„Jelenleg 7562 darab jobb kormányos autó van a műszaki megvizsgálást támogató informatikai rendszerben, 2020-tól 2023-ig összesen négy darabot bontottak el” – írta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023 első fél évében 4 141 267 darab személygépjármű volt regisztrálva Magyarországon, azaz a jobb kormányosok a forgalomban lévő kocsik 0,18 százalékát teszik ki.
Vámmentesen hozhatnak haza jobb kormányos autót az angliai magyarok
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a sok ügyintézés és költség ellenére továbbra is megérheti behozni autót az Egyesült Királyságból, amit az is bizonyít, hogy a mai napig vannak erre specializálódott szakemberek és cégek.
„A járművek négyötöde alkatrész-utánpótlásként vagy bontásra érkezik Magyarországra. Ezen belül is elsősorban népszerű márkák, Audik, BMW-k, Mercedesek és Volkswagenek, de minél felszereltebbek, annál jobb vételnek számítanak bontás szempontjából is.”
A kint élő magyarok rendszeresen hoznak haza jobb kormányos autókat ilyen céllal, ez ugyanis esetükben vámmentesen megtehető.
„Traileren, nagyobb mértékű, üzletszerűen bonyolított esetén viszont őket is terheli minden költség” – mondta a Világgazdaságnak Halász.
Szigorú szabályokhoz kötött a jobb kormányos autók forgalomba állítása Magyarországon
A JóAutók.hu vezérigazgatója kiemelte, a jobb kormányos kocsik magyarországi forgalomba állítása mindezek ellenére részletes szabályokhoz kötött. Ezek a következők:
- legalább egy évig tulajdonolni kell az adott járművet, amelynek
- érvényes névre szóló forgalmival és műszaki vizsgával kell rendelkeznie,
- meg kell fizetni a vámot és áfát (vannak költségcsökkentő tényezők, ha például Németországban vagy Franciaországban már sikerül levámolni az autót),
- az első fényszórókat ki kell cserélni rajtuk, miután a bal oldalon lévő lámpa feljebb van állítva (az út szélére optimalizálva), ez Magyarországon éjszaka vakítaná a szemből érkezőt,
- a hátsó ködlámpát – ha csak egy van – szintén át kell szerelni a másik oldalra.
Ennyibe kerül itthon forgalomba helyezni a jobb kormányos autókat
Halász Bertalan a költségeket sorolva kiemelte a forgalomba helyezés és ügyintézés költsége mellett a forgalmi, a rendszám, a törzskönyv, valamint az eredet- és műszaki vizsga díját.
Mindez nagyságrendileg kétliteres autónál 200 ezer, háromliteres autónál 300-350 ezer forintos kiadást jelent
– jegyezte meg.
A jobbkormányosok nagyjából feleannyiba kerülnek, mint a velük korban, futásteljesítményben, állapotban összevethető kocsik bal oldalra szerelt volánnal.
Hol van bal oldali közlekedés Európában?
A bal oldali közlekedésről elsőre mindenkinek az Egyesült Királyság, ezen belül is Anglia jut eszébe, holott a szigetországon kívül is számos olyan hely van, ahol a kormányt a járművek jobb oldalára helyezték. Európában például
- Írországban,
- a Man-szigeten,
- Guernsey-ben,
- Jersey-ben,
- Máltán és
- Cipruson (a török Észak-Cipruson is).
Érdekesség, hogy több mint 82 éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be. Hazánk Európában utolsó előttiként tért át a jobb oldali közlekedési rendre (utolsóként ezt Svédország tette meg, 1967-ben). A világ csaknem egyharmadában mind a mai napig a bal oldali közlekedés a kötelező.