Világgazdaság

Konténerterminál épül a jövő év végéig Fényeslitkén

B. H. L. | Egy konténerterminált kíván átadni a jövő év végén Fényeslitkén, a kihasználatlan Orient ipari park területén az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. A 18 milliárd forintos beruházás az építési engedélyezésnél tart, a projektet a kormány korábban nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek nyilvánította.

A létesítmény a maga nemében a legnagyobb lesz a régióban – közölte a beruházás bemutatásakor a társaság vezérigazgatója, Tálosi János a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének konferenciáján. A terminál évente akár 500 ezer, 20 láb hosszú egységkonténert is tud majd kezelni. Összehasonlításképpen: a jelenlegi hazai intermodális kapacitás évi 630 ezer egységkonténerre tehető. A beruházó elsősorban Ukrajna, Oroszország, Kazahsztán, Azerbajdzsán és Kína felől vár szállítmányokat, de bízik benne, hogy egyre több magyarországi termékre is szükség lesz tőlünk keletre. A terminálon átrakható lesz konténertartály, félpótkocsi és veszélyes áru is – az szorgalmazza a veszélyes áru vasúti célba juttatását –, de ömlesztett áru nem. Viszont lesz a területen hűtőkonténer-tároló.

A normál és széles nyomtávú sínekkel ellátott létesítményben a rakodást egy később automatizálható daru végzi, amely öt, egymásra rakott konténert is kezelni tud. A munkáért a Krone és a Kalmár cég van versenyben, Tálosi János közlése szerint mindkettő eleget tud tenni a leendő vevő azon elvárásának is, hogy a berendezéssel egy termelésirányító szoftvert is adjon. A terminál két rakodási felülete 850 méter hosszú lesz, mert a vonat hosszán felül számoltak a daru mozgatásához szükséges hellyel is.

A beérkező vonatok egy saját röntgenkapu alatt haladnak majd át, amelyből az adatok közvetlenül a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz futnak be. A szerelvények magyar személyzettel érkeznek, ennek és az alkalmazandó technológiának köszönhetően mintegy fél órával rövidülhet a vonat útja. A terminál napi 12 pár fogadására lesz képes, azért nem többre, mert ennyi érkezhet Záhony felől, a szomszédos Komorón át – magyarázta Tálosi János.

A terminál energiaigényét egy két megawattos napelem és egy hőszivattyú biztosítja. A napelem csatlakozik az E.ON virtuális erőművéhez, így attól akkor is kap a terminál áramot, amikor a saját minierőműve nem termel. A terminál üzemeltetéséhez közvetlenül mintegy 140 dolgozóra lesz szükség, de közvetve mintegy 400 főnek kínál munkalehetőséget. A szakember-utánpótlás érdekében az East-West támogatja a záhonyi szakközépiskolai és a nyíregyházi egyetemi oktatást.

A beruházás

18

milliárd forintba kerül

Ezek is érdekelhetik