
Téligumi-csere: ne hagyjuk az utolsó pillanatra – ezeket érdemes tudni
Aki még nem tette meg, az itt az ideje, hogy időpontot kérjen a gumisától a szokásos őszi abroncscserére – hívta fel a figyelmet a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA). Emlékeztettek, hogy Magyarországon ugyan nem kötelező a téli abroncsok használata, de erősen javasolt.

A hazai autósok nagyjából negyede viszi el szervizbe járművét, hogy átnézesse, alkalmas-e a téli közlekedésre – írja kutatásában a Cheryl Group. A felmérés során megkérdezett több mint 800 járműtulajdonos többsége ugyanakkor nem igazán viszi túlzásba az autója műszaki felkészítését.
A válaszadók 37 százaléka saját maga ellenőriz mindent, esetleg családi vagy baráti segítséget kér ehhez.
További 26 százalék számára a járműve felkészítése a hideg érkezésére kimerül a fagyálló ellenőrzésében és a szélvédőmosó télire történő lecserélésében. Ugyanilyen arányban vannak azonban azok, akik komolyabban veszik a tél közeledését, és szervizbe viszik autójukat, hogy műszakilag is megfeleljen a megváltozott körülményeknek. Az viszont mindenképpen biztató, hogy a megkérdezett autósok kevesebb mint egytizede jelezte azt, hogy egyáltalán nem készül a hidegebb időszakra, mivel úgy véli, hogy ráér akkor reagálni, ha valami miatt mindenképpen szükséges.
Mi a menete, ha elérkezettnek látjuk az időt az abroncs cseréjére?
Ahhoz, hogy átlássuk teendőinket, a Gumi.hu összefoglalta, hogy mi a gumicsere menete.
Bejelentkezés: Gumiszervizekbe a legcélszerűbb időpontot foglalni, telefonon vagy online, így elkerülhető vagy minimalizálható a kellemetlen várakozás.
Gumileszerelés: Az abroncscsere a gumik leszerelésével folytatódik. A profi szakemberek a leszerelés során állapotfelmérést végeznek. Ha a gumi élettartama a végén jár, sérült vagy egyéb okok miatt használatra alkalmatlan, az aktuális szerviz munkatársa köteles jelezni.
Gumifelszerelés: Ezt követően felhelyezésre kerülnek az abroncsok, majd a centrírozás jön.
Centrírozás: A folyamat célja a kerekek kiegyensúlyozása, vagyis a kerék súlypontjának középre igazítása. A súlypont pozíciója normál használat mellett az erőbehatások miatt, sőt akár szakszerű tárolás esetén is módosulhat. A centrírozás során, a mérést követően vas- és cinkanyagból készült keréksúlyokat használnak a súlyelosztás befolyásolásához.
Gumihotel-szolgáltatás: Az opcionálisan választható gumihotel-szolgáltatás tökéletes választás azoknak, akiknek problémát okoz a gumiabroncs tárolása.
Ennyi az annyi
A gumiszerelés-árak 2024-ben, a többi ilyen szolgáltatáshoz hasonlóan, a legtöbb helyen emelkedtek a gazdasági helyzet következtében.
A gumicsereárak 3000–9000 forint között mozognak 2024-ben Magyarországon.
A fenti összeg tartalmazza a centrírozás díját, és kerekenként értendő. Míg a személygépkocsi az alsóbb határértéket közelíti, addig a kisteherautók és utcai terepjárók (SUV) a felső határértékhez közelítenek. A gumicsereárakat befolyásolja a felni típusa is. Lemezfelni esetén alacsonyabb a szerelési díj, mint alufelni esetén.
Téli gumi: mutatjuk, hol repül a bírság, ha nyári szettet használ
Több európai országban bírságolnak, ha nyári gumival közlekedünk havas, jeges utakon. Érdemes időben tájékozódni, hol kötelező a téli gumi a környező országokban.
Az autósok kétharmada lecseréli a nyári gumit
A járművek műszaki felkészítése kapcsán talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen abronccsal futnak neki az autósok a télnek. A kutatás során
a megkérdezettek 68 százaléka jelezte azt, hogy minden évben nyáriról téli gumira vált a hideg érkezésével.
A válaszadók kicsit több, mint ötöde használ négy évszakos gumit, valamivel kevesebb, mint tizede pedig egész évben téli gumival jár.
Minimális azok aránya, akik a nyári gumit hagyják fent egész évben, az összes megkérdezett 3 százaléka válaszolta ezt. Az ő esetükben a relatív többség (45 százalék) azért dönt így, mert
- anyagilag nem engedheti meg magának a váltást, vagy
 - nem tudja hol tárolni a lecserélt abroncsokat.
 
A megkérdezettek negyede jelezte azt, hogy annyira jól vezet, hogy számára a téli útviszonyok nyári gumival sem okoznak problémát. A nyári-téli gumiváltást kihagyók között ugyanilyen arányban vannak azok, akik azért nem cserélnek, mert amióta ennyire enyhék a telek, nem foglalkoznak ezzel a dologgal.
Európában nincs egységes szabályozás a téli abroncsokra vonatkozóan, részletek lejjebb. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:
Ha jól tároljuk, a néhány éves téli gumi is kiváló
Az az abroncs, amely akár három-öt éve készült, újként értékesíthető, ráadásul meg is felel minden előírásnak, ha szakszerűen tárolták. Azaz a gumikat száraz, hűvös helyen kell tartani, semmiképpen sem érheti őket nagy hőhatás, UV-sugárzás.
Menkó Illés, a Continental műszaki igazgatója szerint a kereskedésekben használt, modern tárolási technikák segítségével az abroncsok hosszú ideig megőrzik rugalmasságukat és teljesítményüket.
Fontos, hogy ne csak a futófelület kopását, hanem az abroncs teljes állapotát is figyelemmel kövessük, ugyanis
az anyag keménysége is változik az idő múlásával,
ami növelheti a fékutat, és csökkentheti a tapadást. Az otthon tárolt abroncsok esetében a DOT kód segíthet meghatározni, mikor érdemes új garnitúrára váltani.
Az abroncs oldalfalán található kód utolsó négy számjegye a gyártás évét és hetét jelzi, így könnyen ellenőrizhető, hogy mikor készült az abroncs. Ökölszabály, hogy a 
tíz évnél idősebb gumikat semmiképpen se használjuk már az anyag elöregedése miatt.
A használat során érdemes figyelni a megfelelő guminyomásra, az alacsony érték a futófelület kopását gyorsítja, az előírtnál magasabb nyomás pedig csökkenti a tapadást.
Ezért fontos a jó abroncs
A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 négyzetcentiméteres részen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának optimális feltételeit. Vásárlás előtt érdemes a neten tájékozódni, és kikérni a gumiabroncsszervizes munkatárs véleményét. Érdemes figyelembe venni
- az autó típusát,
 - az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását,
 - a közlekedési szokásainkat
 - és azt, milyen körülmények között,
 - mennyit autózunk a téli időszakban.
 


