Kína és Európa versenyt fut a mesterséges intelligencia szabályozásának kidolgozásában. Ez a verseny döntheti el hosszú távon, hogy ki határozza meg a technológia fejlődési irányát illetve ütemét. A megközelítések eltérők és fennáll annak a veszély, hogy nem egységes szabályozási háttér alakul majd ki, hanem különböző megoldások, amit ellehetetlenítik a globális vállalatok működését és az innovációt.

A South China Morning Post arról ír, hogy idén márciusban Kínában már bevezetett egy szabályozást, ami az online reklámok mögött rejlő algoritmusokat hivatott megregulázni.

Egyeseknek meglepetés volt, hogy Kína még tavaly belefogott az MI-szabályozás kidolgozásába. Kína ezzel az első nagy gazdaság, amelyik foglalkozik ezzel a témával

mondta a CNBC-nek Xiaomeng Lu, az Eurasia Group geotechnológiai csapatának igazgatója.

Kína most azon dolgozik, hogy frissítse és kibővítse a technológiai jogszabályait, az pedig most kezd bele saját jogszabályi hátterének kidolgozásába. Az EU ugyan le van maradva ezen a téren, de amit egyelőre a tudni lehet a terveiről, abból az látszik, hogy egy átfogóbb és szigorúbb szabályozáson dolgozik.

1235170833 BEIJING, CHINA - 2021/09/10: Guest Robots are seen during the world's robots competition.The 2021 World's Robot Conference kicked off at Beijing Strong International Exhibition & Conference center on Friday.Featured with the theme "Inject momentum and share results to build a win-win collaborative society", the high-tech fair has attracted over 110 exhibitors showcasing more than 500 new robotics products and solutions. (Photo by Sheldon Cooper/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Fotó: Sheldon Cooper / LightRocket via Getty Images

A kínai megközelítés, mint már írtuk az online reklámokat célozná meg. A vállalatoknak tájékoztatniuk kell a felhasználókat, ha valamilyen algoritmust használnak a reklámok és ajánlások megjelenítésénél. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók adott esetben úgy döntsenek, hogy nem kérnek az ilyesfajta reklámokból. Az embereknek így nagyobb beleszólása lesz az általuk használt digitális szolgáltatásokba. Xiaomeng Lu szerint ezt a megközelítést az váltotta ki, hogy a kínai felügyelő hatóságnak számos trösztellene ügye volt az olyan nagy tech óriásokkal, mint az Alibaba, a Tencent vagy a ByteDance.

Kína példátlan sebességgel alkotta meg tavaly az MI-szabályozásának első változatát és várhatóan most is gyors jogalkotásra lehet számítani. Ez a sebessége pedig az élre repítheti, vagyis meg van rá az esély, hogy a jövőben Kína mutatja majd az utat a mesterséges intelligencia szabályozásában.

Az európai megközelítés

Az EU Kína után vetette magát az MI jog megalkotásának kérdésében. Az elmúlt hetekben már lezárultak a tárgyalások a digitális piacokról szóló jogszabályok és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályokról.

A terv az, hogy egy olyan átfogó keretrendszert alkossanak meg a jogalkotók, ami kockázati szintek alapján kategorizálná a vállalatok online termékeit.

Ez a négy kockázati kategória a minimális, a korlátozott, a magas és az elfogadhatatlan lenne.

Az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztát betöltő Franciaország új jogosítványokkal ruházta fel a nemzeti hatóságokat, amivel még a piacra kerülés előtt lehet ellenőrizni az MI termékeket. Európában viszont még nincs teljes konszenzus az MI-szabályozás kapcsán. Az Európai Parlament például az arcfelismerő technológiák nyilvános helyeken történő használatát betiltaná, miközben az Európai Bizottság csak fokozottabb ellenőrzést írna elő az adatvédelem érdekében.

A photo shows the humanoid robot R1, designed by the Italian Institute of Technology, serving as a virtual guide for visitors at the Palazzo Madama museum in Turin on May 12, 2021. - The experimentation is part of the European Union funded project 5G-TOURS that aims to test and use 5G technologies to provide useful, efficient and reliable services to citizens and tourists. The robot is able to describe the works and answer questions relating to the author or the historical period to which they belong. (Photo by MARCO BERTORELLO / AFP)
Fotó: MARCO BERTORELLO / AFP

Xiaomeng Lu szerint az európai megközelítés megterhelőbb lesz a vállalatoknak, mivel a piac előtti értékelés nagyon lelassítja majd a folyamatokat. A kínai szabályozás a már piacon lévő termékeket vizsgálja és onnan szűri ki a jogsértő tartalmakat.

Külön utakon

Szakértők attól tartanak, hogy az eltérő szabályozások miatt szakadás alakulhat ki a mesterséges intelligencia globális fejlődésében. Az eltérő jogszabályi háttér miatt más ütemben és más irányba fejlődhet az MI, ami hátrányos lehet a technológia alakulása szempontjából. Ráadásul a multinacionális cégek számára is akadályt jelentene, hiszen nem tudnak majd ugyan azokkal a digitális termékeikkel megjelenni a különböző piacokon.

The head of Long-Ma and two operators. A robot, a mare-dragon called Long-Ma, created by Francois de la Rosiere and his company, la Machine, comes back in France in Toulouse for the summer. Long-Ma is part of a spectacle with other giant robots as the Spider and the Minotaur. The Spider and the Minotaur were part of a spectcale in toulouse three years ago. Long-Ma stays usually in China. Just for this week-end, between 20.000 and 25.000 people are expected to come for the sight. Toulouse. FRance. April 15th 2022. (Photo by Alain Pitton/NurPhoto) (Photo by Alain Pitton / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: ALAIN PITTON / NurPhoto via AFP

Más elméletek szerint viszont az eltérő megközelítések és szabályozások nem hátráltatják majd a vállalati életet. A cégek megtalálhatják majd azokat a köztes megoldásokat, amikkel minden szabályozási környezetben működhetnek.

Ez viszont nem mondható el a technológia fejlődéséről, aminek mindenképpen egységes szabályozásra lenne szüksége. Az MI akkor léphet előre, ha a kutatók a világ különböző tájain ugyan azok mellett a feltételek mellett fedezhetik fel az új innovációkat.