Jelentős lendületet adhat a magyarországi autóbuszgyártásnak a Volánbusz Zrt. most zárult közbeszerzési pályázata, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. nyert meg – derül ki az hivatalos közbeszerzési lapjából, a TED-ből.

A tenderen négy pályázó vett részt: a nyertes mellett a MAN Kamion és Busz Kft., az EvoBus Hungária Kft. és a Scania Hungária Kft. A kiírás 180 új csuklós autóbusz beszerzésére vonatkozott, a becsült érték 17,9 milliárd forint volt, de a szerződés szerinti végösszeg ennél jóval alacsonyabb, 15,3 milliárd forint lett. A beszerzés forrása vélhetően az a tőkeemelés, amelyet a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) hajtott végre a társaságban. A Volánbusz alaptőkéjét ugyanis nemrég emelték fel mintegy 18 milliárd forinttal – ez látszik a cégbírósági adatokban.

A pályázatnyertes Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. tulajdonosai között – 50 százalékot meghaladó szavazati joggal – egy bécsi székhelyű cég, a Viecap GmbH szerepel, mellette a Lanta Consulting, a szigethalmi Albatric és egy cseh cég, a Lugreda a. s. található még. Az Ikarus Egyedi Kft. felügyelőbizottsági tagjai között ott található többek között Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. tulajdonosa. Ez az a több száz mérnököt is foglalkoztató cég, amely korábban felvásárolta az egykori amerikai autóbuszgyártó, a NABI telephelyét. A cégbírósági adatokból nem látszik, hogy az Evopro és az Ikarus Egyedi Kft. között milyen viszony van, de elképzelhető, hogy szoros, és ez nagy lendületet adhat Mészáros Csaba vállalkozásának, vagyis beindulhat a kormányzat által sokat emlegetett magyar buszgyártás.


A budapesti Ikarus Egyedi, vagyis az Evopro mellett a győri székhelyű Kravtex is gyárt buszokat, sőt a kínai BYD is rövidesen megkezdi elektromos autóbuszainak összeszerelését Komáromban, miközben a Debreceni Közlekedési Zrt. autóbuszflottáját évek óta üzemeltető ITK Holding és a Daimler csoporthoz tartozó EvoBus Hungária Kft. is dolgozik a majdani autóbuszgyártás előkészítésén Debrecenben.

Jelenleg a hat regionális Volán-szervezet és a Volánbusz összességében több mint hatezer autóbuszt üzemeltet, a járművek átlagos életkora 12-13 év. A járműparkra tehát ráférne a fiatalítás, ehhez a mostani beszerzés újabb lendületet adhat. A Volánbusz mellett egyébként az egykori Volán-társaságok járműbeszerzéseit lebonyolító Volán Buszpark jegyzett tőkéjét is megemelte az állami tulajdonos. Az MNV Zrt. 3 milliárd forint összegben növelte a Volán Buszpark Kft. tőkéjét, ebből 2,4 milliárd a jegyzett tőkébe került – közölte a Világgazdasággal az MNV, ahol arról is tájékoztattak, hogy a flottakezelőnél előkészítés alatt áll a 2017-es autóbusz-közbeszerzési terv, melynek végrehajtásához elkerülhetetlenné vált a 100 millió forint jegyzett tőkéjű társaság tőkeerősségének növelése. Az MNV azt is közölte, hogy 2017-ben a közszolgáltatási tevékenység végzéséhez tervezett járműbeszerzésekkel kapcsolatosan a szakmai előkészítő munka zajlik.

A közúti személyszállítás liberalizációját ugyan jó időre elhalasztották, de idővel erre is sor kerül. A cégek viszont nem vághatnak bele a privatizációba a jelenlegi gépparkkal, vagyis csak akkor lesznek képesek felvenni a versenyt az esetleges nyugat-európai társaikkal, ha megfelelő autóbuszparkkal rendelkeznek. E téren is fontos lépés lehet tehát a Volánbusz és vélhetően a Volán Buszpark jelenlegi és további beszerzése.