BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A BKK teljes mellszélességgel kiállt a Bolt mellett: hiába próbálkozott a taxis szövetség

Ezzel várhatóan a végére ért a legnagyobb hazai taxitársaság védjegyhasználata körüli vita. Hogy más területen a Bolt szabályosan működik-e, az más kérdés.

A Bolt Taxi jogszerűen működik Budapesten – ezt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte csütörtökön. A fővárosi cég arra reagált, hogy a napokban ismertté vált: az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) arra kérte a fővárosi önkormányzatot, hogy semmisítse meg a BKK által a Boltnak kiadott jóváhagyó döntését – pontosabban a 2021-ben megadott személytaxi-szolgáltatási engedélyeket – a taxiszolgáltatásra, mert szerintük a társaság visszaélést követ el a védjegyhasználatával.

Budapest,,Hungary,-,April,12th,2023:,Bolt,Taxi,Sign,On
A BKK szerint is teljesen szabályos a Bolt logója. Fotó: Annabell Gsoedl

A Bolt már kedden reagált a panaszra, és közölte, hogy a Bolt HTX Kft. a fővárosi taxirendeletben foglalt kritériumoknak teljes mértékben megfelel. Részletesen kifejtették azt is, hogy miért jogszerű a kifogásolt védjegyhasználat. Mivel az OTSZ lényegében a BKK-t is bepanaszolta a fővárosnál, ezért most a cég is megszólalt. Ami fontosabb, világossá tette, hogy 

nem fogja megváltoztatni a Boltnak adott jóváhagyását.

Vagyis az OTSZ hiába tett rá kísérletet, hogy a Bolt megjelenésében változást érjen el. (Egyes piaci értelmezések szerint az OTSZ valójában a Bolt működését szeretné megakadályozni.)

Hogyan védte meg a Boltot a BKK?

A BKK azt írta, hogy a taxirendelet előírásainak megfelelően járt el, amikor előzetes jóváhagyást adott a Bolt Taxi számára. A taxitársaság az előzetes vizsgálat során bemutatta saját, egyedi szabadjelzőjét is, tehát a BKK nemcsak a „BOLT TAXI” szóösszetételt engedélyezte, hanem a bemutatott szabadjelzőt is, amelyen a védjeggyel rendelkező szó szerepel. Arra is rávilágított, hogy hiába kéri az OTSZ a kiadott engedélyek megsemmisítését. 

A BKK nem ad ki engedélyt, csupán egy előzetes megfelelőségi igazolást, amely nem vonható vissza, és erre indoka sem lenne a Bolt esetében.

Ráadásul a BKK az előzetes jóváhagyás előtt a közlekedési hatóság szakmai véleményét is kikérte.

Hogy jön a képbe a BKK a Bolt és a taxis szövetség vitájában?

Ha egy vállalkozás személytaxiszolgáltatás-közvetítő és -szervező tevékenységet (taxitársaság) kíván végezni Budapesten, ahhoz előzetesen meg kell vizsgálni, hogy az adott vállalkozás megfelel-e a fővárosi taxirendelet előírásainak. Ezt az előzetes vizsgálatot végzi a BKK. Ennek során megvizsgálja a kérelmező 

  • pénzügyi megfelelőségét, 
  • a köztartozásmentességét, 
  • a használni kívánt diszpécseralkalmazás műszaki megfelelőségét,
  • és ha a vállalkozás egyedi szabadjelzőt kíván használni, akkor azt, hogy a szabadjelző egyedisége védjegyoltalommal biztosított-e.

Ha a taxitársaság megfelel az előírt fenti feltételeknek, akkor a BKK kiállít egy előzetes igazolást. Ez a dokumentum az egyik előfeltétele annak, hogy egy fővárosi taxitársaság hatósági engedélyt kapjon. A tevékenységi engedélyt a Közlekedési Hatóság adhatja ki és vonhatja vissza.

Szétverik a BKK-t – a főváros elveszi tőle a közutat

Szeptember végétől az elmúlt évek legfontosabb változása áll be a budapesti közlekedés intézményrendszerében. Nagyon úgy tűnik, hogy a városvezetés felszámolja az eddigi működési modellt, pont akkor, amikor égető szükség lenne egy egységes rendszerirányítóra.

Miért nincs baj a Bolt szabadjelzőjével?

A Bolt szabadjelzőjét szóvédjegy védi. A társaság védjegyhasználati gyakorlatát a BKK a szabadjelző jóváhagyásának kiadásakor jogszerűnek tartotta (különben nem állította volna ki az igazolást), és jelenleg is annak tartja. Nemcsak a Bolt Taxi szóösszetételt engedélyezte, hanem a bemutatott szabadjelzőt is, amelyen a védjeggyel rendelkező szó szerepel. A védjegyoltalom megkövetelése azt a célt szolgálja, hogy 

az utas számára a taxik megjelenése egyértelműen, összetéveszthetetlenül megkülönböztethető legyen taxitársasághoz tartozás szerint.

A jelenlegi 11 budapesti taxitársaság szabadjelzői többféle védjegytípusba sorolhatók:

  1. Van olyan szabadjelző, amelynek a formája jellegzetes, ezért itt a taxitársaságnak térbeli védjegye van.
  2. Van olyan, amelyben a szabadjelzőn lévő ábrának, mintázatnak van egyedi megkülönböztetőereje, ezért itt a taxitársaságnak ábrás védjegye van.
  3. Ezen belül olyan is van, amelyben a használt színeknek is van jelentőségük.
  4. Létezik olyan is, amikor egy szabadjelzőn olyan védjegyoltalom alatt álló szó van, amelyet a magyarországi, illetve uniós taxis piacon csak az arra jogosult használhat (Bolt).

Minden felsorolt védjegytípus alkalmas arra, hogy az utas számára az egyedi megkülönböztethetőséget biztosítsa. Ezek közül a Bolt Taxi által birtokolt szóvédjegy – jogi természete és a védjegyek logikája szerint – a legerősebb védjegytípus.

Mindenki által ismert tény, hogy a Bolt Taxi szabadjelzője eltér attól az egységes szabadjelzőtől, amelyet a független szolgáltatók használnak. Egyediségét az egyértelmű megkülönböztetőerővel bíró szóvédjegy biztosítja. Jogilag teljesen szabályos a használata

– érvelt a BKK. Ezzel tehát várhatóan a végére ért a védjegyhasználat körüli, helyenként meglehetősen nehezen érthető probléma. Hogy ettől függetlenül más területen a Bolt szabályosan működik-e, az más kérdés.

Megszólalt a Bolt, miután a taxis szövetség visszavonatná az engedélyét: „Teljes mértékben jogszerűen működünk”

A panasz szerint a Bolt nem szabályosan használja a logóját. Könnyen lehet, hogy az ügy a taxitársaság kiszorítására tett kísérlet.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.