Ahogy arról mi is beszámoltunk, a kínai autóipari óriás, a Geely 2023 tavaszán – Európában először – hazánkban helyezné forgalomba elektromos modelljét, a Geometry C-t, míg egy évvel később már ezer darabot adna el belőle. 

A hangcsoui székhelyű multinacionális vállalatnak tavaly 55,86 milliárd dolláros forgalma volt, ezzel 229. lett az amerikai Fortune magazin céglistáján, amely a világ 500 legnagyobb vállalatát rangsorolja. 

A Geely 2021-ben összesen 2,2 millió darab személygépjárművet értékesített, idén pedig 300 ezerrel többet tervez – a Magyarországon megcélzott ezer darab tehát elenyésző volumen a számára. 

A Geometry C alapára vélhetőleg 15 és 20 millió forint között alakul majd,

szállítási határideje négy-hat hónap lesz, és négy év vagy 150 ezer kilométer garanciát adnak rá.

HUNGARY-BUDAPEST-CHINESE AUTOMAKER-GEELY-EU-MARKET
Fotó: Attila Volgyi / Xinhua via AFP

Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója a VG-nek arról beszélt, habár az elmúlt évben kevesebb elektromos modell talált gazdára hazánkban, a tendencia növekvő, náluk is várhatóan nagyobb arányban értékesítenek belőlük idén, mint 2021-ben. A statisztika azt mutatja, a vásárlók fogékonyak az e-autókra, egyre szívesebben választják ezeket, egyre többen látják be, hogy ez a jövő. 

 

Kiemelte, náluk kifejezetten erős a márkahűség, a magyarok vonakodnak az ismeretlentől, hiába kedvezőbb árban, esetleg hatótávban – emiatt egyelőre előnyben vannak a hazánkban régóta működő autókereskedők, -importőrök. 

Kritikus pont még a szervizhálózat megléte. Nekünk harminc éve fennálló, országos lefedettségű hálózatunk van, melyhez bizalommal fordulnak az ügyfelek, ezt kiépíteni a Geelynek hosszú idő és kemény munka lesz. Összefoglalva: perspektívája van ennek a gyártónak is, azonban rengeteg munka áll még előtte

– mondta. 

A legendás brit sportmárkát, az MG-t 2005 óta tulajdonló, állami háttérrel rendelkező SAIC-ot beelőzte a Dongfeng, így a Geely lesz a harmadik kínai autógyártó, amely disztribúciós hálózatán keresztül jelen lesz Magyarországon.

Bujáki felhívta a figyelmet: a használtautó-piac jövőjét az határozza majd meg, hogy a friss kínai márkák modelljei miként teljesítenek 150 ezer kilométer után. 

Nálunk megvan a bizalom, a tízéves Audi, Seat, Skoda és Volkswagen modellek ikonikusak és keresettek is a piacon. A vevőink tudják, hogy ezek nem rövid távú beruházások: ha használtan is vásárolják meg őket, még hosszú évekig autózhatnak velük

– fogalmazott a szakember. 

Bujáki Zsolt abban biztos, hogy a magyar piac megérzi ezeknek a kelet-ázsiai járműveknek a jelenlétét. Példaként a mobiltelefonokat hozta fal: eleinte ódzkodtak a fogyasztók a kínai gyártók készülékeitől, később – ahogy egyre népszerűbbek lettek – mégis sikerült megnyerni őket. 

Földbe állhat a használtautó-piac – VG Podcast

Fogynak a vevők, nőnek az árak

A kommunikációs igazgató megjegyezte, a kezdeti sikereket követően leginkább az lehet a kérdés, hogy a vásárlók második autónak is visszatérnek-e a kínai márkához. 

Azzal kapcsolatban Bujáki nem tudott nyilatkozni, hogy mennyire reális vállalás a Geely részéről 15-20 millió forintért a magyar piacra belépő elektromos autót árulni: „Ez attól függ, milyen sikeres a gyártó marketing-, értékesítői, árképzési és hálózatfejlesztési stratégiája.”

„Azt mindenesetre nem tudni, mit hoz a világpolitika jövője, hova eszkalálódik a nyersanyaghiány – azaz tudja-e tartani egyebek között az árat, árgaranciát a Geely, valamint a jelenleg kedvezőnek mondható négy-hat hónapos szállítási időt” – közölte a szakértő. 

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Bujáki Zsolt szerint az minden modellre ugyanúgy hat, és mivel az elektromos autók magasabb árkategóriában helyezkednek el, mint a belső égésűek, a fogyasztó – aki egyébként villanyos kocsit vásárolna – feltehetően olyan pénzügyi kerettel rendelkezik, amely kevésbé érzi meg az áremelkedést. 

Aki 20 millió forintért tervez autót venni, annak feltehetően bele fog férni 21,5-ért is, míg aki 8 millió forintban gondolkozik, annak nem biztos, hogy tűréshatáron belül van a 9,5 milliós ár

– mutatott rá. 

Bujáki úgy véli, a közeljövőben nagy meglepetés nem várható azt illetően, hogy milyen kategóriájú kocsik lesznek a legversenyképesebbek: „Az olyan kisebb elektromos modellek, amelyek a hasonló méretű benzinesek ára körül mozognak.”

Mutatjuk az autót, amely 35 forintból tesz meg csaknem 300 kilométert

Az együttműködés jó példaként szolgálhat a modellváltó egyetemeknek, hogy a diákok ne csak diplomázni akarjanak, hanem piacképes gyakorlati tudást is szerezzenek.