanácsokat hoztak létre, hogy 19 szakmacsoport elvárásait megismerjék. A vállalatok részéről is nagy az érdeklődés a szakképzés átalakítása iránt, mintegy 300 cég – többek között az Audi, a Siemens, a Mol, a Bosch és a Mercedes – támogatja az elképzeléseket.

Az új szakképzési koncepció osztrák és német mintákon alapszik. Palkovics László példaként említette, hogy Ausztriában a 10. osztályos fiatalok több mint háromnegyede a szakképzésben tanul, harmaduk pedig duális képzésben vesz részt. Hozzátette: a néhány éve bevezetett szakgimnáziumi képzés kialakítása hibás döntés volt, ugyanakkor a szakképzési centrumok kialakítása beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Magyarországon az elmúlt tanévben szakiskolába és készségfejlesztő iskolába az egy évvel korábbihoz hasonlóan több mint hétezren jártak. A szakközépiskolákban 69 ezren, a szakgimnáziumokban 153 ezren tanultak – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.