BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reformok négy fronton

Egy csomagban kellene találkozniuk a KÁT-változásoknak

„A Magyar Energia Hivatal (MEH) legfrissebb adatai megint alátámasztották a kötelező áramátvételi rendszer (KÁT) mára már közhelyszerűen emlegetett anomáliáit: 2010 első felében a rendszeren belül közel 68 százalékot képviselt a hővel kapcsolt áramtermelés támogatása, amely mintegy 30 milliárd forintot tett ki, tehát csak a maradék egyharmadnyi jutott a megújulóalapú energiatermelésre, miközben a támogatás összege közel kétmilliárddal nőtt 2009 első fél évéhez képest” – mutatott rá az Andrékó Kinstellar ügyvédi iroda energiajogi praxisát vezető partnere. Dr. Ferenczi Kristóf szerint fontosak a KÁT-nak a nyilvánosság előtt kevésbé ismert működési problémái is, és bizonytalanságot teremt, hogy még nem lehet biztosat tudni a jelenlegi KÁT-szabályozás 2010 decemberével megszűnő rendszerét követő előírásokról sem.

Ugyanakkor különböző munkacsoportok négy fronton is a változásokon dolgoznak. A szakember szerint ez mindenképpen üdvözlendő, de az ügyvédi iroda ügyfélkörét alkotó befektetők és finanszírozók szempontjából az is fontos lenne, hogy e négy szál idővel találkozzon, lehetőség szerint egy és ugyanazon jogszabálycsomag formájában. Konkrétan arról van szó, hogy a rendszerirányító Mavir Zrt. is készített javaslatot a KÁT megreformálására, s a MEH-nek a VET-et módosító tervezete is érinti a területet, ahogyan az uniós kötelezettségünk alapján készítendő, a megújulóenergia-termelésre vonatkozó nemzeti cselekvési tervünk is, de kormányzati szándék is a terület újragondolása.

Részben már nyilvánosságra kerültek a fenti, bár még változóban lévő elgondolások. Az új VET például a KÁT-rendszer kapcsán foglalkozna a hidro- és a légtermikus energia hasznosításával, megteremtené a zöldbizonyítvány bevezetésének alapjait, megjelenne egy új engedélyezési szint az erőművekre, jó eséllyel a megújulókra is. A szélerőmű létesítése engedélyköteles maradna. Ám még nem tudni, mi lesz a KÁT-rendszerből kikerülő kapcsolt termelők akár 2015-ig meghosszabbított engedélyeivel. „Van ugyanis egy furcsa kitétel a VET-javaslatban” – hívta fel a figyelmet Ferenczi Kristóf. Mégpedig az, hogy a „körülmények jelentős változása esetén” módosítható a KÁT-os termelő engedélye, és ez az új VET szerint az egyedi engedéllyel rendelkezőkre is vonatkozna. Ennek a következményei még nem láthatók. Ismert, hogy a MEH egyedileg számos kapcsoltan termelő engedélyét is meghosszabbította 2015-ig, bár a rendszer 2010 végén megszűnne.

A Mavir főleg a KÁT-mérlegkör működését tenné kiszámíthatóbbá. Ma az áramtermelők szívesen felültervezik havi termelésüket, hogy minél nagyobb előleget vehessenek fel rá. A kereskedők vásárlásuk alultervezésében érdekeltek, mert így kevesebb KÁT-os, vagyis drágább áramot kell megvásárolniuk. A visszaélések viszszaszorítása érdekében a Mavir megszüntettetné a termelőknek történő előlegfizetést, a rossz menetrendadást sokkal szigorúbban büntetné. A KÁT-on belül stabilan termelt részt a mai rendszerben adná el, a többit a HUPX-en.

A kormány anyaga szerint az időjárásfüggő termeléssel előállított áram kötelező átvételi ára legyen piaci szintű, a biomassza-termelésé – ha nem áll meg a lábán – kaphasson állami támogatást. VG

Nyitott ügyek

Még nem látható például, hogyan alakul a biomassza-alapú áramtermelés támogatása. A kormányzati munkaanyag és a VET módosító tervezete szerint a területet a továbbiakban egyedi (akár fix összegű) támogatás is segíthetné, a Mavir munkaanyagában szereplő, a KÁT-rendszer működésének a megreformálására irányuló gondolatokat egyelőre sem a VET-módosítás, sem a kormányzati munkaanyag nem tükrözi.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.