
Visszaváltó automaták: kívül tágasabb! – már van zöld zsák elég
Egyebek mellett a fővárosi zöldhulladékzsák-hiány és a hetekig az utcán várakozó, megtelt zsákok miatt kereste meg a Világgazdaság a budapesti FKF-et, de mint kiderült, zsák már van elég, a feladat pedig már a Mohué.

Jókor, jó helyre, jó zsákban kell kitenni a zöldhulladékot
Az FKF jelezte, hogy a fővárosban a hulladékgazdálkodási feladatokat 2024. április 1-jétől a Budapesti Közművek FKF Hulladékgazdálkodási Divízió átadása után a Mohu Budapest Zrt. mint jogutód vette át. Jelenleg tehát a Mohu gyűjti a fővárosban és több agglomerációs településen a települési szilárd hulladékot, így a háztartási, a szelektív és a kerti zöldhulladékot is. Szintén ez a társaság szállítja el, ártalmatlanítja és kezeli. „Tapasztalatunk, hogy a kerti zöldhulladék elszállításával kapcsolatos problémák több alkalommal is a helytelen kikészítésből adódnak. A lakos esetenként nem a megfelelő zsákokban, időpontban, illetve helyre helyezi ki a zsákokat” – állt a válaszban.
Mohu: rengeteg zsák áll rendelkezésre
A Világgazdaság megtudta továbbá, hogy Budapesten évente átlagosan mintegy 3 millió zöldhulladékzsák fogy el, erre az évre is ezzel a mennyiséggel készülnek, de a gyártó kilétét nem közölték. A „Kerti zöldhulladék” feliratú zsákok megvásárolhatók a BKM Budapesti Közművek személyes ügyfélszolgálatain, illetve a Mohu Budapest lakossági hulladékudvaraiban.
Azonban a viszonteladó partnerek raktárkészletével, forgalmazási gyakorlatával kapcsolatban nem illetékesek.
Irány a komposztáló
Az FKF évente 40-45 ezer tonna kerti zöldhulladékot gyűjt be, majd azt a Mohu Mol Zrt. által kijelölt végpontokra szállítja kezelés céljából. A szállítás a Mohu Budapest gyűjtőjárművei történik, az úti cél vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ komposztálóüzeme, vagy a régió valamely hasonló létesítménye.
Zavarja a vásárlást a visszaváltó automata
A Mohu tevékenységének egyik leglátványosabb része a kötelező visszaváltási rendszer bevezetése és működtetése. A munkát az arra kötelezettekkel, mindenekelőtt a kiskereskedelmi láncokkal, boltokkal együtt végzi. Arról azonban a boltok maguk döntenek, hogy a csomagolóanyag-visszaváltó automatákat hol helyezik el, az üzleten belül vagy kívül. A lényeg, hogy a berendezésnek legyen áramellátása és informatikai rendszere. Az eddigi tapasztalatok alapján azonban nem feltétlenül az a jobb megoldás, ha a gépek a bolton belül, annak előterében állnak:
- a visszaváltás zaja ugyanis zavarja a berendezés közelében lévőket,
- a visszaváltáshoz sorban állók, összegyűlők akadályozhatják a vásárlók közlekedését,
- és extra takarítási feladat is keletkezhet.
Azonban ha egy bolton belüli automatát kívülre akarnak telepíteni, az újabb költséggel, ügyintézéssel jár.
A G7 minapi cikke szerint több boltban betelt a pohár. A SPAR arról tájékoztatta a G7-et, hogy a tapasztalatok most zajló értékelésének fényében döntik el, hogy mely boltokban telepítik az át az automatákat. A Lidl-üzletekben más-más módon helyezték el az automatákat, a bejáratnál lévők áttelepítését pedig vizsgálják. „Az áruház – olvashatók az egyébként kézenfekvő részletek – a Mohu és/vagy a berendezés gyártója által megadott specifikációk alapján köteles kialakítani a visszaváltási helyiséget, és az automaták üzemeltetéséhez minden esetben beltéri működési feltételeket kell biztosítani. Akkor is, ha például egy eladótéren kívüli konténerbe helyezik át. A beltéri működés meghatározott hőmérsékleti tartományt, zárhatóságot, villamos betáplálást és internetkapcsolatot jelent.”





