BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Venne húszmillióért kínai elektromos autót? Mutatjuk a kockázatokat

A szakértő szerint a tízéves Audik, Seatok, Skodák és Volkswagenek továbbra is ikonikusak és keresettek is a hazai használtautó-piacon, amelyet előbb-utóbb az határoz majd meg, hogy a kínai márkák miként teljesítenek 150 ezer kilométer után.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a kínai autóipari óriás, a Geely 2023 tavaszán – Európában először – hazánkban helyezné forgalomba elektromos modelljét, a Geometry C-t, míg egy évvel később már ezer darabot adna el belőle. 

A hangcsoui székhelyű multinacionális vállalatnak tavaly 55,86 milliárd dolláros forgalma volt, ezzel 229. lett az amerikai Fortune magazin céglistáján, amely a világ 500 legnagyobb vállalatát rangsorolja. 

A Geely 2021-ben összesen 2,2 millió darab személygépjárművet értékesített, idén pedig 300 ezerrel többet tervez – a Magyarországon megcélzott ezer darab tehát elenyésző volumen a számára. 

A Geometry C alapára vélhetőleg 15 és 20 millió forint között alakul majd,

szállítási határideje négy-hat hónap lesz, és négy év vagy 150 ezer kilométer garanciát adnak rá.

HUNGARY-BUDAPEST-CHINESE AUTOMAKER-GEELY-EU-MARKET
Fotó: Attila Volgyi / Xinhua via AFP

Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója a VG-nek arról beszélt, habár az elmúlt évben kevesebb elektromos modell talált gazdára hazánkban, a tendencia növekvő, náluk is várhatóan nagyobb arányban értékesítenek belőlük idén, mint 2021-ben. A statisztika azt mutatja, a vásárlók fogékonyak az e-autókra, egyre szívesebben választják ezeket, egyre többen látják be, hogy ez a jövő. 

 

Kiemelte, náluk kifejezetten erős a márkahűség, a magyarok vonakodnak az ismeretlentől, hiába kedvezőbb árban, esetleg hatótávban – emiatt egyelőre előnyben vannak a hazánkban régóta működő autókereskedők, -importőrök. 

Kritikus pont még a szervizhálózat megléte. Nekünk harminc éve fennálló, országos lefedettségű hálózatunk van, melyhez bizalommal fordulnak az ügyfelek, ezt kiépíteni a Geelynek hosszú idő és kemény munka lesz. Összefoglalva: perspektívája van ennek a gyártónak is, azonban rengeteg munka áll még előtte

– mondta. 

A legendás brit sportmárkát, az MG-t 2005 óta tulajdonló, állami háttérrel rendelkező SAIC-ot beelőzte a Dongfeng, így a Geely lesz a harmadik kínai autógyártó, amely disztribúciós hálózatán keresztül jelen lesz Magyarországon.

Bujáki felhívta a figyelmet: a használtautó-piac jövőjét az határozza majd meg, hogy a friss kínai márkák modelljei miként teljesítenek 150 ezer kilométer után. 

Nálunk megvan a bizalom, a tízéves Audi, Seat, Skoda és Volkswagen modellek ikonikusak és keresettek is a piacon. A vevőink tudják, hogy ezek nem rövid távú beruházások: ha használtan is vásárolják meg őket, még hosszú évekig autózhatnak velük

– fogalmazott a szakember. 

Bujáki Zsolt abban biztos, hogy a magyar piac megérzi ezeknek a kelet-ázsiai járműveknek a jelenlétét. Példaként a mobiltelefonokat hozta fal: eleinte ódzkodtak a fogyasztók a kínai gyártók készülékeitől, később – ahogy egyre népszerűbbek lettek – mégis sikerült megnyerni őket. 

Földbe állhat a használtautó-piac – VG Podcast

Fogynak a vevők, nőnek az árak

A kommunikációs igazgató megjegyezte, a kezdeti sikereket követően leginkább az lehet a kérdés, hogy a vásárlók második autónak is visszatérnek-e a kínai márkához. 

Azzal kapcsolatban Bujáki nem tudott nyilatkozni, hogy mennyire reális vállalás a Geely részéről 15-20 millió forintért a magyar piacra belépő elektromos autót árulni: „Ez attól függ, milyen sikeres a gyártó marketing-, értékesítői, árképzési és hálózatfejlesztési stratégiája.”

„Azt mindenesetre nem tudni, mit hoz a világpolitika jövője, hova eszkalálódik a nyersanyaghiány – azaz tudja-e tartani egyebek között az árat, árgaranciát a Geely, valamint a jelenleg kedvezőnek mondható négy-hat hónapos szállítási időt” – közölte a szakértő. 

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Bujáki Zsolt szerint az infláció minden modellre ugyanúgy hat, és mivel az elektromos autók magasabb árkategóriában helyezkednek el, mint a belső égésűek, a fogyasztó – aki egyébként villanyos kocsit vásárolna – feltehetően olyan pénzügyi kerettel rendelkezik, amely kevésbé érzi meg az áremelkedést. 

Aki 20 millió forintért tervez autót venni, annak feltehetően bele fog férni 21,5-ért is, míg aki 8 millió forintban gondolkozik, annak nem biztos, hogy tűréshatáron belül van a 9,5 milliós ár

– mutatott rá. 

Bujáki úgy véli, a közeljövőben nagy meglepetés nem várható azt illetően, hogy milyen kategóriájú kocsik lesznek a legversenyképesebbek: „Az olyan kisebb elektromos modellek, amelyek a hasonló méretű benzinesek ára körül mozognak.”

Mutatjuk az autót, amely 35 forintból tesz meg csaknem 300 kilométert

Az együttműködés jó példaként szolgálhat a modellváltó egyetemeknek, hogy a diákok ne csak diplomázni akarjanak, hanem piacképes gyakorlati tudást is szerezzenek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.