Noha sok országban kötelező, nálunk továbbra is csak ajánlott a téli gumi használata 7 fok alatti hőmérsékleten, törvényi szabályozás nincs róla – mondta a Világgazdaságnak a Magyar Autóklub műszaki igazgatója, Gátfalvi Csaba, aki azt is megerősítette, ezt a piacot sem kerülte el az áremelkedés.
Gátfalvi kiemelte, nemcsak autószerelőkből, hanem gumiabroncsokra specializálódott munkaerőből is hiány van Magyarországon, az elmúlt években ezért alig tudták feltölteni a szakmát, szinte nincs utánpótlás.
„Méltánytalanul leminősítették ezt a munkát, aminek leginkább az alacsony fizetés az oka – mondta a műszaki igazgató. – Emiatt továbbra is sok a pályaelhagyó, illetve a jobb lehetőség reményében külföldön szerencsét próbáló.
Van olyan ország, ahol háromszor többet keresnek ezen a területen, mint itthon. Olyan összegről beszélünk, amiért már érdemes kimenni.
A diákok tehát jogosan gondolják úgy, hogy ez nem egy hálás szakma, pedig néhány évtizeddel ezelőtt még ötszörös-hétszeres volt a túljelentkezés.”
Részben a kaucsukhiány miatt nőttek meg a téli abroncsok árai tavaly, idén viszont leginkább az orosz–ukrán háború, az és az euró-forint árfolyam tett be neki. Májusban a Totalcar már figyelmeztetett az elszálló költségekre és a hosszú szállítási időkre, míg a Vezess legfrissebb kutatásából az derül ki, hogy
30 ezer forint alatt már nemigen lehet új abroncsot kapni, azaz 120 ezer forintot mindenképpen ki kell fizetnünk egy négyes szettért.
Kell a téli gumi a kerékpárokra isMagyarországon egyre többen kerékpároznak télen is. |
A mértékadó német autóklub, az ADAC legutóbbi tesztjein viszont az is bebizonyosodott, hogy kevésbé nagy presztízsű márkák is előzhetik a prémiumot, ahogyan a Semperit tette is például a Michelinnel és Bridgestone-nal szemben.
A jogszabály nem tesz különbséget nyári és téli gumi között, az előírás 1,6 milliméter, de a télieknél inkább a 4 millimétert tekintik határértéknek.
A Gumi.hu szerint a cserélésnél az árakat befolyásolhatja:
- a felni típusa (alufelni esetén drágább a gumicsere, mint a lemezfelni esetén),
- az abroncs mérete (nagyobb abroncs esetén drágább a kerékcsere),
- a gépjármű kategóriája,
- centrírozás.
A portál azt írja, kerekenként 3000 és 9000 forint közötti összegért cseréltethetünk gumit 2022-ben, és sok helyen ebbe már a centrírozás is beletartozik. Ha tehát prémiumkategóriás abroncsra váltunk, legalább 240-250 ezer forinttal számoljunk.
Gátfalvi Csaba a Magyar Autóklub ajánlásával az alábbiakat javasolja a téli időszakra:
- tervezzük meg, hova szeretnénk eljutni,
- külföldre utazás esetén az ország szabályozásainak megfelelően készítsük fel gépjárművünket,
- használjunk téli gumikat, és centríroztassuk őket,
- vizsgáltassuk át az autónkat, hogy a fékek és a biztonsági berendezések jól működjenek, és a kormánnyal se legyen probléma,
- téli ablakmosóval töltsük fel a tartályt,
- ellenőrizzük a hűtőfolyadék fagyáspontját,
- bizonyosodjunk meg róla, hogy nincs gond az ablaktörlők, a hang- és fényjelző berendezések működésével, beállításával,
- mindig tartsunk magunknál pokrócot, takarót, hő megtartására alkalmas fóliát,
- félig tankoljuk fel a kocsinkat.